فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
گروه های خبری
آخرین اخبار
خانه سازی های امروزی شایسته شهر مقدس قم نیست.
آیت الله سبحانی گفتند: این شکل خانه سازی در عصر جدید با معیارهای قرآنی و اسلامی تطابق ندارد؛ از نظر اسلام نباید خانه ها به شکلی ساخته شوند که بر هم مشرف باشند؛ شایسته نیست که در قم به این شکل ساخته شود که این چنین بلند مرتبه باشد و به شکلی هم باشد که بر هم مشرف باشند که یک زن در حیاط خانه خود چادر به سر کند.

آیت الله العظمی سبحانی، در ادامه درس تفسیر خود که ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه حجتیه قم رگزار می شود، در تفسیر سوره توبه گفتند: قرآن کریم در توصیف خانه های بهشتی مباحث جالب توجهی را بیان می کند.

ایشان افزودند: این شکل خانه سازی در عصر جدید با معیارهای قرآنی و اسلامی تطابق ندارد؛ از نظر اسلام نباید خانه ها به شکلی ساخته شوند که بر هم مشرف باشند؛ شایسته نیست که در قم به این شکل ساخته شود که این چنین بلند مرتبه باشد و به شکلی هم باشد که بر هم مشرف باشند که یک زن در حیاط خانه خود چادر به سر کند.

معظم له بیان کردند: در قرآن به مقام رضا به عنوان یکی از مقام های عالی اشاره شده است و از رضوان الهی سخن به میان آمده است؛ بین رضایت و صبر تفاوت است؛ شخص صابر درد را لمس می کند؛ ولی چیزی نمی گوید؛ اما شخص راضی کسی است که درد را لمس نمی کند زیرا به هرچه خدا خواسته راضی است.

ایشان گفتند: شخص راضی هیچ وقت هیچ اتفاقی او را برآشفته نمی کند زیرا می داند که صلاح او در اتفاقاتی است که رخ داده است؛ انسان صابر، فقر را دوست ندارد ولی فرد راضی فرقی بین فقر وغنا قائل نیست.

معظم له با اشاره به قولی از مرحوم علامه طباطبایی عنوان کردند: علامه بیان می کند که اگر انسان مورد پاداش قرار می گیرد از سرچشمه رضایت است؛ یعنی اگر انسان از کسی راضی شد در حقیقت به او خدمت کرده است.

ایشان یادآورشدند: جنت پاداشی است که سرچشمه آن، رضایت خدا است؛ پس رضایت خدا افضل از جنت است؛ علامه طباطبایی بیان می کند که رضوان خدا در صورتی جلب می شود که همه کارها برای خدا باشد؛ روزه گرفتن نباید برای بهداشت و مسایل دیگر باشد بلکه باید برای رضای الهی باشد.

معظم له با اشاره  به جایگاه و عظمت امام علی(ع) بیان کردند: هنوز بسیاری از فضایل امام بر ما عیان نشده است و هنوز نمی دانیم که حد بزرگی و عظمت ایشان تا کجا است.

ایشان گفتند: برخی افراد در جهان بروز و ظهور می کنند به چند دسته تقسیم می شوند؛ برخی به شکلی زندگی می کنند که پس از مرگ آنها هیچ خبری نیست و دفن جسد آنها به معنی دفن نام آنها است؛ افرادی هستند که در جامعه موج آفرینی می کنند و مردم نیز تا چند صباح پس از مرگ، او را دعا می کنند ولی برخی شخصیت ها موجی ایجاد می کنند که تا آخر دنیا خروشان است.

آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که در بزرگی و عظمت امام علی(ع) از سوی بسیاری از مردم ادیان دیگر نیز بیان شده است عنوان کردند: برخی تصور می کنند که از میان مسیحیان تنها جرج جرداق است که در خصوص حضرت به بیان فضایل ایشان پرداخته است ولی قطعا شمار بیشتری از نویسندگان و بزرگان مسیحیت لب به توصیف حضرت گشوده اند.

ایشان با اشاره به این نکته که نامه امام علی(ع) به مالک از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است که مبنای سیاست باشد، گفتند: این در حالی است که نهج البلاغه بخش کوچکی از علم امام علی(ع) است ولی در کنار همه این فضایل، فضیلتی در وجود امام علی(ع) است که کمتر به آن اشاره شده است.

آیت الله سبحانی تصریح کردند: 11 هزار نامه و خطبه و کلمات قصار از امام علی(ع) ثبت شده است که همه آنها مرتبط به پس از ارتحال امام علی(ع) است؛ گاهی دشمنان امام نیز کلمات قصار حضرت را نقل کرده اند؛ امام علی(ع) درزمان پیامبر(ص) اصلا سخنی نمی گفتند زیرا با وجود پیامبر اکرم ایشان لب به سخن نگشودند؛ در رساله حقوق سیدالساجدین نیز به همین مساله اشاره شده است که باید چنین احترامی برای بزرگان قائل بود.