فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
گروه های خبری
آخرین اخبار
خداوند در آیات بسیاری بر موضوع نصرت خود به پیامبران الهی اشاره می کند.
برخی از مفسران از جهات مختلف به این بحث پرداخته اند ولی نکته آن است که انبیای الهی در تمام جنگ ها پیروز بوده اند؛ نصرت الهی به پیامبران نیز نصرت منطقی و حجتی است.

آیت الله العظمی سبحانی امروز 18 اردیبهشت ماه در ادامه مباحث تفسیری خود در مدرسه حجتیه گفتند: خداوند در آیات بسیاری بر موضوع نصرت خود به پیامبران الهی اشاره می کند.
معظم له افزودند:  برخی از مفسران از جهات مختلف به این بحث پرداخته اند ولی نکته آن است که انبیای الهی در تمام جنگ ها پیروز بوده اند؛ نصرت الهی به پیامبران نیز نصرت منطقی و حجتی است.

آیت الله سبحانی یادآورشدند: در سالهای اولیه دشمنان سعی کردند که پیامبر را زندانی کنند ولی منطقی به نظر نمی رسید زیرا بنی هاشم علیه آنها اقدام می کردند ولی راه دیگری که همان قتل پیامبر بود را در پیش گرفتند.

ایشان با ذکر این مطلب که  در سوره مبارک انفال سه نظریه زندانی کردن، آزاد سازی و همچنین قتل پیامبر مطرح شده است عنوان کردند: در زمینه قتل پیامبر تصمیم گرفتند که با تجمیع 40 نفر از همه قبایل منطقه پیامبر را به شهادت برسانند که پیامبر اکرم از قصد آنها توسط جبرئیل با خبر شد.

معظم له یادآورشدند: پیامبر اکرم(ص) در اینجا مجبور شدند برنامه ریزی خاصی را در این زمینه عملی کنند؛ به همین دلیل امام علی(ع) به امر پیامبر(ص) در شب سوء قصد در جای پیامبر خوابیدند.

ایشان با ذکر این مطلب که عده ای هستند که سعی می کنند فداکاری امام را نادیده بگیرند گفتند: ولی پیامبر اکرم(ص) جمله معروفی که چیز مکروهی به تو نمی رسد را به در غار به امام گفتند و ربطی به این شب نداشت.

معظم له با ذکر این مطلب که: امام علی(ع) در لیلة المبیت به آرامی در جای پیامبر قرار گرفتند افزودند: پس از حمله، امام علی(ع) از جای برخاستند و در مقابل آنها قرار گرفتند؛ پس از آن نیز دشمنان به دنبال پیامبر حرکت کردند ولی پیامبر را نیافتند .

آیت الله سبحانی در ادامه به بحث غار و تارهای عنکبوت اشاره کرده و گفتند:پیامبر اکرم(ص) جای خود را به امام علی(ع) گفته بود و اینکه پس از سه روز با چند شتر پیامبر را از غار خارج کند؛ اما نکته مهم آن است که در آیه غار نیز همه ضمایر به پیامبر باز می گردد.

ایشان اظهارکردند: برخی با توجه به ملاحظات مذهبی سعی کرده اند این آیه را به شکل دیگری معنی و تفسیر کنند؛ نباید برای تکریم مصاحب، مقامات  پیامبر را تنزل داد؛ آنگونه که به اشتباه تفسیر شده است گویا مصاحب به پیامبر عرض کرده است که نترس و محزون مباش که خدا ما را یاری می کند!

معظم له یادآورشدند: خداوند در آیه غار عنوان می کند که خداوند در سخت ترین شرایط نیز پیامبر خود را کمک و حفظ می کند و کسی نمی تواند با تفسیر اشتباه ضمایر مقام مصاحب را بالاتر از پیامبر جلوه دهند؛ پیامبر اکرم از نظر فکری، بسیار آرام بودند و خوف خاصی نداشتند؛ خداوند در قرآن کریم بیان می کند که سکینه را به پیامبر نازل کردیم.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: قریشیان در ادامه از نابودی پیامبر نا امید شدند و توحید به مقام علیا رسید و بت پرستی و شرک در سفلی قرار گرفت؛ مفسران و پژوهشگران قرآنی باید توجه داشته باشند که کلمات و عبارات آخر آیات متناسب با متن آیات است.

ایشان با اشاره به آیات جهادی یادآورشد: قرآن کریم در مقام بیان از کلمه جهاد استفاده می کند و زیرا قرار نیست که پیامبر صرفا به قتل دشمنان بپردازند؛ انبیای الهی برای کشتار نیامده اند زیرا آنها برای جهاد و کوشش آمده اند تا بت پرستی سرنگون شده و خداپرستی جایگزین آن شود.

معظم له در پایان اظهارکردند: شبهاتی در خصوص آیه لا اکراه فی الدین بیان شده است؛ رسانه های مجازی شیطان هستند و شیطان در این رسانه ها سخن می گویند.