welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی عربی
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب

آخرين دروس

مبحث قطع
26-درس 26 - سه‌شنبه 15/7/82

فی أقسام الظن المأخوذة فی الموضوعبحث در این بود که  آیا  قطع  به  «حکم» در  موضوع خودش،‌یا مثلش، یا ضدّش و یا مخالفش  واقع می‌شود یا  واقع نمی‌شود؟ مرحوم آخوند  در...

مبحث قطع
25-درس 25 - دوشنبه 14/7/82

الأمر الرابع:‌فی اقسام  القطع الموضوعی ‌قال المحقق الخراسانی فی الکفایه: «لا یکاد یمکن أن یوخذ القطع بحکم فی موضوع نفس هذا الحکم،‌للزوم الدور و لا مثله،‌للزوم اجتماع المثلین، و لا...

مبحث قطع
24-درس 24 - یکشنبه 13/7/82

بحث در این بود که آیا اصول محرزه مانند:« استصحاب» جانشین قطع موضوعی طریقی می‌شود یا نمی‌شود؟  بر این  مطلب  چند تا اشکال شد:اشکال اول  اولین اشکالش این بود که...

مبحث قطع
23-درس 23 - شنبه 12/7/82

آیا اصول غیر محرزه مانند:« برائت» جانشین قطع طریقی موضوعی می‌شود یا نمی‌شود؟ جانشین قطع موضوعی طریقی نمی‌شود، چرا؟ چون با همدیگر  تشابه و سنخیت ندارند، زیرا  «قطع»  طریق است...

مبحث قطع
22-درس 22 - چهارشنبه 9/7/82

بحث در این بود که آیا اماره[1]  جانشین قطع  موضوعی طریقی می‌شود یا  نمی‌شود؟ [2]مرحوم شیخ  انصاری فرمود: اشکالی ندارد ولی آخوند فرمود که این مستلزم جمع بین لحاظ آلی...

مبحث قطع
21-درس 21 - دوشنبه 7/7/82

بحث ما در این است که آیا  «امارة»  با همان  دلیل حجیتش [1] جانشین قطع می‌شود یا نمی‌شود ؟ اگر «قطع» طریقی محض باشد، یعنی در جایی که شارع حکم...

مبحث قطع
20-درس 20 - یکشنبه 6/7/82

بحث ما در امر سوم است و در آن سه مطلب بیان شد و گفته شد  که  اقسام قطع پنج‌تاست:‌ 1- قطعی طریقی،‌2- قطعی موضوعی، قطع موضوعی هم خودش بر...

مبحث قطع
19-درس 19 - شنبه 5/7/82

الأمر الثالث:‌فی تقسیم القطع إلی طریقی و موضوعی در این امر سوم،‌این  «مطالب»  مورد بحث قرار می گیرند:1- تقسیم القطع إلی طریقی  و موضوعی. 2- تقسیم الموضوعی إلی موضوعی طریقی و موضوعی...

مبحث قطع
18-درس 18 - سه شنبه 1/7/82

تا کنون دلیلی بر قبح تجری پیدا نکردیم، یعنی نه  دلیل عقلی بر قبح تجری پیدا کردیم و نه دلیل نقلی،‌از دلیل نقلی مقداری  آیات  و روایات را «که توهم...

مبحث قطع
17-درس 17 - یکشنبه 30/6/82

سؤال: ممکن است کسی این سؤال را بکند، بعد از آنکه از طریق دلایل عقلی، ثابت شد که «تجری»  قبح فعلی ندارد بلکه قبح فاعلی  دارد  و به  بیان دیگر...

مبحث قطع
16-درس 16 - شنبه 29/6/82

بحث ما در  باب «تجری»  از نظر دلایل عقلی به پایان رسید  و نتیجه این شد که  «تجری» قبح فعلی ندارد، اما قبح فاعلی دارد ولی فعل « متجرّی به»...

مبحث قطع
15-درس 15 - چهارشنبه 26/6/82

بحث ما در باره‌ی  فعل «متجرّی به» است و  ما در  فعل «متجری به» از دو نظر و دو حیث بحث می‌کنیم:1- از نظر حسن و قبح،‌2- از نظر حرمت.دیدگاه...

مبحث قطع
14-درس 14 - سه شنبه 25/6/82

بحث ما در «تجری» است  نه در «متجری به»، و  یکی از اقوال در  «تجری» این است که تجری قبیح است  و به دنبال« قبح» حرمت بر آن تعلق می...

مبحث قطع
13-درس 13 - دوشنبه 24/6/82

بحث ما در ادله‌ی کسانی است که تجری را حرام می‌دانند و مهمترین دلیل آنان  دلیل عقلی است که آن را چهار گونه تقریر نموده‌اند:1:تقریر محقق خراسانی2: تقریر شیخ انصاری....

مبحث قطع
12-درس 12 - یکشنبه 23/6/82

در بحث های گذشته معنای لغوی و اصطلاحی تجرّی را بیان کردیم و نیز بحث کردیم که آیا مسئله‌ی تجری جزء مسائل کلامی است یا جزء مسائل علم اصول، و...

مبحث قطع
11-درس 11 - شنبه 22/6/82

معنای لغوی تجری بحث ما در باره‌ی تجری است وگفتیم  تجری در لغت به معنای اظهار جرأت است،یعنی آدمی که اظهار جرأت می‌کند، به او  گفته می‌شود:«تجرّی»  ولذا «متجرّی علیه»‌اش هر...

مبحث قطع
11-درس 11 - شنبه 22/6/82

معنای لغوی تجری بحث ما در باره‌ی تجری است وگفتیم  تجری در لغت به معنای اظهار جرأت است،یعنی آدمی که اظهار جرأت می‌کند، به او  گفته می‌شود:«تجرّی»  ولذا «متجرّی علیه»‌اش هر...

مبحث قطع
10-درس 10 - چهار شنبه 21/3/82

همانطوری  که قبلاً  عرض شد باید  در باب  « تجرّی» در دو مقام بحث کنیم: 1-  درباره‌ی حکم خودِ تجرّي که آيا تجرّي « بما هو هو» حلال است يا...

مبحث قطع
09-درس 9 - سه شنبه 20/3/82

الأمر الثاني: في التجري قبل از ورود به اصل بحث تجري، لازم است چند مطلب را به عنوان مقدمه متذکر مي شويم.1-  التجری لغة مطلب اول  این است که باید ببینیم  تجري...

مبحث قطع
08-درس 8 - دو شنبه 19/3/82

بحث ما درباره حجيت قطع است وگفتیم که حجيت بر سه قسم است: 1- حجيت لغوي، و يا  حجیت عقلائي، 2- حجيت منطقي، 3- حجيت اصولي. و ما  از ميان...

1 2
Website Security Test