فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب

آخرين دروس

مبحث قطع
26-درس 26 - سه‌شنبه 15/7/82

فی أقسام الظن المأخوذة فی الموضوعبحث در این بود که  آیا  قطع  به  «حکم» در  موضوع خودش،‌یا مثلش، یا ضدّش و یا مخالفش  واقع می‌شود یا  واقع نمی‌شود؟ مرحوم آخوند  در...

مبحث قطع
25-درس 25 - دوشنبه 14/7/82

الأمر الرابع:‌فی اقسام  القطع الموضوعی ‌قال المحقق الخراسانی فی الکفایه: «لا یکاد یمکن أن یوخذ القطع بحکم فی موضوع نفس هذا الحکم،‌للزوم الدور و لا مثله،‌للزوم اجتماع المثلین، و لا...

مبحث قطع
24-درس 24 - یکشنبه 13/7/82

بحث در این بود که آیا اصول محرزه مانند:« استصحاب» جانشین قطع موضوعی طریقی می‌شود یا نمی‌شود؟  بر این  مطلب  چند تا اشکال شد:اشکال اول  اولین اشکالش این بود که...

مبحث قطع
23-درس 23 - شنبه 12/7/82

آیا اصول غیر محرزه مانند:« برائت» جانشین قطع طریقی موضوعی می‌شود یا نمی‌شود؟ جانشین قطع موضوعی طریقی نمی‌شود، چرا؟ چون با همدیگر  تشابه و سنخیت ندارند، زیرا  «قطع»  طریق است...

مبحث قطع
22-درس 22 - چهارشنبه 9/7/82

بحث در این بود که آیا اماره[1]  جانشین قطع  موضوعی طریقی می‌شود یا  نمی‌شود؟ [2]مرحوم شیخ  انصاری فرمود: اشکالی ندارد ولی آخوند فرمود که این مستلزم جمع بین لحاظ آلی...

مبحث قطع
21-درس 21 - دوشنبه 7/7/82

بحث ما در این است که آیا  «امارة»  با همان  دلیل حجیتش [1] جانشین قطع می‌شود یا نمی‌شود ؟ اگر «قطع» طریقی محض باشد، یعنی در جایی که شارع حکم...

مبحث قطع
20-درس 20 - یکشنبه 6/7/82

بحث ما در امر سوم است و در آن سه مطلب بیان شد و گفته شد  که  اقسام قطع پنج‌تاست:‌ 1- قطعی طریقی،‌2- قطعی موضوعی، قطع موضوعی هم خودش بر...

مبحث قطع
19-درس 19 - شنبه 5/7/82

الأمر الثالث:‌فی تقسیم القطع إلی طریقی و موضوعی در این امر سوم،‌این  «مطالب»  مورد بحث قرار می گیرند:1- تقسیم القطع إلی طریقی  و موضوعی. 2- تقسیم الموضوعی إلی موضوعی طریقی و موضوعی...

مبحث قطع
18-درس 18 - سه شنبه 1/7/82

تا کنون دلیلی بر قبح تجری پیدا نکردیم، یعنی نه  دلیل عقلی بر قبح تجری پیدا کردیم و نه دلیل نقلی،‌از دلیل نقلی مقداری  آیات  و روایات را «که توهم...

مبحث قطع
17-درس 17 - یکشنبه 30/6/82

سؤال: ممکن است کسی این سؤال را بکند، بعد از آنکه از طریق دلایل عقلی، ثابت شد که «تجری»  قبح فعلی ندارد بلکه قبح فاعلی  دارد  و به  بیان دیگر...

مبحث قطع
16-درس 16 - شنبه 29/6/82

بحث ما در  باب «تجری»  از نظر دلایل عقلی به پایان رسید  و نتیجه این شد که  «تجری» قبح فعلی ندارد، اما قبح فاعلی دارد ولی فعل « متجرّی به»...

مبحث قطع
15-درس 15 - چهارشنبه 26/6/82

بحث ما در باره‌ی  فعل «متجرّی به» است و  ما در  فعل «متجری به» از دو نظر و دو حیث بحث می‌کنیم:1- از نظر حسن و قبح،‌2- از نظر حرمت.دیدگاه...

مبحث قطع
14-درس 14 - سه شنبه 25/6/82

بحث ما در «تجری» است  نه در «متجری به»، و  یکی از اقوال در  «تجری» این است که تجری قبیح است  و به دنبال« قبح» حرمت بر آن تعلق می...

مبحث قطع
13-درس 13 - دوشنبه 24/6/82

بحث ما در ادله‌ی کسانی است که تجری را حرام می‌دانند و مهمترین دلیل آنان  دلیل عقلی است که آن را چهار گونه تقریر نموده‌اند:1:تقریر محقق خراسانی2: تقریر شیخ انصاری....

مبحث قطع
12-درس 12 - یکشنبه 23/6/82

در بحث های گذشته معنای لغوی و اصطلاحی تجرّی را بیان کردیم و نیز بحث کردیم که آیا مسئله‌ی تجری جزء مسائل کلامی است یا جزء مسائل علم اصول، و...

مبحث قطع
11-درس 11 - شنبه 22/6/82

معنای لغوی تجری بحث ما در باره‌ی تجری است وگفتیم  تجری در لغت به معنای اظهار جرأت است،یعنی آدمی که اظهار جرأت می‌کند، به او  گفته می‌شود:«تجرّی»  ولذا «متجرّی علیه»‌اش هر...

مبحث قطع
11-درس 11 - شنبه 22/6/82

معنای لغوی تجری بحث ما در باره‌ی تجری است وگفتیم  تجری در لغت به معنای اظهار جرأت است،یعنی آدمی که اظهار جرأت می‌کند، به او  گفته می‌شود:«تجرّی»  ولذا «متجرّی علیه»‌اش هر...

مبحث قطع
10-درس 10 - چهار شنبه 21/3/82

همانطوری  که قبلاً  عرض شد باید  در باب  « تجرّی» در دو مقام بحث کنیم: 1-  درباره‌ی حکم خودِ تجرّي که آيا تجرّي « بما هو هو» حلال است يا...

مبحث قطع
09-درس 9 - سه شنبه 20/3/82

الأمر الثاني: في التجري قبل از ورود به اصل بحث تجري، لازم است چند مطلب را به عنوان مقدمه متذکر مي شويم.1-  التجری لغة مطلب اول  این است که باید ببینیم  تجري...

مبحث قطع
08-درس 8 - دو شنبه 19/3/82

بحث ما درباره حجيت قطع است وگفتیم که حجيت بر سه قسم است: 1- حجيت لغوي، و يا  حجیت عقلائي، 2- حجيت منطقي، 3- حجيت اصولي. و ما  از ميان...

1 2