welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی عربی
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب

آخرين دروس

نواهی
درس 121 - 11/3/87-درس 121 - 11/3/87

ما در علم اصول فقط قواعد را می ‌ آموزیم بدون اینکه   تطبیق قواعد با فروع زیاد مطرح باشد، یعنی قواعد را بر فروع تطبیق نمی ‌ کنیم، از این رو علم...

نواهی
درس 120 - 8/3/87-درس 120 - 8/3/87

کلام در مورد حرفی بود که ابو حنیفه و دو شاگردش بیان کردند که نهی در عبادات و معاملات   نه تنها دلیل بر فساد نیست بلکه دلالت بر صحت دارد یعنی ضد...

نواهی
درس 119 - 7/3/87-درس 119 - 7/3/87

قبل از بیان صحیحۀ زراره، لازم است که نخست اقسام را بررسی کنیم، آنگاه سراغ صحیحۀ زراره برویم. چنانچه قبلاً بیان شد مرحوم آخوند فرمود که نهی در معاملات بر پنج قسم...

نواهی
درس 118 - 6/3/87-درس 118 - 6/3/87

بحث   ما   در نهی در معاملات است که آیا نهی در معاملات موجب فساد است یا نه؟ گفتیم که مرحوم آخوند اقسامی را ذکر کرده است، ‌ قسم اول این...

نواهی
درس 117 - 5/3/87-درس 117 - 5/3/87

در جلسۀ قبل به کلام مستشکل و جواب محقق خراسانی از آن و اشکالی که به جواب محقق خراسانی بود اشاره کردیم که خلاصۀ آن چنین بود: مستشکل می گوید نهی در...

نواهی
درس 116 - 4/3/87-درس 116 - 4/3/87

  فیقع الکلام فی مقامین المقام الأول: تعلّق النهی بالعبادة إذا عرفت ما ذکر فلنعد إلی ما هو المقصود من عقد هذا الفصل، أعنی: 1) تعلّق النهی بنفس العبادة. 2) تعلّق النهی...

نواهی
درس 115-29/2/87-درس 115-29/2/87

چنانچه قبلاً متذکر شدیم، ما یک سلسلۀ بحث ‌ های جانبی داریم و یک بحث اساسی، بحث اساسی این است که اگر نهی به خود عبادت بخورد حکمش چگونه است؟ بحث ‌ های...

نواهی
درس 114-28/2/87-درس 114-28/2/87

العاشر: فی اقسام تعلّق النهی بالعبادة  نهی در عبادت بر چند قسم است که عبارتند از: 1) گاهی نهی به خود عبادت می ‌ خورد، یعنی اولاً وبالذات نهی متوجه خود عبادت...

نواهی
درس 113- 25/2/87-درس 113- 25/2/87

محقق خراسانی در فصل نهم فرمود که اگر شک کنیم که آیا نهی در عبادات موجب فساد است یا نیست، اصل فساد است.چرا؟ زیرا با وجود نهی، امری وجود ندارد،اگر امری نباشد پس...

نواهی
درس 112-24/2/87-درس 112-24/2/87

صحت در عبادات را هم طبق هردو مسلک(مسلک متکلمین و فقهاء) معنی کردیم، متکلمین می ‌ گفتند که ‌ صحت عبارت است از:«مطابقة المأتی به مع المأموربه»،اما فقهاء در تعریف...

نواهی
درس 111- 23/2/87-درس 111- 23/2/87

الثامن: هل الصحّة والفساد مجعولان مطلقاً؟  بحث ما دراین امر هشتم در بارۀ این است که طبق قول متکلمین صحت در عبادات یک امر اعتباری وانتزاعی است، ‌ اما طبق تعریف فقهاء صحت...

نواهی
درس 110 - 22/2/87-درس 110 - 22/2/87

در بحث ما دو کلمه آمده است، یکی کلمۀ«عبادت» است، ‌ دیگری کلمۀ«معامله»،ما معنای عبادت را مفصّلا بحث کردیم و اکنون به معنای معامله می پردازیم. «معامله» دو اصطلاح دارد: الف) معامله به...

نواهی
درس 109 - 21/2/87-درس 109 - 21/2/87

السادس: فی تعریف العبادة و المعاملة. این بحث   که «هل النهی فی العبادات و المعاملات یدلّ علی الفساد أولا؟ ما را وادار می کند تا عبادت و معامله را تعریف کنیم  ...

نواهی
درس 108- 18/2/87-درس 108- 18/2/87

الرابع: لا شکّ أنّ المسألة أصولیة، لأنّ نتیجة ‌ البحث تقع کبری للإستنباط؛  شکی نیست که این مسئله از مسائل اصولی است برای اینکه نتیجۀ آن کبرای استنباط قرار می...

نواهی
درس 107 - 17/2/87-درس 107 - 17/2/87

الفصل الثالث  فی کشف النهی عن الفساد و قبل الدخول فی صلب الموضوع نقدّم اموراً الأول: قد اختلفت کلماتهم فی عنوان الفصل فتارة یعبّرون عنه...

نواهی
درس 106 - 16/2/87-درس 106 - 16/2/87

مرحوم آخوند این مسئله را مطرح کرد که اگر کسی با «انائین مشتبهین» وضو بگیرد،وضویش باطل است، منتها اینکه شرع مقدس فرموده که با «انائین مشتبهین» وضو نگیرید،این از باب تقدم...

نواهی
درس 105 - 15/2/87-درس 105 - 15/2/87

چنانچه معلوم شد، مرحوم خراسانی در ا ین تنبیه دوم سه مطلب را متذکر شده است: الف) مسئله ‌ ی تعارض غیر از مسئله ‌ ی تزاحم است و اگر ما...

نواهی
درس 104 - 14/2/87-درس 104 - 14/2/87

بحث ما در بارۀ این است که اگر کسی در مسئله ‌ ی اجتماع« امر و نهی» امتناعی شد، معنای امتناعی این است که «احد الدلیلین» را می گیریم دلیل دیگر را رها می...

نواهی
درس 103 - 11/2/87-درس103 - 11/2/87

المطلب الثانی: لو قلنا بالامتناع، وقدّمنا النهی فلا یلازم بطلان الصلاة فی موارد الأعذار، کما إذا صلّی فی المغصوب جاهلاً به، وقد أفاض الکلام فیه فی الأمر العاشر، وقد أوضحنا حاله. ...

نواهی
درس 102 - 10/2/87-درس 102 - 10/2/87

بحث ما در اجتماع امر ونهی بود که آیا مولا می تواند به یک طبیعت امر کند واز طبیعت دیگر نهی نماید، ‌ که گاهی اتفاقاً اینها در یک «مجمعی»با همدیگر جمع می...

Website Security Test