welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی عربی
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری صوت گالری تصویر گالری فیلم اخبار

آخرين دروس

سال تحصیلی 91-92
درس دوشنبه 13/03/92- بررسی آیه ی طلاق

 محقق خراسانی به سبب بحث مجمل و مبین به آیاتی اشاره کرده که مجمل هستند. به نظر ما اجمالی در آن آیات نبود و بر این اساس ما به آیاتی...

سال تحصیلی 91-92
درس یکشنبه 12/03/92- بررسی آیه ی طلاق

 بحث در آیات مجمل است. محقق خراسانی به آیاتی اشاره می کند که به نظر ما جزء آیات مجمل نیست ما برای تنقیح مسأله به آیاتی که محل اختلاف بین...

سال تحصیلی 91-92
درس شنبه 11/03/92-شبهات مربوط به عقد موقت

 بحث در شبهاتی که در مورد عقد متعه مطرح کرده اند. تعدادی از این شبهات را مطرح کردیم و اکنون به بیان سایر موارد می پردازیم.  الشبهة الثامنة: اگر متعه چیز...

سال تحصیلی 91-92
درس چهارشنبه 08/03/92- شبهات مربوط به ازدواج موقت

 مسأله ی ازدواج موقت در میان اهل سنت دارای دو قول است: گروهی آن را از اصل منکر هستند و می گویند: تشریعی در این مورد صادر نشده است. این...

سال تحصیلی 91-92
درس سه شنبه 07/03/92- شبهات وارده به عقد موقت

 شبهات و حلول: در جلسات قبل آیه ای که در مورد عقد موقت آمده بود را بررسی کردیم. با این حال برخی از علماء اهل سنت که عقد موقت را...

سال تحصیلی 91-92
درس دوشنبه 06/03/92 - آیه ی استمتاع

 سخن در مورد آیه ی استمتاع است. خداوند در قرآن می فرماید: (فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ...

سال تحصیلی 91-92
درس چهارشنبه 01/03/92-آیات مجمل (آیه ی ازدواج موقت)

 بحث در مجمل و مبین است. [1] محقق خراسانی در این رابطه به آیاتی اشاره [2] کرده است که به نظر ما مجمل نیست. [3] [4] ما برای این مبحث به...

سال تحصیلی 91-92
درس سه شنبه 31/02/92-شهادت بر طلاق

 بحث در آیاتی که است که به نظر می آید مجمل باشند و این سبب اختلاف فتوا شده بین امامیه و غیر امامیه شده است. به دو آیه اشاره کردیم...

سال تحصیلی 91-92
درس یکشنبه 29/02/92- آیات مجمل

 بحث در مجمل و مبین است. بدین منظور به آیاتی که تصور شده است در آنها اجمالی وجود دارد می پردازیم. در جلسه ی قبل آیه ی وضو را بحث...

سال تحصیلی 91-92
درس دوشنبه 30/02/92-آیه ی صوم

 سخن درباره ی صوم مسافر می باشد. خداوند می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‏  أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ (این روزها که...

سال تحصیلی 91-92
درس شنبه 28/02/92- آیات مجمل

 بحث در مجمل و مبین است. ما برای تبیین مجمل به سراغ آیه ی وضو رفتیم و ابهاماتی که در آن بود را بحث کردیم. اجمال موجود در آیه موجب...

سال تحصیلی 91-92
درس چهارشنبه 25/02/92-رفع اجمال از آیه ی وضو

 محقق خراسانی در بحث مجمل و مبین مثال هایی از آیات قرآن را مطرح می کند که به نظر ما مناسب نبوده است. از این رو ما به سراغ آیات...

سال تحصیلی 91-92
درس دوشنبه 23/02/92-آیات مجمل

 بحث در مجمل و مبین است. محقق خراسانی در این بحث سه آیه را مجمل معرفی می کند:  آیه ی اولی: وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً...

سال تحصیلی 91-92
درس دوشنبه 22/02/92-آیات مجمل

 بحث در مجمل و مبین است. محقق خراسانی در این بحث سه آیه را مجمل معرفی می کند:  آیه ی اولی: وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً...

سال تحصیلی 91-92
درس یکشنبه 22/02/92-مطلق و مقید و مجمل و مبین

 سخن در این است که گفته شده است: قیودی که در مستحبات است قید برای افضلیت است. بنا بر این اگر گفته شده است: زر الامام الحسین علیه السلام تحت...

سال تحصیلی 91-92
درس شنبه 21/02/92-حمل مطلق بر مقید

 بحث در مطلق و مقید است. گفتیم که اگر سبب ذکر نشده باشد و هر دو مثبتین باشند و ما وحدت حکم را احراز کنیم در این حال باید...

سال تحصیلی 91-92
درس چهارشنبه 18/02/92- اقسام ارتباط مطلق با مقید

 بحث در فصل چهارم از احکام مطلق و مقید است. گفتیم این فروع بر شش قسم است و سخن در قسم اول است که سبب در مطلق و مقید ذکر...

سال تحصیلی 91-92
درس سه شنبه 17/02/92-حمل مطلق بر مقید

 بحث در فصل رابع است. در این فصل چهار مقدمه وجود دارد. در جلسه ی قبل مقدمه ی اول و دوم را مطرح کردیم. مقدمه ی اول این بود که...

سال تحصیلی 91-92
درس دوشنبه 16/02/92- مقدمات حکمت

 سخن درباره ی مقدمات حکمت است. یعنی حکیم بودن مولی سبب می شود که بگوییم مطلق، اراده شده است. از جمله این مقدمات این بود که مولی در مقام بیان...

سال تحصیلی 91-92
درس یکشنبه 15/02/92-معنای مطلق و مقدمات حکمت

 گفتیم مرحوم سلطان العلماء در معنای مطلق انقلابی به وجود آورده است. قبل از ایشان می گفتند که مطلق برای شایع وضع شده است و از باب لا بشرط قسمی...