welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
موضوعات

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 40

سازمان مالياتى و ابهام در قانون

سؤال 88. در سازمان امور مالياتى كشور، آيين نامه ى اخلاقى و رفتار حرفه اى به تصويب رسيده و از كليه ى كاركنان اين سازمان خواسته شده كه در پيشگاه قرآن كريم سوگند ياد كنند كه به مفاد اين آيين نامه عمل كنند. يكى از بندهاى اين آيين نامه عمل به قانون ماليات هاى

بسمه تعالى: هرگاه اخذ ماليات در نظام جمهورى اسلامى از نظر شوراى نگهبان مشروع باشد، بايد بر طبق مقررات عمل كند و ابهام قانون را نيز با مراجعه به مافوق برطرف كند. در عين حال كارشناسان بايد سعى كنند تا آنجا كه قانون اجازه مى دهد به نفع مردم كار صورت دهند. وا

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 40

حضور در راهپيمايى و اجر معنوى

سؤال 89. آيا حضور در عرصه هاى مختلف انقلاب، به ويژه در مقاطع خاصى مثل راهپيمايى ها كه از اهميت خاصى برخوردار است، اگر به عنوان وظيفه ى شرعى و انقلابى انجام شود، ثواب و اجر معنوى هم دارد؟

بسمه تعالى: شركت در مراسم مربوط به حفظ نظام و مصالح اسلامى، اگر به قصد قربت باشد، ثواب دارد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 41

قانون بيكارى

سؤال 90. طبق قوانين موجود در برخى از كشورهاى خارج، اگر شخصى به مدت دو ماه بى كار شود مبلغى بابت بيكارى به وى تعلق مى گيرد. اگر من بر خلاف شرايط اين قانون، خود را بيكار وانمود كنم و مسئولان مطلع نشوند، آيا گرفتن اين پول از اين كشور، جايز است؟

بسمه تعالى: براى حفظ كرامت انسانى و شخصيت خويش سعى كند بر خلاف مقررات كشور محل سكونت رفتار نكند. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 22

استفاده شخصى از امكانات دولتى

سؤال 37 . چنانچه از طرف اداره يا وزارتخانه اى بدون اجازه در امكانات و املاك وزارتخانه ديگر تصرف شود آيا اين تصرف جايز است، و آيا نماز خواندن در آن مكان صحيح است؟

بسمه تعالى: هر نوع تصرف بدون اجازه كسى كه از طرف حكومت به عنوان سرپرست تعيين شده، صحيح نيست و خواندن نماز در آن مكان اشكال دارد . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 22

آزادى دينى زردشتيان

سؤال 38 . آيا زردشتيان در مسائل دينى خود آزاد هستند؟

بسمه تعالى: پيروان زرتشت از اقليتهاى دينى رسمى كشور هستند و حقوق آنها در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران پيش بينى شده است، در انجام مسائل دينى خود آزاد هستند و عقد نكاح آنها تابع مراسم خود مى باشد ولى بايد از تظاهر به محرمات اسلام اجتناب كنند، و به كتابها

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 23

فرقه صوفيه

سؤال 39 . نظر حضرتعالى پيرامون فرقه صوفيه چيست؟

بسمه تعالى: اگر مقصود از صوفى گرى تهذيب نفس از رذايل اخلاقى است اين موضوع در كتابهاى اخلاقى روشن شده است و ديگر نيازى به نامگذارى صوفيه و يا ساختن خانقاه و عبادت در آن وجود ندارد و اگر مقصود پيرايش نفس از طريق اذكارى كه مشايخ صوفيه آموزش مى دهند و هرگز سن

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 23

تكرار برخى از جملات عاشورا

سؤال 40 . موضوع تعارض علوم فعلى با حديث صحيح السند از نظر دينى چگونه توجيه مى شود؟ همانند روايتى از مرحوم علامه در تفسير الميزان در زمينه ترسيم و تصوير جنين در رحم مادر بر اين مضمون كه بعد از گذشت سه ماه از طرف خداى متعال ملكى به تصوير جنينى به لحاظ تذكير

بسمه تعالى: هيچگاه وحى الهى با علم و يا علم با وحى الهى تعارض ندارد و در صورت تعارض يا علم تئورى بيش نيست و هنوز با واقعيت فاصله دارد و يا برداشت ما از وحى صحيح نيست، قرآن مى فرمايد«هوالذى يصوركم فى الارحام كيف يشاء » و چون كارهاى الهى تسبيبى است چه بسا م

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 24

دعاى كنزالعرش

سؤال 41 . دعاى كنز العرش در برخى از مجالس دينى بعنوان حرز معتبر و وسيله كسب ثواب با وعده هاى بسيار كلان منتشر مى شود آيا دعاى مزبور از لحاظ سند معتبر است؟

بسمه تعالى: دعاى به نام كنز العرش در كتاب البلد الامين به صورت مرسل (بدون سند) از پيامبر(صلى الله عليه وآله) نقل شده است مى توان آن را به قصد رجا خواند. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 24

دعاى اللهم كن لوليك…

سؤال 42 . آيا خواندن دعاى اللهم كن لوليك ....در حال قيام استحباب دارد يا يك استحسان عرفى است؟

بسمه تعالى: در اصول كافى استحباب خواندن آن در هر حالى ( سجده، قيام و نشسته) وارد شده است خصوصاً در شب بيست و سوم ماه رمضان.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره :

سؤال 43 . در قرائت زيارت مقدسه عاشورا آيا مى توان در پايان لعن و سلام تنها به جمله تسعاً و تسعين مر! بسنده نمود و در غير عاشورا مى توان گفت «ان هذا يوم تبركت به ...» ؟

بسمه تعالى: در صورت ضرورت پس از يكبار خواندن به جمله «و تسع و تسعين مرة» اكتفاء كند و در غير روز عاشورا بگويد «ان يوم عاشورا يوم تبركت به بنوامية». والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره :

سؤال 44 . در توقيع شريف خطاب به على بن محمد سمرى آمده است «و سيأتى من يدعى المشاهده ... فكذبوه » اين جمله با ملاحظه قضايايى كه در كتابهاى بحارالانوار و غيره تحت عنوان «فيمن فاز بلقاء الحجه » نقل گرديده، چگونه قابل توجيه است؟

بسمه تعالى: جمله «سياتى من يدعى المشاهده ... » مربوط به ادعاى نيابت است. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره :

سؤال 45 . برخى از برادران موقع تشرف به بقيع مقدس از خاك آنجا به عنوان استحباب و تبرك بر ميدارند ( نه براى خوردن) آيا اين عمل در سنت مأثور است؟

بسمه تعالى: برداشتن خاك بقيع سنت نيست و اين كار فعلاً مايه وهن است.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره :

سؤال 46 . حديث كساء در محافل مذهبى قرائت مى شود و توده هاى مذهبى اعتقاد و بينش خاصى نسبت به آن دعا دارند. لطفاً نظر شريف خود را دربارة حديث مزبور با همان خصوصيّتى كه در برخى از كتب وارد شده است و اعتبار آن را بيان فرماييد؟

بسمه تعالى: رجاء بخوانند اشكالى ندارد.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره :

سؤال 47 . آيا در مورد ختم «امّن يجيب المضطر» نصّى بنظر مباركتان رسيده است؟

بسمه تعالى: روايتى ديده نشده به جاى آن «يا مجيب المضطر اجب المضطرّ و نحن المضطرّون » گفته شود.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره :

سؤال 48 . آيا ملائكه در عبوديت حضرت حق تعالى مجبورند و يا مختار ؟ به عبارت ديگر آيا آنان نيز همانند نوع انسان در انجام تكاليف مكلّف و موظفند؟

بسمه تعالى: ظاهر آيه «لايعصون الله ما امرهم و يفعلون ما يؤمرون» اين است كه قدرت بر مخالفت دارند ولى شيطان بر آنها تسلط ندارد. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 26

فرقه اهل حق

سؤال 49 . آيا فرقه اهل حق كه به ظاهر، قرآن و پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و ائمه (عليهم السلام) را قبول دارند مسلمان هستند؟

بسمه تعالى: چنين كسانى، اگر اصول سه گانه يعنى توحيد، نبوت و معاد و ضروريات اسلام مانند وجوب نماز و روزه را انكار نكنند هرچند عملاً ملتزم نباشند مسلمانند و پاك هستند .والله العالم

Website Security Test