welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی عربی
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
موضوعات

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 9

علت به هم زدن عالم هستى در قيامت چيست؟

سؤال 1. آيا خداوند به خاطر برپايى قيامت و حسابرسى چند ميليارد انسان خاكى كه به صورت ذراتى در عالم هستى زندگى مى كنند نظم هزاران ميليارد كره را به هم مى زند و همه چيز را نابود مى كند؟

بسمه تعالى: ظاهر آيات قرآن اين است كه در روز رستاخيز، زمين و همه آسمان ها درهم پيچيده مى شود; چنانچه مى فرمايد:(يوم تبدّل الأرض غير الأرض والسماوات و برزوا للهِ الواحد القهار)( ) روزى اين زمين به زمين ديگر و آسمان ها به آسمان هاى ديگر تبديل مى شود و آنان

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 14

رسيدن به كمال

سؤال 10. براى رسيدن به كمال انسانى چه بايد كرد؟

بسمه تعالى: راه رسيدن به كمال مطلوب، بندگى همه جانبه ى خداست. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 14

نصيحت براى دنيا و آخرت

سؤال 11. خواهشمندم نصيحتى بفرماييد كه براى دنيا و آخرت بنده ى حقير و خانواده ام مفيد باشد.

بسمه تعالى: به نماز اوّل وقت و خواندن يك جزء از قرآن كريم در هر روز اهتمام داشته باشيد. واللّه العالم.

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 14

سرباز امام زمان(عجل الله تعالى فرجه الشريف)

سؤال 12. براى اين كه جزء سربازان امام زمان شوم، چه كنم؟

بسمه تعالى: هر چه دل را پاك تر نگاه داريد، به امام زمان نزديك تر مى شويد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 15

امتحان بندگان

سؤال 13. خداوند از آينده ى انسان مطلع است; پس چه نيازى به امتحان است؟

بسمه تعالى: امتحان براى يكى از دو چيز است:1. حجّت را بر انسان تمام كند، 2. شايستگى هاى هر فرد كه به صورت قوه و توان است، به فعليت برسد. حضرت ابراهيم(عليه السلام) در بوته ى امتحان قرار گرفت و كمال درونى وى آشكار شد. در اين مورد به كتاب پرسش ها و پاسخ ها مر

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 15

اطلاع خداوند از آينده بندگان

سؤال 14. خداوند از گذشته و آينده ى انسان مطلع است و آينده ى هر فرد نزد خداوند مشخص است، آيا انسان مجبور است كه بر طبق همان برنامه اى كه تنظيم شده، به پيش برود؟

بسمه تعالى: علم خداوند به آينده، از انسان سلب اختيار نمى كند; مثلاً معلم بر اثر ممارست با شاگردان كلاس خود، مى داند كه كدام يك از اينها قبول و كدام يك از آنها رفوزه خواهد شد. آيا علم پيشين معلم در سرنوشت آن افراد مؤثر است؟! به تعبير ديگر خداوند مى داند كه

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 15

آرامش

سؤال 15. مراد از آيه ى (أَلا بذكر اللّه تطمئن القُلوب) چيست و چرا از اين آرامش بى بهره هستيم؟

بسمه تعالى: مراد از (ألا بذكر اللّه...) ذكر قلبى است; آن هم با توجه كامل. با اين شرايط ياد خدا مايه ى آرامش مى شود. واللّه العالم.

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 16

رستگارى

سؤال 16. منظـور از آيـه ى شريفـه سـوره ى شمس:(قـد أفلح مـن زكّيها)چيست؟

بسمه تعالى: مفسران مى گويند مقصود تزكيه ى نفس است; يعنى نفس خويشتن را از هر نوع خصيصه زشت و تمايلات بد پاك گرداند، در مقابل كسى كه نفسش با آلودگى همراه باشد و آيه ى بعدى معنى اين آيه را روشن مى كند:(وقد خاب من دسيها); يعنى آن كس كه خود را با گناه آلوده سا

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 16

دوستى على(عليه السلام)

سؤال 17. روايتى وارد شده بر اين كه كسى كه على را دوست داشته باشد داخل بهشت مى شود، اين دوستى به چه معناست؟

بسمه تعالى: اين حب، حب واقعى است كه بايد با عمل توأم باشد; چنان كه خداوند مى فرمايد:(قُلْ إنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونى). والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 16

درخواست حاجت از ائمه(عليهم السلام)

سؤال 18. آيا گفتن:«الله، محمد، على، فاطمه، حسن و حسين(عليهم السلام)» جهت درخواست حاجت، شرك و حرام است؟

بسمه تعالى: كسى كه گفتن اسامى مطهره پيامبر و ائمه را شرك بداند، از حد توحيد و شرك آگاه نيست. صدا زدن اين بزرگواران كه رهبران توحيدند، عين توحيد است. درخواست و دعا از آنان، درخواست شفاعت است; آن هم از كسانى كه مأذون در شفاعت مى باشند; چنانچه خداوند درباره

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 17

تاريخ شهادت حضرت سجاد(عليه السلام)

سؤال 19. چرا در مورد تاريخ شهادت امام سجاد(عليه السلام)دو قول وجود دارد و بر طبق روايات صحيح و قول مشهور، شهادت ايشان در چه تاريخى مى باشد؟

بسمه تعالى: قول مشهور اين است كه شهادت امام زين العابدين(عليه السلام)در 25 ماه محرم الحرام به وقوع پيوسته است.واللّه العالم.

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 9

نياز به خدا در بقاء جهان

سؤال 2. آيا جهان در بقاى خود نيازمند خداست؟ لطفاً دليل آن را بفرماييد؟

بسمه تعالى: جهان ماده حتى در يك آن ثابت نيست و هر روز آفرينش مجددى دارد. طبعاً جهان به خاطر استمرار آفرينش، بى نياز از خدا نيست و به تعبير علما،موجود ممكن، حدوثاً وبقاءاً بى نياز از خدا نمى باشد و در باره ى استمرار آفرينش و نياز مستمر جهان به خداوند، كتاب

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 17

چگونگى شهادت حضرت زهرا(عليها السلام)

سؤال 20. درباره ى نحوه و تاريخ شهادت حضرت زهرا(عليها السلام) و سقط جنين آن حضرت مرا راهنمايى نماييد؟

بسمه تعالى: در اين مورد به كتاب هايى كه به زبان فارسى همراه با مدارك نوشته شده است مراجعه بفرماييد; مثل كتابِ ياس در آتش وكتاب فاطمه زهرا(عليها السلام)، به قلم آقاى رحمانى و مجله كلام اسلامى، شماره 71.

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 17

قدرت اولياء خدا

سؤال 21. آيا خداوند به اولياى خود مقام و قدرتى داده است كه بتوانند دوستانشان را يارى دهند؟ آيا اين يارى را به وسيله دعا و درخواست از خدا انجام مى دهند؟

بسمه تعالى: ارواح مقدسه كه كانون قدرت مكتسب از خداوند هستند، مى توانند از طرق مختلف ما را كمك كنند و شيوه ى كمك منحصر به دعا نيست. اگر حضرت مسيح مرده را به اذن خداوند متعال زنده مى كرد عامل او قدرتى بود كه خدا به او عطا كرده بود و همچنين ديگر اوليا، ولى

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 18

تلاوت قرآن به جاى زنگ موبايل

سؤال 22. قرار دادن تلاوت قرآن به جاى زنگ موبايل از نظر شرعى چه صورت دارد؟

بسمه تعالى: در صورتى كه اهانت به قرآن مجيد نباشد، اشكال ندارد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 18

امامت از اصول مذهب است

سؤال 23. آيااطاعت و امامت از اصول دين يا از فروع دين است؟

بسمه تعالى: امامت از اصول مذهب است و شيعه واقعى كسى است كه به دو اصل ديگر نيز معتقد باشد: عدل و امامت. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 18

اركان دين

سؤال 24. اركان دين چيست؟

بسمه تعالى: مقصود از «اركان دين»، اگر اصول دين است كه پنج اصل است: توحيد، عدل، نبوت، امامت و معاد و اگر مقصود، اعمال مهمى كه نجات انسان در گرو آنهاست، مهم ترين آنها نماز و روزه است و آنچه كه بسان اين دو مى باشد. واللّه العالم.

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 18

همسران مناسب براى زنان بهشتى

سؤال 25. براى مردان اهل بهشت، همسران و حوريه وعده داده شده است; آيا براى زنان نيز چنين وعده اى داده شده است؟

بسمه تعالى: هر چند براى زنان مثل مردان، وعده ى صريح همسران مطلوب در بهشت وجود ندارد، اما در شمارى از آيات بيان شده است كه براى مؤمنان در بهشت همسران شايسته وجود دارد; مثلاً آيه ى 25 بقره و آيه ى 15 آل عمران و آيه ى 57 نساء. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 19

چهره نگارى امامان

سؤال 26. آيا چهره نگارى از پيامبر و يا امامان(عليهم السلام) جايز است؟

بسمه تعالى: تصوير چهره ائمه اطهار(عليهم السلام) هرگاه به صورت توهين آميز نباشد مانع ندارد; مشروط به اين كه ادّعا نشود آن صورت، چهره واقعى پيامبر(صلى الله عليه وآله) و يا امامان(عليهم السلام)است و نيز بايد توجه نمود دست يهود در برخى از تصويرها در كار است ك

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 19

كتاب احتجاج طبرسى

سؤال 27. كتاب شريف احتجاج طبرسى از جهت اعتبار چگونه است؟

بسمه تعالى: روايات احتجاج طبرسى فاقد سند است، مگر رواياتى كه از امام حسن عسكرى(عليه السلام) نقل شده باشد، البته نداشتن سند دليل بر بى اعتبار بودن روايت نيست. زيرا استوارى مضمون، نشانه ى صدور آن از معصومين است. قابل ذكر است در چاپ اخير اين كتاب كه به وسيله

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 19

واسطه قرار دادن ائمه(عليهم السلام)

سؤال 28. خداوند در آيه ى شريفه مى فرمايد:(والّذين يدعون من دون الله لا يخلقون شيئاً وهم يخلقون)( )و در آيه ى ديگر مى فرمايد:(والذين اتخذوا من دونه أولياء ما نعبدهم إلاّ ليقربونا إلى الله زلفى)( )، آيا واسطه قرار دادن ائمه، بااين آيات منافات ندارد؟

بسمه تعالى: جمله«يدعون» در آيه(والّذين يدعون من دون الله)به معناى «يعبدون» است، نه به معناى دعوت و خواندن. بنابراين، آيه درباره ى مشركان است كه بت ها را عبادت مى كردند و خداوند در مقام انتقاد از انديشه آنان مى فرمايد:(والّذين يدعون من دون الله لا يخلقون ش

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 10

تفاوت ميان بندگان

سؤال 3. چرا خداوند بين بندگانش تفاوت مى گذارد; مثلاً: به فردى زحمت كش رزق و روزى كمى مى دهد و به شخصى ديگر بدون زحمت روزى فراوانى عطا مى كند؟

بسمه تعالى: فقر بى جهت گروهى، و ثروت بى جهت گروهى ديگر، معلول نظام نادرست اجتماعى ما است كه نتوانسته ثروت را به صورت عادلانه و به هر كس به مقدار استعداد و شايستگى، نه به مقدار نياز و حاجت، بدهد. خداوند بزرگ رزق و روزى همگان را در همين زمين فراهم كرده است،

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 21

سند زيارت عاشورا

سؤال 29. برخى مى گويند زيارت عاشورا سند ندارد. آيا اين گفته صحيح است؟

بسمه تعالى: سند زيارت عاشورا معتبر است واز سه طريق روايت شده است. براى آگاهى به كتاب «رسائل و مقالات»، جلد3، رجوع كنيد . والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 21

تعداد كشته هاى روز عاشورا

سؤال 30. در مورد جنگ امام حسين(عليه السلام) با دشمنان، نقل شده كه حضرت چندين هزار نفر را كشت، در حالى كه با محاسبه دقيق اين مطلب امكان ندارد نظر حضرتعالى در اين مورد چيست؟

بسمه تعالى: در سخنرانى هاى مرحوم آقاى مطهرى اين مسئله مورد بحث قرار گرفته است و اين نوع نسبت ها اغراق آميز است. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 21

سند دعاى توسل

سؤال 31. آيا دعاى توسل داراى سند معتبر است؟

بسمه تعالى: دعاى توسل به پيامبر (صلى الله عليه وآله) و اهل بيت(عليهم السلام) از نظر مضمون هم آهنگ است با اصل توسل كه مورد تأكيد قرآن و احاديث مى باشد و مرحوم مجلسى سند آن را نقل كرده است. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 21

مقصود از ثقل اكبر و اصغر

سؤال 32. در روايت ثقلين، قرآن ثقل اكبر است. وجه نام گذارى آن چيست؟ در اين حديث، اهل بيت و قرآن به دو انگشت تشبيه شده اند; مقصود چيست؟

بسمه تعالى: قرآن، ثقل اكبر است، چون كلام خداست و همه ى انبيا و اوليا مبعوث شده اند كه پيام هاى خدا را به مردم برسانند و احكام عملى آن را اجرا كنند; قهراً حجت اكبر خواهد بود. اگر در روايتى، ثقلين به دو انگشت تشبيه شده است، مقصود آن است كه بين آن دو جدايى

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 22

حديث كساء

سؤال 33. آيا حديث شريف كساء از جهت سند معتبر است و خواندن آن مانعى ندارد؟

بسمه تعالى: بخشى از مضامين «حديث كساء» در بسيارى از روايات آمده است. بنابراين، خواندن آن به صورت رجا در مجالس اشكال ندارد و لازم است مؤمنين همواره مراقب ولايت و حقوق اهل بيت(عليهم السلام)باشند. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 22

عقايد شيخ احمد احسائى

سؤال 34. عقايد شيخ احمد احسائى پيرامون معاد، معراج پيامبر و غيبت امام زمان(عليه السلام)چيست؟

بسمه تعالى: در شرايط كنونى كه مسلمانان نياز مبرم به وحدت دارند، سخن گفتن در باره ى عقايد شيخ احمد احسائى چندان لزوم ندارد و اگر علاقه مند هستيد تا از عقايد ايشان مطلع شويد، به كتاب هدية النملة نگارش ملارضاى همدانى مراجعه بفرماييد و نيز عقيده ى ايشان دربا

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 22

ارتداد پس از پيامبر

سؤال 35. آيا روايت «ارتد الناس بعد النبى إلاّ ثلاثة» صحيح است؟

بسمه تعالى: در رجال كشى به صورتهاى مختلف نقل شده، از اين جهت نمى توان به اين ارقام اعتماد كرد، و در هر حال مراد از ارتداد بعد از درگذشت پيامبر(صلى الله عليه وآله)، ناديده گرفتن ولايت على(عليه السلام)است كه به تعبير علما «كفر نعمت» بود، نه «كفر ملّت». والل

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 23

اهداء ثواب به ديگران

سؤال 36. آيا انسان مى تواند ثواب عمل خود را به ديگران اهدا كند؟

بسمه تعالى: عمل انسان محترم است و مى تواند ثواب عمل خود را به ديگران اهدا كند. مانند انجام حج از پدر و مادر، و دادن صدقه از طرف آنها كه در روايات آمده است. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 23

ارتباط با ارواح صالحان

سؤال 37. شوهرم مريد شخصى شده كه ادعا مى كند روح مرحوم رجبعلى خياط با وى در ارتباط است و دستورهايى براى عبادت و معاشرت و خوراك و... مى دهد. اين وضع مشكلاتى در زندگى زناشويى ما به وجود آورده است و نيز ادعا مى كند كه زمان ظهور امام زمان(عج) تعيين شده و شاگر

بسمه تعالى: دستور زندگى در كتاب هاى اسلامى كه عصاره ى قرآن و حديث مى باشد، آمده است و هرگز نيازى نيست كه از روح كسى آداب زندگى بياموزيم. گذشته بر اين، هر نوع توقيت به معنى معيّن كردن ظهور حضرت ولو به صورت تقريبى، امرى غير صحيح است. از ظهور حضرت مانند برپا

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 23

سينه زدن و برهنه شدن

سؤال 38. آيا برهنه شدن مردان براى سينه زدن در عزادارى جايز است؟

بسمه تعالى: در صورتى كه مجلس، مختص مردان باشد اشكال ندارد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 10

اماكن مقدس

سؤال 4. در برخى از مناطق، مكان هايى مقدس به نام زيارتگاه و يا امام زاده احداث شده است كه مبناى آن ديدن خوابى است آيا اين نوع خوابها صحيح است و نيز در برخى از مناطق درختانى را مقدس مى شمارند مثلاً درخت سدر را تقديس مى كنند آيا اين نوع رفتارها از نظر شرع جا

بسمه تعالى: درباره صحت نسب افراد بايد به علماى نسب و آگاهان فن مراجعه كرد تا از روى مدارك صحيح، انتساب افراد به اهل بيت(عليهم السلام) و جلالت قدر آنها روشن شود. و اما تقديس درخت سدر اساسى ندارد، مرحوم صدوق در علل الشرايع در روايت مفصل از على(عليه السلام)ن

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 24

رأى به دراويش و بهايى

سؤال 39. آيا رأى دادن به افرادى كه منتسب به فرقه هاى دراويش و بهايى هستند، جايز است؟

بسمه تعالى: بايد در انتخابات فقط به افراد متدين و متعهد به اسلام و تشيع و پايبند احكام الهى رأى داد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 24

نوشتن خواب بر روى قرآن و كتب ادعيه

سؤال 40. در برخى از مساجد و حرم امام زاده ها بر روى قرآن و كتب ادعيه، خواب هايى از ائمه اطهار(عليهم السلام) نوشته مى شود و خواننده را به نوشتن همين جملات بر روى ديگر كتب تشويق مى نمايد و ضمناً گاهى ديده مى شود كه در برخى از نذورات كاغذى نوشته شده كه اگر

بسمه تعالى: قرآن ها و كتب ادعيه ى موجود در مساجد و حرم امام زاده ها، به ظاهر وقف آنجاست تا مؤمنان از آنها فقط استفاده ى قرائتى كنند و نوشتن هر جمله درباره ى هر مطلبى كه باشد در آنها جايز نيست. براى توسل به حضرت صاحب الزمان ـ عجل الله تعالى فرجه ـ دعاى تو

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 24

سجده در برابر مراقد ائمه(عليهم السلام)

سؤال 41. آيا سجده در برابر مراقد ائمه اطهار و مكان هاى مذهبى جايز است؟

بسمه تعالى: از سجده كردن در برابر مراقد ائمه(عليهم السلام)، هر چند به عنوان سجده ى شكر باشد پرهيز كنيد وسجده شكر را در جاى ديگر حرم انجام دهيد تا مورد اتهام قرار نگيريد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 25

حديث لوح و اسامى ائمه(عليهم السلام)

سؤال 42. حديث مشهور لَوح كه اسامى ائمه در آن نوشته شده است، آيا مورد قبول شيعه و سنى مى باشد؟

بسمه تعالى: حديث لوح در كتاب هاى معتبر با اسناد متعدد آمده است و از اهل سنت هم «جوينى» و «قندوزى» در كتاب هاى خود نقل نموده اند. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 25

مراد از «التعرّب بعد الهجرة»

سؤال 43. در كتاب منهاج ذكر شده است كه يكى از گناهان كبيره، «التعرّب بعد الهجرة» است. مراد از آن چيست؟

بسمه تعالى: مقصود از «التعرّب بعد الهجرة» اين است كه انسان به نقطه اى برود كه نتواند به وظايف دينى خود عمل كند و از كمال به سوى نقص برود. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 25

كندن درب قلعه خيبر

سؤال 44. در تاريخ نقل شده است كه حضرت على(عليه السلام) درب قلعه ى خيبر را كَند و روى دست نگاه داشت تا سپاهيان از روى آن عبور كنند و وارد قلعه شوند و اين در حالى بود كه پاى حضرت بر روى زمين نبود. آيا اين نقل صحيح است و «طى الأرض» نمودن حضرت على(صلى الله ع

بسمه تعالى: در اين كه اميرمؤمنان به قوه ى الهى، نه به قوه ى بشرى، درب خيبر را كَند و لقب «قالع باب الخيبر» گرفت، شكى نيست، ولى آنچه در اطراف اين جريان گفته شده است ثابت نيست و در وقـايع تاريخـى بايـد به سنـد آن وقـايع تـوجـه كـرد. مسـأله ى «طى الأرض» بـرا

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 26

نوشتن قرآن آن طور كه مى خوانيم

سؤال 45. برخى علما مى گويند كتابت كلمات قرآن توقيفى نيست. آيا مى توان كلمات قرآن را به همان شكل كه مى خوانيم بنويسم; مثلاً«هذا» را به صورت «هاذا» بنويسيم؟

بسمه تعالى: برخى از علما مى گويند رسم الخط قرآن كريم توقيفى نيست و اين به معناى ناديده گرفتن قواعد و قوانين زبان عربى نيست. هر زبانى قواعد و قوانينى خاص خود را دارد. بنابراين، در مثالى كه نوشته ايد تلفظ صحيح است، اما كتابت صحيح نمى باشد. پس از اين نوع كتا

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 26

ترتيب سوره هاى قرآن

سؤال 46. آيا ترتيب سوره هاى قرآنى به دستور پيامبر(صلى الله عليه وآله) بوده است؟

بسمه تعالى: درباره ى تاريخ و نحوه ى ترتيب سور به كتاب هاى ياد شده در زير مراجعه بفرماييد: الف. البرهان فى علوم القرآن،نگارش زركشى; ب. الاتقان فى علوم القرآن، نگارش جلال الدين سيوطى; ج. التمهيد، نگارش مرحوم آيت الله محمدهادى معرفت; د. به كتاب البيان فى تف

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 26

كم بودن يك دنده از زن

سؤال 47. در نهج البلاغه نقل شده است كه زن يك دنده اش كم است و ناقص العقل مى باشد. آيا اين مطالب صحت دارد؟

بسمه تعالى: خطبه ى «نواقص العقول» در خطبه ى 80نهج البلاغه است و هرگز در آن خطبه جمله اى كه «يك دنده ى آنها كم است» وجود ندارد و مقصود از «نواقص العقول» غلبه ى عواطف و احساسات پاك زنانه بر ادراكات عقلانى اوست و براى حفظ نظام زندگى چنين شرطى لازم است، زيرا

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 27

خواندن قرآن يا خواندن زيارت

سؤال 48. خواندن قرآن بهتر است يا خواندن زيارات ائمه ى اطهار(عليهم السلام)؟

بسمه تعالى: در حد توان بايد از هر دو استفاده كرد، ولو به صورت كمتر.والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 11

تدابير پيامبر براى بعد از خود

سؤال 5. با توجه به اين كه پيامبر از مشكلات و مصائب پس از خود اطلاع داشت چرا مقدمات و تدابير لازم سياسى و اجتماعى براى خلافت و رهبرى اميرمؤمنان را فراهم ننمود؟

بسمه تعالى: محور سخن حضرتعالى اين است كه چرا پيامبر(صلى الله عليه وآله)تمهيداتى فراهم نياورد كه ولايت اميرمؤمنان(عليه السلام)بعدها دچار اختلاف و يا بى تفاوتى نشود. در اين مورد يادآور مى شويم، پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله) تمهيدات بسيار براى اين كار فر

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 27

آيا زن شرّ است

سؤال 49. مقصود از اين جمله«المرأة شرٌّ كلّها وشرٌّ ما فيها انّه لابد منها» كه در نهج البلاغه آمده است چيست؟

بسمه تعالى: مقصود از «شرّ»، تكاليف سنگين است كه بر اثر ازدواج متوجه مرد مى شود و همانند گذشته، آزاد نيست و وقتش محدود مى شود و بار سنگين زندگى را به دوش مى كشد، ولى در عين حال چاره اى از آن نيست. در زبان فارسى مى گويند:«زن بلاست و هيچ خانه اى از آن بلا خا

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 27

دوست على(عليه السلام)

سؤال 50. روايتى وارد شده بر اين كه كسى كه على را دوست داشته باشد داخل بهشت مى شود، اين دوستى به چه معناست؟

بسمه تعالى: اين حب، حب واقعى است كه بايد با عمل توأم باشد; چنان كه خداوند مى فرمايد: (قُلْ إِنِ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّه فاتَّبِعُونى).والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 28

لزوم جستجو در شبهات موضوعيه

سؤال 51. آيا در شبهات موضوعيه، فحص و جستوجو لازم است؟

بسمه تعالى: فحص در شبهات موضوعيه در غير باب نجاست، در حد متعارف لازم است مانند فحص از مقدار درآمد سالانه و نصاب اموال زكوى، و وجود استطاعت مالى. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 28

ادله عزادارى

سؤال 52. ادله ى شرعى برپايى عزادارى سالار شهيدان، امام حسين(عليه السلام)چيست؟

بسمه تعالى: ادله شرعى عزادارى در كتب حديثى به صورت متواتر وارد شده است. لطفاً به كتاب كامل الزيارات ابن قولويه(رحمه الله)مراجعه فرماييد و از نظر روايات اهل سنت به كتاب سيرتنا وسنتنا نگارش علامه امينى(رحمه الله) مراجعه شود. نخستين كسى كه مجلس عزادارى تشكيل

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 28

فرقه اسماعيليه

سؤال 53. آيا فرقه ى اسماعيليه را مى توان شيعه ناميد؟

بسمه تعالى: شيعه ى كامل كسى است كه به دوازده امام معصوم معتقد باشد. فرقه ى اسماعيليه به امام صادق(عليه السلام)معتقد بوده و پس از ايشان، ائمه ى ديگر را نپذيرفتند; طبعاً شيعه ى كامل نيستند. اميد است با درايت و تبليغ به حظيره ى شيعه كامل برگردند.والله العال

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 28

معاشرت با بهائيان

سؤال 54. آيا معاشرت با بهائيان جايز است؟

بسمه تعالى: اگر معاشرت براى تبليغ و ارشاد آنان باشد اشكال ندارد، ولى اگر معاشرت سبب تحت تأثير قرار گرفتن يا تأييد آنان شود، جايز نيست. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 29

محل دفن پيامبر(صلى الله عليه وآله)

سؤال 55. آيا محل دفن پيامبر در خانه كدام يك از زوجه هاى آن حضرت بوده است؟

بسمه تعالى: از نظر تاريخ كه به خامه اهل سنت نوشته شده، خانه عايشه بوده است. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 29

كيفيت ازدواج فرزندان آدم

سؤال 56. كيفيت ازدواج فرزندان حضرت آدم به چه صورت بوده است؟

بسمه تعالى: در اين مورد به كتاب پرسش ها و پاسخ ها مراجعه كنيد.

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 29

محل دفن حضرت زهرا(عليها السلام)

سؤال 57. محل دفن حضرت زهرا(عليها السلام) كجاست؟

بسمه تعالى: اختلافى است طبق روايتى از حضرت رضا(عليه السلام) كه از كلينى(رحمه الله)در كافى وارد شده است در خانه خود مى باشد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 13

زبان قرآن

سؤال 6. چرا قرآن كه كتاب جهانى است به زبان عربى نازل شده است؟

بسمه تعالى: قرآن به زبان عربى نازل شده و علت آن اين است كه از يك طرف كتاب الهى بايد به يك زبانى از زبان هاى دنيا باشد، از طرف ديگر پيامبر(صلى الله عليه وآله)بايد اول محيط خود را دعوت به اسلام كند آنگاه به محيط هاى ديگر برود، از اين جهت بايد كتاب به زبان ق

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 13

توبه واقعى

سؤال 7. لطفاً توبه ى واقعى را براى اين بنده ى گنهكار بيان نماييد؟

بسمه تعالى: پشيمانى از عمل گذشته و تصميم بر عدم بازگشت به گناه، توبه ى واقعى است و اگر مورد گناه حق الناس باشد، حقوق آنها را پرداخت. واللّه العالم.

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 13

تاريخ شهادت حضرت زهرا(عليها السلام)

سؤال 8. تاريخ شهادت حضرت زهرا(عليها السلام) در چه روزى واقع شده است؟

بسمه تعالى: قطعى نيست ولى اقرب به صحت همان سه روز اول جمادى الاخره است. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 13

ملاك هاى صحت روايت

سؤال 9. براى استنباط حكم از روايتى از ائمه ى اطهار چه مراحلى را بايد طى نمود؟

بسمه تعالى: استنباط حكم از روايت، طى مراحل چهارگانه زير انجام مى گيرد: 1. سند حديث صحيح يا موثق بوده يا اطمينان به صدور آن از معصوم وجود داشته باشد; 2. دلالت روايت بر حكم شرعى ثابت شود; يعنى نص يا ظاهر باشد; 3. جهت صدور روشن شود و به اصطلاح صدور آن ب

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 9

راز تعدد شرايع

سؤال 1 . چرا خدا از روز نخست آيين كامل نفرستاد؟ چرا كتاب هاى مختلف و احكام مختلف نازل كرده است؟

بسمه تعالى: علت تعدد شرايع اين است كه بشر داراى استعدادهاى مختلف است و مسلماً هر استعدادى براى خود برنامه خاصى لازم دارد و به خاطر اختلاف استعدادها و آمادگى ها، شرايع مختلف ارسال شده است.ولى هر شريعتى نسبت به قومى كه مقصود بوده آيين كامل بوده است، بنابر

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 9

ضرورى دين

سؤال 2 . ضرورى دين چيست كه انكار آن مايه ارتداد مى شود؟

بسمه تعالى: درباره ضرورى دين در كتاب هاى فقهى مانند كتاب طهارت و كتاب حدود به صورت گسترده بحث شده است. اصول سه گانه دين جزء ضروريات دين است و ضمناً هر حكمى كه انكار آن در نظر مسلمانان ملازم با انكار يكى از اصول ثلاثه(توحيد، نبوت، معاد) باشد، جزء ضروريات

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 10

اسماء مهم الهى

سؤال 3 . اسماء مهم الهى چيست؟

بسمه تعالى: اسمائى كه در آخر سوره حشر ضمن آيه هاى 22ـ24 (هُوَ اللهُ الذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ * هُوَ اللهُ الذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلاَمُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 10

بازگشت پرستش غير خدا به پرستش خدا

سؤال 4 . آيا اين مطلب صحيح است: چون عالم مظهر تجلى ذات خداوند است انسان زمانى كه از روى اختيار شيطان و هر چيز ديگرى را بپرستد در حقيقت خدا را پرستش كرده و خود نمى داند؟

بسمه تعالى: عبادت و پرستش به حكم «اياك نعبد» مخصوص خداست و پرستش غير خدا به هر عنوانى جز شرك چيزى نيست اين تعبيرها نوعى فريبكارى شيطانى است . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 10

مراد از ذنب در سوره فتح

سؤال 5 . اگر پيامبر(صلى الله عليه وآله) معصوم است و گناه نمى كند پس چرا در سوره فتح آيه2 بيان شده كه خدا گناهان تو را مى بخشد؟ آنجا كه مى فرمايد:(إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا * لِيَغْفِرَ لَكَ اللهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ).

بسمه تعالى: مراد از ذنب (گناه) تهمت هايى است كه به پيامبر(صلى الله عليه وآله)زده بودند از قبيل كاهن، شاعر. و با فتح مكه روشن شد كه تمام اين تهمت ها بى اساس بوده است، زيرا ساحر و كاهن نمى تواند خانه خود را اداره كند تا چه رسد با سپاهى مؤمن دژ شرك(مكه) را

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 11

كليم الله بودن موسى(عليه السلام)

سؤال 6 . آيا كليم الله بودن حضرت موسى(عليه السلام) (سخن گفتن خدا با او بى واسطه) دليل برترى وحى به وى، بر وحى به حضرت رسول (صلى الله عليه وآله) است؟

بسمه تعالى: كلامى را كه خدا در شجر يا جبل خلق كرد و حضرت موسى آن را شنيد از مقوله وحى به واسطه است نه بلا واسطه و مقام بالاتر از آن پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) است كه وحى الهى بدون واسطه به قلب او القاء مى شد و در سوره مباركه شورى، آيه51 به

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 11

تواتر قراءات و قرائت معصومين

سؤال 7 . نظر شما درباره تواتر قراءات چيست؟ و ائمه كدام قرائت را تأييد كرده اند؟

بسمه تعالى: قراءات هفتگانه اساساً متواتر نيست جز يكى. چون قرائت هر يك از قراء را دو نفر نقل كرده اند و با نقل دو نفر تواتر ثابت نمى شود. و ما از قرائت معصومان(عليهم السلام) اطلاعى دقيق نداريم ولى امر فرموده اند:«اقرؤوا كما يقرء الناس» و آن قرائت عاصم كوفى

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 12

حجت قبل از بعثت

سؤال 8 . حجت قبل از بعثت پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) چه كسى بوده است؟

بسمه تعالى: اوصياء حضرت عيسى(عليه السلام) حجت هاى الهى بر روى زمين بوده اند، و جناب سلمان يا يكى از اوصيا بوده و يا به وسيله آخرين اوصيا راهى مدينه شده و سرانجام از نظر ايمان به پايه بسيار بالايى رسيد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 12

تفسير قرآن و روايات توسط غير متخصص

سؤال 9 . نظر مبارك راجع به سخنرانى:هاى مذهبى افراد غير روحانى در رابطه با تفسير قرآن وروايت را بفرماييد؟

بسمه تعالى: كسانى بايد متصدى تفسير قرآن و ادعيه و تعليم عقايد و احكام باشند كه بر اثر داشتن تحصيلات بالا بتوانند از منابع دينى به نحو احسن بهره بگيرند و اين شرايط غالباً در روحانيون تحصيل كرده در حوزه ها موجود است بنابراين بايد از وجود آنها استفاده كرد، و

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 13

ترديد در آيه

سؤال 10 . در سوره صافات آمده است(وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْف أَوْ يَزِيدُونَ) ارائه آمار از طرف خداوند چرا با ترديد آمده است؟

بسمه تعالى: لفظ «او» در آيه به معناى بل است «بل يزيدون على مأة ألف» و شايد افزايش ياد شده در طول زمان بوده است و همگى از رسالت پيامبر استفاده نموده اند . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 13

سوره«توبه» بدون بسم الله

سؤال 11 . چرا سوره توبه با «بسم الله الرحمن الرحيم»آغاز نشده است؟

بسمه تعالى: چون سوره توبه با تهديد آغاز شده و هر نوع مهلت را پس از 4 ماه از كافران سلب نموده است، در چنين شرايطى ذكر بسم الله كه همراه با دو صفت رحمن و رحيم است تناسب ندارد، از اين نظر در آغاز سوره «بسمله» نيامده است . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 13

ازدواج فرزندان آدم

سؤال 12 . ازدواج فرزندان آدم چگونه بوده است؟

بسمه تعالى: دو قول است: 1. با هم ازدواج كرده اند و در آن زمان به خاطر آغاز خلقت چنين ازدواجى حرام نبوده است، 2. انسان هاى ديگرى در زمين از نسل هاى پيشين بوده اند كه با آنها ازدواج كرده اند و قول دوم از نظر ما متعين است . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 13

دست خدا

سؤال 13 . مراد از دو دست خدا در آيه (قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ) چيست؟

بسمه تعالى: جمله «خلقت بيدى» كنايه از عنايت است مثل اين كه انسان مى گويد من اين حيوان را با دست خودم پروراندم مقصود اين است كه من مباشر اين كار بوده ام و كسى در اين كار با من شريك نبود، و نيز ممكن است اين نوع تعبير كنايه از عنايت خاص خدا به چنين مخلوقى با

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 14

شيطان و ملائكه و سجده بر آدم

سؤال 14 . آيا شيطان جزء ملائكه بود پس چرا سجده نكرد و اگر جزء جنيان بوده پس چرا فرمان سجده شامل او شده است؟

بسمه تعالى: شيطان جزء فرشتگان نبود و به نوعى ارتباطى با ملائكه داشت و شايد يك نوع وحدت در كيفيت پرستش خدا با فرشتگان داشت از اين جهت فرمان سجده بر آدم دامن او را نيز گرفت و چون سجده نكرد، مورد استثناء قرار گرفت . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 14

چرائى سؤال ملائكه از خلقت انسان

سؤال 15 . چرا ملائكه هنگامى كه خدا از آفرينش انسان خبر داد، گفتند: آيا كسى را مى آفرينى كه در زمين فساد كند و خونريزى نمايد. چرا اين سؤال مطرح كردند؟

بسمه تعالى: گزارش خدا از آفريدن بشر در زمين زمينه سؤال را براى ملائكه فراهم ساخت كه با توجه به اينكه انسان هاى پيشين قبل از آدم ابوالبشر كه به نام نسناس بودند فساد مى كرده اند چگونه خدا انسانى بر روى زمين مى آفريند كه آنها نيز بسان گذشتگان فساد خواهد كرد

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 15

رافضى بودن شيعيان

سؤال 16 . در برخى از روايات اهل سنت كه از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل شده از شيعيان امير مؤمنان(عليه السلام) تمجيد شده و بعد از آن گفته شده كه عده اى هستند كه به آنها رافضى گفته مى شود مشركند آنها را بكشيد، آيا روايت صحيح است؟

بسمه تعالى: ذيل روايت كاملاً دروغ است چون لفظ «رافضه» در آن زمان در معناى سياسى به كار مى رفت يعنى كسانى كه حكومت زور را نپذيرند. و از زمان زيد بن على به بعد در معناى شيعه به كار رفته است . و اسناد روايتى كه اين ذيل را دارد ضعيف است. بر فرض صحت منظور كسان

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 15

توسل به ائمه(عليهم السلام)

سؤال 17 . در آيه80 سوره آل عمران فرموده:(وَلاَ يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلاَئِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا)برخى اين آيه را چنين ترجمه كرده اند:«خدا هرگز به شما امر نمى كند كه فرشتگان و پيغمبران را خداى خود بگيريد.» چرا كلمه (أَرْبَابًا)

بسمه تعالى: مقصود از كلمه(أَرْبَابًا) «خدايان» نيست «رب» به معناى صاحب و سرپرست است كه آنها خيال مى كردند كه خدا اداره جهان و يا امر حلال و حرام را به فرشتگان و يا پيامبران سپرده است. و قرآن اين نظر را نفى مى كند و تدبير جهان و دستگاه تشريع را به دست خدا

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 16

سند روايت «نزهونا عن الربوبيه»

سؤال 18 . روايت «نزّهونا عن الربوبية فقولوا فينا ما شئتم» آيا صحيح است؟

بسمه تعالى: حديث مزبور در كتاب مصباح المتهجد نقل شده است ولى سند آن از 3 جهت اشكال دارد: 1. شيخ آن را از جماعتى نقل كرده كه معلوم نيست چه كسانى هستند. 2. در سند ابن عياش(م401) از محمد بن عثمان بن سعيد(م305) نقل كرده كه بين اين دو نفر 96 سال فاصله است كه

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 16

غلو درباره اهل بيت(عليهم السلام)

سؤال 19 . استفاده مداحان از كلمات غلوآميز وتبديل كلمه «الله» در بعض آيات به «الحسين» به بهانه عظمت عزادارى جايز است؟

بسمه تعالى: عزادارى سيدالشهدا(عليه السلام) كه مايه عزت و عظمت اسلام است بايد با موازين شرع كاملاً منطبق باشد زيرا سالار شهيدان براى احياء دين جام شهادت را نوشيدند بنابراين هر نوع سخنى كه بر خلاف دين باشد بر خلاف اهداف حسينى است. غلو درباره ائمه اطهار(عليه

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 17

سند حديث «من مات و لم يعرف...» در كتب اهل سنت

سؤال 20 . حديث «من مات ولم يعرف امام زمانه» در كجا در كتاب هاى اهل سنت پيدا كنيم؟

بسمه تعالى: روايات زيادى قريب به اين مضمون در كتب اهل سنت آمده است مانند «من بات ليلة وليس فى عنقه بيعة مات ميتة جاهلية» (المحلّى ابن حزم: 1/45) و نيز«من مات وليس فى عنقه بيعة مات ميتة جاهلية»(نيل الأوطار شوكانى:7/356) .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 17

زيارت پيامبر و ائمه و ارتباط معنوى با آنان

سؤال 21 . اعتقاد شيعه بر اين است كه پيامبر و ائمه(عليهم السلام) زنده هستند و صداى زائران را مى شنوند در حالى كه در سوره زمر آمده است:(إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ):اى پيامبر تو مى ميرى و آنها نيز خواهند مرد و نيز در سوره مؤمنون آمده است:(وَمِنْ

بسمه تعالى: در مورد سؤال به كتاب آيين وهابيّت و كتاب راهنماى حقيقت مراجعه شود و اجمال اينكه اگر شهداء زنده اند و داراى چنين فضيلت هستند پيامبر شهداء نيز بايد از اين فضيلت برخوردار باشد ودر نماز به او سلام مى كنيم و مى گوييم:«السلام عليك أيها النبي...»، اگ

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 18

برترى امامان بر انبيا(عليهم السلام)

سؤال 22 . نظر علماى شيعه در اين كه ائمه از تمامى پيامبران به جز پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) برترند چيست؟

بسمه تعالى: برترى ائمه(عليهم السلام) بر پيامبران غير اولى العزم امر قطعى است ولى در برترى آنان بر انبياء اولوالعزم مانند حضرت ابراهيم و موسى (عليهما السلام)غير از پيامبر خاتم دو قول است. مشهور اين است كه بر آنها هم برترى دارند زيرا در آيه مباهله اميرمؤمنا

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 19

شهادت حضرت فاطمه(عليها السلام)

سؤال 23 . آيا دليل قابل استناد در باب شهادت حضرت فاطمه(عليها السلام) وجود دارد؟

بسمه تعالى: از نظر ما آن حضرت صديقه شهيده است و دلائل شهادت را در كتاب «ياس در آتش» نوشته ايم .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 19

غضب حضرت فاطمه(عليها السلام)

سؤال 24 . حديث معروف از پيامبر(صلى الله عليه وآله) به اين مضمون است«غضب فاطمه(عليها السلام)غضب من، و غضب من غضب خداست» و اكنون سؤال مى شود غضب آن حضرت به متصديان خلافت در كدام كتاب از كتاب هاى اهل سنت آمده است؟

بسمه تعالى: «فاطمة بضعة منّي فمن أغضبها فقد أغضبني» (خصائص نسائى، ص 35). «انّ الله يغضب لغضبها ويرضى لرضاها»(مستدرك حاكم:3/154) بخارى مى گويد:«ماتت فاطمة وهى واجدة على أبى بكر حتى توفيت»(5/82، كتاب الخمس و باب غزوه خيبر و كتاب الفرائض)«وجد در لغت عرب به

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 20

بتول و طاهره بودن حضرت زهرا(عليها السلام)

سؤال 25 . بتول و طاهره در مورد حضرت زهرا(عليها السلام) چه معنايى دارد؟

بسمه تعالى: بتول در سه مورد به كار مى رود: 1. زنى كه از ديگر زنان بريده و به خدا توجه نموده است. 2. زنى كه خون نمى بيند. 3. طاهره يعنى مطهر از گناه و خطا .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 20

لقب صديق اكبر

سؤال 26 . مقصود از «صديق اكبر» چيست و در مورد چه كسى به كار مى رود؟

بسمه تعالى: صديق اكبر از القاب اميرمؤمنان(عليه السلام) است زيرا او نخستين كسى است كه به پيامبر ايمان آورده است . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 20

عرضه اعتقادات

سؤال 27 . اصحاب ائمه عقايد خود را بر امامان معصوم(عليهم السلام) عرضه مى نمودند تكليف ما در زمان غيبت چيست؟

بسمه تعالى: عقايد اسلامى با دلائل روشن از كتاب و احاديث و عقل روشن ثابت شده و در اين مورد علماء از گفتارهاى پيشوايان نيز بهره گرفته اند، آنچه كه بايد به طور تفصيل بر آن اعتقاد داشت همان اصول دين است كه به طور روشن در كتاب هاى عقيدتى آمده است اعتقاد تفصيلى

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 20

نماز حسنين(عليهما السلام) به امامت مروان

سؤال 28 . كسانى در بين مردم اين حديث را مى خوانند و به كتاب وسائل و كافى اسناد مى دهند، از امام كاظم(عليه السلام):«صلى الحسن والحسين(عليهما السلام) خلف مروان بن حكم»: امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) پشت سر مروان نماز خواندند، نظر حضرتعالى را جويا هستي

بسمه تعالى: مروان بن حكم طبق حديث پيامبر(صلى الله عليه وآله) «الوزغ بن الوزغ» است و به تعبير اميرمؤمنان(عليه السلام) دست او بسان دست يهودى است كه پيمان او ارزشى ندارد. حديثى كه در اين مورد هست حكم حديث مرسل دارد و چنين حديثى حجت نيست و بر فرض صحت از باب

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 21

حق معصومان بر خدا

سؤال 29 . در اعمال مسجد كوفه در ستون هفتم دعايى خوانده مى شود و همچنين در تعقيبات نماز صبح كه حقى را براى معصومين بر عهده خدا ثابت مى كند آيا اين صحيح است؟

بسمه تعالى: حق بر دو نوع است: گاهى صاحب حق واقعاً خدمتى به كسى انجام مى دهد و بر ذمه او حقى پيدا مى كند مانند حق پدر بر فرزند و معلم بر شاگرد و گاهى شخص برتر با بزرگوارى براى طرف حقى قائل مى شود و خود را وام دار او قرار مى دهد. حقوق ائمه(عليهم السلام) نسب

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 21

احكام ائمه(عليهم السلام) از تورات و انجيل

سؤال 30 . در بعضى از روايات احكامى بيان مى شود كه در قرآن نيست ولى در تورات يافت مى شود آيا ائمه ما آنها را از تورات چون كتاب خدا بوده و جمله «وفيها حكم الله» در قرآن آمده، نقل مى كردند يا اين كه تورات و انجيل با آمدن پيامبر اسلام منسوخ شده و ائمه م

بسمه تعالى: ائمه اهل بيت وارثان علوم نبوى هستند و پس از درگذشت رسول خدا(علاوه بر مرجع سياسى) مرجع علمى نيز مى باشند بنابراين علم آنها مأخوذ از پيامبر است نه از تورات و انجيل، ولى در مقام احتجاج از تورات و انجيل بر مقاصد خود استدلال مى كردند. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 22

شير خوردن امام حسين(عليه السلام)

سؤال 31 . دو روايت نقل شده: 1. امام حسين(عليه السلام) نه از فاطمه(عليها السلام) و نه از هيچ زن ديگرى شير نخورد بلكه پيامبر(صلى الله عليه وآله)انگشت در دهان او مى گذاشت و مى مكيد. 2. غير از عيسى بن مريم و حسين بن على(عليهما السلام) كس ديگرى شش ماهه متولد

بسمه تعالى: روايت اول مرسل است و سند آن قابل اعتماد نيست و روايت دوم كه غير از اين دو نفر كس ديگرى شش ماهه متولد نشد با واقعيت سازگار نيست. گذشته بر اين هم مسند نيست. در مقابل اينها در امالى شيخ طوسى روايت است كه حسين(عليه السلام) دو سال شير خورد و از تف

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 23

تقدم شيعه در تايخ و سيره نگارى

سؤال 32 . چرا مذهب اهل سنت ده ها مورخ دارد ولى مذهب شيعه يك مورخ ندارد؟

بسمه تعالى:بر خلاف تصور سؤال كننده، اصولاً شيعه در تاريخ نگارى و حتى سيره نويسى بر ديگران سبقت گرفته است. براى توضيح اين مطلب مى توانيد به كتاب «فرهنگ، عقايد و مذاهب اسلامى»، ج6(شيعه شناسى) مراجعه فرماييد. در اين كتاب به طور گسترده در تقدم شيعه در تاريخ و

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 23

عدم هتك و تكفير مسلمانان

سؤال 33 . با توجه به هتك و تكفير در شبكه هاى منتسب به شيعه و سنّى در شرايط فعلى كه طرح هاى فراوانى براى ايجاد شكاف و تنش و خونريزى در بلاد مسلمين در جريان است، وظيفه مسلمانان چيست؟

بسمه تعالى: در شرايط كنونى كه دولت هاى استكبار كمر بر ضد اسلام بسته اند پيوسته مى خواهند از طريق ايجاد اختلاف بين فِرَق و روشن كردن آتش جنگ ميان آنان به مقصد خود برسند، بايد مسلمانان بيدار باشند و يكديگر را تحمّل كنند، زيرا مشتركات ميان همگان بيش از موارد

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 24

دعاى ندبه

سؤال 34 . نظر حضرتعالى درباره دعاى ندبه و خواندن آن در صبح و يا عصر چيست؟

بسمه تعالى: مضامين عالى دعاى ندبه حاكى است كه از معصوم صادر شده است و در اعتبار ادعيه مضامين نقش به سزايى دارد. بنابراين اين دعا از ادعيه معتبره است، حتى شيخ مفيد(رحمه الله) در كتاب اوائل المقالات، ص 309 به اين دعا اشاره كرده است كه حاكى از آن است كه در

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 24

وجود زنان در اصحاب حضرت مهدى(عليه السلام)

سؤال 35 . رواياتى كه اشاره به وجود 50 زن در بين اصحاب حضرت مهدى(عليه السلام)دارد از نظر سند معتبرند؟

بسمه تعالى: اين روايت در بحار، ج52، ص 223 از تفسير عياشىمرسلاً از امام باقر(عليه السلام) نقل شده است كه در برخى منابع آمده كه تعدادى از آنان شغل پرستارى از مجروحان را به عهده دارند. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 24

ياران امام زمان(عليه السلام)

سؤال 36 . آيا ياران امام زمان (عليه السلام) فعلاً وجود دارند يا بعداً به وجود مى آيند؟

بسمه تعالى: هميشه و در همه حالات براى امام زمان (عليه السلام) ياران خاصى است كه «ابدال» ناميده مى شوند . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 25

اختلاف در مواليد و وفيات معصومين(عليهم السلام)

سؤال 37 . چرا تاريخ ولادت و يا شهادت معصومين(عليهم السلام) با اختلاف روايات همراه است؟

بسمه تعالى: اختلاف در اين امور طبيعى است چون وسائل آن روز مثل حالا نبوده كه در لحظه فوت مثلاً اعلام شود. از اين جهت گاهى در روز اختلاف پيش مى آيد، حتى تاريخ ولادت پيامبر(صلى الله عليه وآله) نيز مورد اختلاف است . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 25

تجسم اعمال و پاداش ده برابر براى حسنه

سؤال 38 . ظاهر قول به تجسّم اعمال در آخرت اين است كه بايد بين حسنه و سيئه تفاوتى نباشد و حال آن كه خداوند مى فرمايد:«كسى كه يك كار خوب انجام دهد پس ده برابر پاداش دارد ولى هر كس كار بدى انجام دهد تنها برابر او جزا مى بيند»؟

بسمه تعالى: تجسم اعمال فقط مربوط به وجود سنخيّت بين عمل و جزاء است و چون اين سنخيّت در هر نوع جزاء محفوظ است لذا بين تجسّم اعمال و آيه كريمه (مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أمْثالِها)منافاتى وجود ندارد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 25

سؤال روز قيامت

سؤال 39 . مطابق روايات در قيامت از 4 چيز سؤال مى شود از عمرت كه در چه راهى صرف كرده اى و جوانيت را چگونه گذرانده اى و... آيا بهترين جواب را چه گروهى خواهند داد؟ فقط علما و بقيه مردم در خسران هستند؟

بسمه تعالى: بازخواست از اين امور چهارگانه مربوط به جايى است كه در معصيت به كار برد، و در هر صورت بين عالم و غير عالم فرقى نيست . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 26

خلود اهل كتاب در آتش

سؤال 40 . اهل كتاب اگر به خاتم الانبياء(صلى الله عليه وآله) ايمان نياورند در آتش جاودانه خواهند ماند؟

بسمه تعالى: اهل كتاب اگر در شناخت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) و ايمان به او مقصر باشند نه قاصر، خالد در جهنم هستند به حكم آيه6 سوره بينه(انّ الّذينَ كَفَروا مِنْ أهْلِ الكِتابِ وَالْمُشركينَ في نارِ جَهَنّم خالِدينَ فِيها أُولئكَ هُمْ شَرُّ البَريّة)

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 26

اعاده آسانتر از خلق

سؤال 41 . خداوند مى فرمايد:(هُوَ الّذى يَبدءُ الخَلْقَ ثُمَّ يُعيدهُ وَهُوَ أهْوَنُ عَليه) خلقت كائنات چه بدواً و چه اعادةً در مقابل قدرت مطلقه خداوند يكسان است پس آسان و آسانتر ندارد بنابراين آيه چگونه تفسير مى شود؟

بسمه تعالى: مسلماً آفرينش ابتدائى و اعاده آن بر خدا يكسان است ولى اگر آفرينش دوم را آسانتر مى شمارد با توجه به نظر مخاطبان است كه اعاده را آسانتر از ايجاد ابتدائى مى دانند و لذا قرآن در سوره يس از اين راه استدلال مى كند آن كس كه انسان را آفريده است بر باز

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 26

نعمت هاى بهشتى

سؤال 42 . آنچه در سرنوشت انسان هاى خوب در قرآن مطرح است بهشت و حور و قصور و خوشگذرانى است در حالى كه اين مقدار پاسخ گوى نيازهاى معنوى انسان نيست ؟

بسمه تعالى: در اين سؤال تنها به پاداش هاى جسمانى توجه شده است و به يك رشته پاداش هاى معنوى كه در قرآن مطرح است توجه نشده است. با توجه به آن پاداش ها مى توان تا حدى تكامل انسان را دريافت كرد و در مورد نعمت هاى معنوى كه در قرآن در مورد بهشتيان آمده است به ك

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 27

قيامت پس از رجعت

سؤال 43 . پس از ظهور امام زمان(عليه السلام) و رجعت معصومان(عليهم السلام) آيا همه چيز نيست و نابود مى شود؟

بسمه تعالى: ظهور حضرت و وقوع رجعت كه ما از طول زمان آن آگاه نيستيم از نشانه هاى وقوع قيامت و به اصطلاح قرآن «اشراط الساعة» است. حتى بازگشت حضرت مسيح نيز از نشانه هاى نزديكى قيامت شمرده شده است. و قرآن نيز مى فرمايد:(اقْتَرَبَتِ السّاعَة وَانْشَقَّ الْقَمَ

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 27

تقيه و اقسام آن در فعل معصومان(عليهم السلام)

سؤال 44 . حكم تقيه با توجه به خانه نشينى اميرمؤمنان(عليه السلام) يا رفتار امام حسين(عليه السلام)در عدم پذيرش بيعت يزيد چيست؟

بسمه تعالى: تقيه اقسامى دارد گاهى مباح و گاهى واجب و گاهى حرام است و امامان ما در هر مورد به حكم آن مورد عمل مى كردند، قيام امام حسين(عليه السلام) امر واجب و لازم بود و تقيه در آن زمان حرام بود زيرا سبب زوال اسلام و نابودى آن مى شد ولى تقيه اميرمؤمنان(علي

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 28

قصاص قبل از جنايت

سـؤال 45 . مى گويند روزى اميرمؤمنان(عليه السلام) ابن ملجم را قاتل خود خواند او در اين حالت گريه كرد و گفت: مرا همين الآن بكشيد، آيا اين مطلب صحيح است؟

بسمه تعالى: اگر روايت صحيح باشد حضرت او را نكشت زيرا قصاص قبل از جنايت بود . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 28

تكرار فرازهايى از دعاها

سؤال 46 . تكرار فرازهايى از دعاها مثل «يا نور، يا قدّوس» در دعاى كميل چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: اگر قصد ورود نكند اشكال ندارد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 28

معناى ثواب

سؤال 47 . ثواب يعنى چه؟

بسمه تعالى: مقصود از ثواب، رحمت خداوند در دنيا و آخرت است .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 29

سعادت و شقاوت در بطن امّ

سؤال 48 . منظور از روايت «السعيد سعيد فى بطن أُمّه والشقىّ شقىّ فى بطن أُمّه» چيست؟

بسمه تعالى: مقصود از شقاوت و سعادت در روايت، دنيوى است نه اخروى. يعنى صحت مزاج پدر و مادر در فرزندان نيز مؤثر است و همچنين بالعكس. يعنى فرزندى كه از پدر و مادر سالم بوجود بيايد در رحم مادر سعيد و خوشبخت است بر عكس فرزندى كه از پدر و مادر بيمار بوجود بيايد

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 29

اعتقاد به تكامل انسان از حيوان

سؤال 49 . اگر شخصى معتقد به تكامل از ميمون به انسان باشد شرعاً محكوم به نجاست است؟

بسمه تعالى: چنين فردى چون به لازمه عقيده خود توجه ندارد محكوم به طهارت است .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 29

زنان اسير در جنگ با كفّار

سؤال 50 . در آيه 24 سوره نساء آمده است كه زنان شوهردار بر شما حرام شد مگر آن زنان كه در جنگ با كفار به حكم خدا مالك شده ايد، آيا اين با (لا إكراه فى الدّين)منافات ندارد؟ شايد نخواهند از شوهران خود جدا شوند و شايد نخواهند اصلاً مسلمان شوند؟

بسمه تعالى: منظور از (إلاّ ما مَلكَتْ أيمانكم) زنان شوهردارى است كه به اسارت مسلمانان درآمدند ولى شوهران كافر آنها در دارالحرب به سر مى برند، اسارت آنان حكم طلاق دارد، و علت آن اين است كه اگر چنين نباشد يا بايد به دارالكفر برگردانده شوند و يا بدون شوهر به

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 30

تقدير رزق

سؤال 51 . طبق مفهوم برخى از آيات و روايات رزق و روزى هر فردى مقدّر و تعيين شده است و حرص، آن را زياد نخواهد كرد آيا تلاش ما در بدست آوردن رزق بيشتر، تأثيرى ندارد؟

بسمه تعالى: روزى مانند سائر مقدرات است و تلاش ما نيز يكى از مقدّرات به شمار مى رود بنابراين تقسيم روزى جدا از تلاش ما نيست و خدا روزى افراد را طبق تلاش آنها مقدر كرده است، بر عكس آدمى كه در را به روى خود ببندد تقدير اين است كه روزى او كم خواهد بود. در اين

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 30

علوم الحادى

سؤال 52 . آيا علومى به نام علوم الحادى وجود دارد؟ و آيا نياز به دين فقط مربوط به آخرت است؟

بسمه تعالى: علوم طبيعى مطلقاً نه الحادى است و نه الهى ولى مى توان از آنها درباره اثبات صانع و صفات او بهره گرفت علوم طبيعى بسان سكه دو رو است كه يك روى آن قوانين طبيعى و ديگرى دخالت ماوراى طبيعت در آفرينش موجود طبيعى است. و اما دين يك نياز فطرى انسان اس

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 31

راه صحيح در رسيدن به كمال

سؤال 53 . آيا فلاسفه و عرفا مسير صحيحى در رسيدن به كمالات را طى كرده اند؟

بسمه تعالى: راه صحيح در رسيدن به كمالات معنوى و سعادت اخروى اين است كه انسان به متن شريعت اعم از واجبات و مستحبات عمل كند و از محرمات و مكروهات پرهيز نمايد و هر راهى جز اين، نوعى انحراف از صراط مستقيم است ولى از جمله كسانى كه در اين مسير هستند چه بسا متكل

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 31

معرفى كتاب در كيفيت تفسير

سؤال 54 . كتابى در رابطه با تفسير و كيفيت آن و تفسير به رأى معرفى كنيد؟

بسمه تعالى: كتاب المناهج التفسيرية را در اين مورد مطالعه كنيد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 31

استخاره

سؤال 55 . آيا استخاره شبيه قرعه است و چه موقع مى توان استخاره كرد؟

بسمه تعالى: هرگاه موضوع بعد از مراجعه به حكم عقل و خرد و پس از مشورت با دوستان و بستگان و اهل خبره، به حالت ابهام بماند و انسان از خدا به وسيله استخاره طلب هدايت كند، مسلّماً دعاى او مستجاب مى شود. اگر فرض كنيم استخاره نكند ناچار است يكى از دو طرف كار را

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 32

منشأ اعمال زشت شيطان

سؤال 56 . سرمنشأ اعمال زشت انسان، شيطان است، پس منشأ اَعمال زشت ابليس چيست؟

بسمه تعالى: اعمال زشت انسان از خود انسان سرچشمه مى گيرد و شيطان نقشى جز يك نوع تحريك ندارد. قرآن مى فرمايد:(لَها ما كَسَبَتْ وَعَلَيْها مَا اكْتَسَبَتْ) و اعمال زشت ابليس نيز از خود او سرچشمه مى گيرد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 32

محى الدين بن عربى

سؤال 57 . آيا جناب محى الدين بن عربى يك شيعه اثنى عشرى است؟

بسمه تعالى: محى الدين شيعه نبوده ولى براى امامان شيعه احترام قائل بوده است.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 32

دعا و عدم اجابت

سؤال 58 . خواسته اى از خداوند دارم اما هر چه دعا مى كنم به نتنيجه نمى رسم و كم كم به مرحله نااميدى نزديك شده ام چه بايد بكنم؟

بسمه تعالى: در مورد استجابت دعا شرايطى لازم است كه گاهى اين شرايط فراهم نيست. يكى از شرايط مهم اين است كه خواسته انسان به صلاح انسان باشد در حالى كه ممكن است از ديدگاه دعا كننده در آن مصلحت باشد اما از ديد ديگر به صلاح او يا بستگان او نباشد. در اين مورد ب

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 33

راه و مراحل خودسازى و تهذيب نفس

سؤال 59 . راه و مراحل خودسازى و تهذيب نفس را بيان نماييد؟

بسمه تعالى: در اين مورد توصيه مى شود به يكى از دو كتاب مراجعه كنيد: 1. معراج السعاده، تأليف مرحوم ملا احمد نراقى، 2. خودسازى يا تهذيب نفس، نگارش جناب آقاى امينى.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 33

خواندن دعا بدون فهم معانى

سؤال 60 . آيا خواندن دعا و زيارت بدون فهم معانى ثواب دارد؟

بسمه تعالى: خواندن ادعيه و زيارت هر چند معانى تفصيلى آن را متوجه نباشد ولى با توجه به معانى اجمالى آن كه نيايش خداست و درود به امامان است مايه تقرب الهى است، البته بهتر است به همين مقدار اكتفا نكند و به تدريج با معانى دعا و زيارت آشنا شود.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 33

عزادارى و ترك نماز و روزه

سؤال 61 . اگر كسى نماز نخواند و روزه نگيرد و خمس و زكات ندهد ولى براى عزادارى امام حسين(عليه السلام) هزينه كند، گريه كند، سينه و زنجير بزند، آيا ثوابى براى او هست؟

بسمه تعالى: اميد است عزادارى و گريه او براى امام حسين(عليه السلام)باعث شود به سوى نماز و روزه و ساير واجبات گرايش پيدا كند، زيرا امام حسين(عليه السلام) براى اقامه نماز و روزه، و به اصطلاح اقامه دين قيام كرده است او را نصيحت كنيد كه به واجبات عمل كند تا از

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 34

نماز شب و تلاوت يس

سؤال 62 . مدتى است احساس مى كنم غبار نفس همه وجودم را فرا گرفته و هيچ بسط روحى در خودم نمى بينم، احساس مى كنم غفلت بر زندگيم سايه انداخته عبادتم بى روح و از سر تكرار شده است نمى دانم چه كنم؟

بسمه تعالى: جنابعالى در صورت امكان برخى از شبها نماز شب بخوانيد كه نورانيت خاصى به شما مى بخشد و هر روز هم سوره يس را بخوانيد، ان شاءالله به تدريج نورانيت بيشترى پيدا مى كنيد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 34

ريشه سيادت

سؤال 63 . ريشه «سيادت» چيست؟ و چرا بايد به سيّدها احترام گذاشت؟

بسمه تعالى: سيادت يك نوع شرافت معنوى است كه در دودمان پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) وجود دارد و اساساً اين يك موضوع عمومى است كه فرزندان و دودمان شريف و برجسته به تناسب مقام بزرگِ خاندان آنها، در ميان تمام اقوام، داراى احترام و شخصيت خاصى هستند. ب

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 35

انتساب سادات به جد پيامبر

سؤال 64 . مبدأ تاريخى سيادت چيست و از كدامين جد بزرگوار پيامبر انشعاب يافته است؟

بسمه تعالى: سيادت از خاندان هاشم كه نياى دوم پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) است آغاز مى گردد و هر فردى كه از اين خاندان باشد، سيّد شمرده مى شود و ناگفته پيداست وجود پيامبر خاتم(صلى الله عليه وآله وسلم) در اين خاندان، ركن ركين و سبب مهم بر لزوم احتر

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 35

رابطه پيامبر با همسران

سؤال 65 . نقل شده كه پيامبر در حضور جمعى از جوانان با همسران خود عشقورزى مى كرد تا بدين طريق پيامبر را الگو قرار داده و الفت و وابستگى زنان به مردان بيشتر شود و از گناه دور شوند، آيا اين روايت صحيح است؟

بسمه تعالى: نقل روايات غير معتبر كه در اين مقوله نوعاً در منابع عامّه وجود دارد و از عايشه نقل شده است و مناسب با شأن و منزلت پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) نمى باشد اشكال دارد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 35

حديث كساء و نماز حضرت زهرا(عليها السلام)

سؤال 66 . آيا حديث كساء و نماز استغاثه به حضرت زهرا(عليها السلام) معتبر است؟

بسمه تعالى: حديث كساء از احاديث مشهور است كه اجمالاً در كتب شيعه و سنى نقل شده است ولى تفصيل آن را مرحوم بحرانى در كتاب العوالم نقل كرده چون سند آن محل بحث است، بنابراين بايد رجاءً خواند و نماز حضرت زهرا(عليها السلام) در بحارالانوار، ج88، ص 180 به بعد نقل

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 36

توصيه و ذكر

سؤال 67 . به عنوان توصيه، عملى را به حقير و همسرم معرفى كنيد. جهت پيشرفت در معنويات، مداومت بر چه ذكرى را به صلاح مى دانيد؟

بسمه تعالى: پيشرفت معنوى در پيروى از متن اسلام و مراقبت از نمازهاى واجب و نافله هاى آن بالاخص نماز شب است. از نظر ذكر، ذكر يونسيه بسيار مجرب است و نيز ذكر«لا اله إلاّ الله الملك الحقّ المبين» . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 36

تصوف و عرفان صحيح

سؤال 68 . آيا سلسله هاى صوفيه و كسانى كه مروج آنها هستند مورد تأييد شريعت مطهره مى باشند؟

بسمه تعالى: تصوف به هرگونه اى كه باشد، نوعى انحراف از اسلام و تشيع است بنابراين هركارى كه در اين راستا صورت بگيرد و به هر شكلى باشد محكوم است و جايز نيست. عرفان واقعى همان است كه قرآن و نهج البلاغه و صحيفه سجاديه فرموده و عمل مو به مو به شريعت، عرفان صحيح

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 36

شركت در مجالس ذكر صوفيه سؤال 69 . گرايش به سلسله اثنى عشرى گنابادى و يا شركت در مجالس ذكر آنان چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: فرد مؤمن بايد در مجالس دينى كه در آنها عالمى وارسته سخن مى گويد شركت كند و از مشاركت در مجالس صوفى ها به طور مطلق خوددارى كند. زيرا آنها در برخى فروع با ما مخالف بوده و در هر حال كار آنان يك نوع صف بندى و مذهب سازى است. ان شاءالله در مجالس عال

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 37

عرفان حقيقى

سؤال 70 . بعضى فرقه هاى صوفيه مى گويند شما از مراجع، تقليد كنيد ولى در طريقت تابع ما باشيد من چگونه مى توانم به عرفان حقيقى دست پيدا كنم؟

بسمه تعالى: به طور كلى يادآور مى شويم: بهترين راه براى كسب رضاى خدا و پيشرفت معنوى و كمال روحى اين است كه انسان واجبات را به جا آورده و محرمات را ترك كند و كوشش كند خود را با انجام مستحبات بالاخص نماز شب و پرهيز از مكروهات بيارايد و فرقه سازى و قطب نمايى

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 37

رأس الحسين(عليه السلام)

سؤال 71 . رأس الحسين(عليه السلام) در مصر از نظر روايى صحيح است؟

بسمه تعالى: رأس الحسين(عليه السلام)در مصر و نظير آن در شام وجود دارد بايد نسبت به آنها احترام كرد ولى واقع براى ما روشن نيست .والله العالم

Website Security Test