welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی عربی
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
موضوعات

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 161

آلوده كردن آب در بلاد كفر

سؤال 514. آيا آلوده كردن آب با استفاده از مواد ميكروبى در بلاد كفر، بدون ضرورت جنگى، جايز است؟

بسمه تعالى: مطلقاً جايز نيست. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 161

استفاده از تسليحات كشتارجمعى در بلاد مشركين

سؤال 515. آيا استفاده از تسليحات كشتار جمعى در بلاد مشركين، با توجه به روايت «انّ النبى(صلى الله عليه وآله) نهى أن يلقى السمّ فى بلاد المشركين» جايز است؟

بسمه تعالى: بكارگيرى سلاح هاى كشتار جمعى علاوه بر روايتى كه اشاره كرديد، از نظر عقل و اصول ديگر نيز محكوم به حرمت است. زيرا با اين سلاح ها افراد بى گناه كشته مى شوند. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 161

حمله به بيمارستانها در جنگ

سؤال 516. آيا بيمارستان هايى را كه براى درمان مجروحين جنگى و شهروندان غير نظامى بكار گرفته مى شود، مى توان هدف حمله قرار داد؟

بسمه تعالى: جايز نيست. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 161

تخريب منازل و اماكن فرهنگى بلاد كفر

سؤال 517. آيا تخريب منازل شهروندان غير نظامى و اماكن فرهنگى بلاد كفر جايز است؟

بسمه تعالى: در صورتى كه با نظاميان ارتباطى نداشته باشند، جايز نيست. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 162

حكم شرعى جاسوس

سؤال 518. حكم شرعى فرد كافرى كه بر ضد مسلمانان در مسائل نظامى يا غير نظامى جاسوسى مى كند چيست؟

بسمه تعالى: هرگاه كافر ذمّى با جاسوسى، عهد را بشكند، احكام ذمه بر او مترتب نشده و قهراً با كافر حربى يكسان مى شود. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 162

كشتن مجروح كافر حربى

سؤال 519. آيا مجروح كافر حربى را كه قادر بر ادامه ى جنگ نمى باشد، در حين درگيرى يا پس از جنگ، مى توان كشت؟

بسمه تعالى: مجروح دشمن پس از جنگ كشته نمى شود و در اثناى جنگ، در صورتى كه خوف از خطر او نباشد، احتياط اين است كه كشته نشود. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 162

قتل براى دفاع از مال از روى شتاب زدگى

سؤال 520. اگر براى دفاع از مال و از روى شتاب زدگى، شخص مهاجم را به قتل برساند، آيا قتل عمد محسوب مى شود؟

بسمه تعالى: از آنجا كه دفاع از مال واقعاً متوقف به كشتن او نبود و قتل به صورت شتاب زدگى صورت گرفته است، ضامن ديه او مى باشد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 162

قتل براى دفاع از مال از روى عمد

سؤال 521. اگر در دفاع از مال در صورتى كه مى توانست با فرياد زدن و يا كتك زدن، شخص مهاجم را از خود دور كند، لكن عمداً و بدون آن كه در هول و هراس گرفتار بشود، مهاجم را به قتل برساند، آيا قتل عمد محسوب مى شود؟

بسمه تعالى: در فرض مذكور، قتل عمد محسوب مى شود. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 185

وظيفه در مقابل تكفيرى ها

سؤال 584 . به نظر حضرتعالى وظيفه مسلمين در قبال تكفيرى ها و جنايات آنان به نام اسلام، چيست؟

بسمه تعالى:وظيفه دولت هاى اسلامى و همه مسلمين است كه به هر طريق ممكن جلوى اين جنايات را بگيرند و مردم جهان را آگاه سازند كه اين جنايات ربطى به اسلام ندارد. همه بايد در معرفى چهره زيباى اسلام به جهان تلاش كنيم.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 185

وفات در خدمت سربازى

سؤال 585 . برادر من در دوران دفاع مقدس در حال خدمت سربازى در پادگان به علت بيمارى و رسيدگى نكردن از دنيا مى رود آيا او از شهداى دوران دفاع مقدس است؟

بسمه تعالى: چون در ميدان نبرد دار فانى را وداع نگفته است به چنين فردى ثواب شهيد مى رسد و قطعاً در سراى ديگر مأجور خواهد بود. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 185

اسلام هراسى با كشتار مسلمين

سؤال 586 . در منازعات بين مسلمين سر افراد بريده شده و اجساد مثله مى شود و با انعكاس وسيع تصاوير چهره اسلام مخدوس مى گردد ديدگاه شرع مقدس در اين باره چيست؟

بسمه تعالى:قتل انسان مسلمان گناه كبيره است و قاتل مخلّد در آتش است و مثله كردن گناهش فزون تر است. انتشار اين نوع مظاهر دلخراش مايه وهن اسلام است بنابراين از مجموع اين كارها بايد دورى جست.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 186

فيلم موهن

سؤال 587 . نظر حضرتعالى در مورد فيلم موهن نسبت به پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) چيست؟

بسمه تعالى:پيامبران آسمانى، آموزكاران الهى در ميان تمام ملل جهان از احترام ويژه اى، برخوردارند، زيرا آنان در تمام ادوار، مصلحان جامعه بوده و ارزنده ترين خدمت را به انسانيت عرضه داشته اند. در مقابل يك چنين خدمت ارزنده، انسان نماهايى فيلم بسيار موهن نسبت به

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 186

برداشتن بيعت در شب عاشورا

سؤال 588 . جهاد نيز مثل نماز و روزه واجب است و قابل فسخ كردن نيست چگونه امام حسين(عليه السلام) در شب عاشورا بيعت خود را از ياران برداشتند؟

بسمه تعالى: امام بيعت واقعى را برنداشت زيرا آن بيعت الهى بود و امام در آن مدخليتى نداشت. ولى چون اينها همراه امام آمده بودند و گروهى از آنان به نيت مقام و منصب دور امام را گرفته بودند حضرت خواست از اين جهت در محذور نباشند.والله العالم

Website Security Test