welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
موضوعات

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 7

قصه سوادة و عصمت پيامبر

سؤال 1 . مى گويند: پيامبر به هنگام رحلت فرمودند: هر كسى بر من حقى دارد مطالبه كند در اين موقع سوادة بن قيس برخاست و گفت: زمانى كه وارد شهر شديد به استقبال شما آمدم چوبى كه باآن به شتر خود اشاره مى كرديد به بدن من خورد، مى خواهم قصاص كنم آيا اين گفتار صحيح

بسمه تعالى: روايت سوادة بن قيس به صورت معتبر نقل نشده است و اهل تحقيق مى گويند در ميان صحابه پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) شخصى به نام سوادة بن قيس وجود ندارد و نيز روايت از نظر فقهى اشكال دارد، زيرا در خطا قصاص نيست بلكه ديه است، و نيز خود سوادة مقصر

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 7

آئين پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) پيش از بعثت

سؤال 2 . پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) قبل از بعثت بر چه آئينى عمل مى كرد؟

بسمه تعالى: طبق گفتار اميرمؤمنان حضرت على (عليه السلام) در نهج البلاغه در خطبه قاصعه از روزى كه پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) از شير گرفته شد خداوند فرشته اى را مأمور كرد كه پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) را به فضايل اخلاقى راهنمايى كند و آنچه كه فرش

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 8

آيات الأحكام جزء محكمات است

سؤال 3 . آيا آيات الأحكام جزء محكمات است يا متشابهات؟

بسمه تعالى: آيات الأحكام جزء محكمات است . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 8

ولايت تكوينى و تشريعى چيست؟

سؤال 4 . مقصود از ولايت تكوينى و تشريعى چيست؟

بسمه تعالى: ولايت تكوينى أصالتاً از آن خداست و چون آفريننده همه هستى است بالذات ولىّ و سرپرست جهان آفرينش است و حق تصرف دارد . ولايت تكوينى مأذون و محدود براى پيامبران و امامان و اولياى الهى است كه به صورت كرامات و معجزات جلوه مى كند و هر دو ولايت تكوين

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 8

تعبير «بأس» به «لباس»

سؤال 5 . در سوره نحل آيه 112 آمده(فَأَذَاقَهَا اللهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ)ولى كلمه هاى «جوع و أذاقه» با كلمه«بأس» مناسب است، نه «لباس»; و شايد در اصل نزول بأس بوده و بعداً تغيير كرده است .

بسمه تعالى: مفسران درباره به كار بردن كلمه (لباس)، (كه ظاهراً با ذوق و چشيدن مناسبت ندارد) بحثهاى شيرينى دارند و نكته به كاربردن لباس اين است كه گرسنگى و ترس آنان را فرا گرفت، همچنان كه لباس إنسان را فرا مى گيرد، و بر اثر اين فراگيرى آنان واقعيت گرسنگى و

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 9

وسوسه را چگونه برطرف كنيم؟

سؤال 6 . فردى اعمال او بر طبق سخنان معصومين است و لكن گاهى وسوسه هايى به ذهن او خطور مى كند چه كند تا وسوسه ها از ذهن او دور شود؟

بسمه تعالى: هرگاه اعمال فردى بر طبق شرع انور بوده و راهنماى او قرآن و سنت پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) و سخنان امامان معصوم (عليهم السلام) باشد اين فرد رستگار است و به وسوسه هاى شيطانى اعتنا نكند و اگر اعتنا نكند اين وسوسه ها ريشه كن مى شود . والل

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 9

هزار ركعت نماز حضرت على (عليه السلام)

سؤال 7 . در روايات نقل شده است كه حضرت على (عليه السلام) هر شب هزار ركعت نماز مى خواند در حالى كه متوسط ساعات شب 10 ساعت است آياتمام شب را مشغول عبادت بوده اند؟

بسمه تعالى: اين روايت مربوط به برخى از شبهاست و آن هم شبى كه كار مهمتر از نافله نبوده و در برخى از روايات شب و روز آمده است . و همين الآن كسانى هستند كه در ظرف 5/8 ساعت هزار ركعت نماز مى گزارند در اين مورد به كتاب ارزشمند الغدير، جلد 5 مراجعه فرمائيد .

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 10

دحو الارض چيست؟

سؤال 8 . در مفاتيح الجنان از امام رضا(عليه السلام) نقل شده است روز بيست و پنجم ذى القعده مصادف است با دحو الأرض يعنى زمين از زير كعبه پهن شده است با توجه به اينكه در زمان فعلى مناطقى وجود دارد كه از نظر ارتفاع از سطح دريا بسيار بيشتر از زمين مكه مى باشد ل

بسمه تعالى: «دحو» در لغت به معنى پهن شدن مى باشد در آن صورت مراد اين است كه اطراف زمين را آب فرا گرفته بود، نخستين نقطه اى كه از آب بيرون آمد سرزمين مكه است و به تدريج آبها فرو نشست و زمين خود را نشان داد، البته زمان(سال) اتفاق بيان نشده است و شكل ظاهرى ز

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 10

زنده بودن حضرت ادريس

سؤال 9 . خداوند در آياتى از سوره مريم مى فرمايد: (وَ رَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا)( ) آيا اين آيات دلالت بر زنده بودن حضرت ادريس دارد؟

بسمه تعالى: آيات ياد شده دلالت بر زنده بودن حضرت ادريس ندارد و مقصود از «مكاناً عليّاً» مقام برتر در پيشگاه خداوند مانند آيه (يَرْفَعِ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَات . . .)است و رواياتى كه حاكى از زنده بودن جسمان

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 11

ادعاى بهائيان

سؤال 10 . برخى از اعضاى فرقه بهائيت مى گويند: بهائيت براى تكميل اسلام آمده، نظر شما در اين مورد چيست؟

بسمه تعالى: آئين اسلام، آئين خاتم است و پيامبر گرامى خاتم النبيين و قرآن خاتم الكتب است . آئين بهائى دين نيست بلكه مسلك سياسى است كه رنگ دين دارد و نخست به وسيله دولت روسيه پايه گذارى شد و بعداً هم دولت انگليس آن را رشد داد و اكنون نيز در دامن آمريكا هستن

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 11

رجعت از نظر قرآن

سؤال 11 . آيا در مورد رجعت دليل قرآنى وجود دارد؟

بسمه تعالى: دليل قرآنى آن آيه ياد شده در زير است: (يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّة فَوْجًا مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا)( ) چون در روز قيامت همگان مبعوث مى شوند ولى در اين آيه فوجى (جمعيتى) از امتى مبعوث مى گردد طبعاً مربوط به پيش از قيامت خواهد بود،

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 12

سهو و خطاى پيامبر

سؤال 12 . آيا از پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) سهو و خطا سر مى زد؟

بسمه تعالى: پيامبر گرامى (صلى الله عليه وآله وسلم) از عصيان و خطا و سهو پيراسته است پيامبر كه روح القدس با او همراه است امكان ندارد سهو كند نظريه سهو تنها از مرحوم صدوق نقل شده است ووى نيز رواياتى كه حاكى از سهو پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)است از طريق

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 12

علم غيب و شهادت ائمه اطهار(عليهم السلام)

سؤال 13 . در صورتى كه امامان معصوم (عليهم السلام) از پسِ پرده غيب آگاهند چگونه مسموم مى شوند؟

بسمه تعالى: ائمه اطهار(عليهم السلام) مأمور به زندگى در چهارچوب علم ظاهرى بودند مگر در موارد خاصى كه از اختصاصات ايشان است ولى در غير موارد خاص بايد مثل ساير مكلفين رفتار مى كردند . گذشته بر اين ممكن است علم آنان انشايى باشد يعنى هر موقع خواستند از غيب آگ

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 13

داستان فطرس

سؤال 14 . قرآن كريم ملائكه را موجودات مطيع معرّفى مى كند و در منتهى الآمال محدث قمى در احوالات سيدالشهداء آمده، فطرس ملك به جهت عصيان از بارگاه خداوند رانده شد و بالهايش سوخت و به بركت ولادت آن حضرت مورد عفو قرار گرفت . آيا اين مطلب صحيح است؟

بسمه تعالى: سند روايت داستان فطرس ضعيف است و در صورت صحت، مراد اين است كه به خاطر ترك اولى مورد مؤاخذه قرار گرفت ولى شاخ و برگ اين داستان ثابت نيست، آنچه مى توان گفت اين است كه به بركت ميلاد امام حسين(عليه السلام) مورد عفو قرار گرفت . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 13

پذيرش خلافت پس از رد كردن

سؤال 15 . از امير مؤمنان (عليه السلام) در نهج البلاغه نقل شده است كه فرمود «دَعُونى والتمسُوا غيري» مرا رهاكنيد و ديگرى را بجوئيد . در حالى كه بنابر عقيده اماميه خلافت قابل واگذارى نيست؟

بسمه تعالى: امامت منصوص از جانب خدا قابل خلع و ترك نيست و حتى خلع آن نيز در اختيار امام (عليه السلام) نيست ولى چون كسانى كه پس از قتل عثمان مى خواستند با على(عليه السلام) بيعت كنند نظر آنان اين بود به نحوى كه با سه خليفه پيشين بيعت كرده بودند با حضرت نيز

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 14

راز ازدواج پيامبر با عايشه

سؤال 16 . چرا پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) با عايشه و حفصه ازدواج نمود و رقيه و ام كلثوم از دخترانش را به ازدواج عثمان درآورد؟

بسمه تعالى: ازدواجهاى رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)براى جلب قلوب قبايل قريش بوده و در آن زمان اين ازدواج ها به نفع رسالت پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)بوده است . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 14

چرا نام على(عليه السلام) در قرآن نيامده است؟

سؤال 17 . چرا در قرآن به نام على(عليه السلام) به عنوان خليفه تصريح نشده است؟

بسمه تعالى: معرفى گاهى به اسم است و گاهى به وصف، حتى پيامبر خاتم (صلى الله عليه وآله وسلم)گاهى به اسم مانند آيه «و مبشّراً برسول يأتى مِن بعدى اسمه أحمد»(الصف/ 6) گاهى به وصف مانند آيه « الذين يتبعون الرسول النبى الامى الذى يجدونه مكتوباً عندهم فى التوراة

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 14

تفاوت توسل و شفاعت

سؤال 18 . آيا توسل و شفاعت با هم تفاوت دارند؟

بسمه تعالى: توسل اقسامى دارد مانند توسل به اسماء الله، و صفات خدا، توسل به قرآن، توسل به مقامات انبياء و اولياء و يكى از اقسام آن، درخواست شفاعت از صاحبان شفاعت است; قهراً چنين درخواستى مقدمه شفاعت كسانى است كه مأذون در شفاعت باشند و به عبارت ديگر: توسل ك

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 15

قتل برخى از اسراى جنگ بدر

سؤال 19 . پيامبر در جنگ بدر دو اسير به نامهاى نضر و عقبه را كشت و در فروغ ابديت فرموده ايد اينها از اسراى كفر بوده و چه بسا پيامبر اطمينان داشت كه اگر آنان آزاد شوند باز به جنايات خود ادامه مى دهند آيا قتل آنها قصاص قبل از جنايت نيست؟ و چرا پيامبر پس از ف

بسمه تعالى: اينها افرادى بودند كه جنايات عظيمى را مرتكب شد ومستحق قصاص بودنه در اين صورت قتل آنان قصاص قبل از جنايت نبوده است . پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله وسلم) در فتح مكّه از اختيارات خود استفاده كرد و مانند حضرت يوسف(عليه السلام)گفت:(لاَ تَثْرِيبَ

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 15

استفاده از علم نجوم در مشكلات زندگى

سؤال 20 . آيا مراجعه به افرادى كه از علم نجوم اطلاعاتى به دست مى آورند و براى برطرف كردن مشكلات افراد دستوراتى مى دهند، جايز است؟

بسمه تعالى: علم نجوم براى شناسايى عظمت و قدرت الهى و شناسايى راهها در دريا و وقت و قبله بسيار مفيد و سودمند است ولى به كارگيرى آن براى مسائل ديگر جايز نيست . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 16

ارزشيابى روايت عشره مبشره

سؤال 21 . آيا روايت ده نفرى كه اهل بهشت هستند صحيح است؟

بسمـه تعالى: روايت عشـره مبشـره با تـاريخ زنـدگانى آنهـا تطبيـق نمى كند، طلحه و زبير كه جزء عشره مبشره معرفى شده اند با امير مؤمنان (عليه السلام) كه هم خليفه منصوص و هم خليفه منتخب بود به مخالفت برخاستند و نيز پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)در احاديث

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 16

انحراف اصحاب در مورد خلافت

سؤال 22 . چرا گروهى از اصحاب از خلافت بلافصل على (عليه السلام) رويگردان شدند؟

بسمه تعالى: اولاً گروهى از ياران پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) بر خلافت على (عليه السلام)وفادار بودند و تعداد اينها از 150 متجاوز است كه در تاريخ اسامى آنها ضبط شده است آنچنان نيست كه همگان از ايشان رويگردان شده باشند، حتى يكى از روزها دوازده نفر از اص

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 17

تاريخ شهادت امام حسن(عليه السلام)

سؤال 23 . تاريخ شهادت امام حسن(عليه السلام) مورد اختلاف است، كدام تاريخ صحيح است؟

بسمه تعالى: بر حسب بررسى هاى گسترده، فقط شهيد اول در «دروس» و مرحوم كفعمى در «مصباح» تاريخ شهادت حضرت مجتبى(عليه السلام) را روز هفتم صفر نوشته اند، بقيه قدماء مانند شيخ مفيد، طبرسى، ابن شهر آشوب در بيست و هشتم يا آخر اين ماه نوشته اند، برخى نيز شهادت آن ح

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 17

راه رسيدن به درجات عالى

سؤال 24 . چه كارى انجام دهيم كه به درجات عالى تقوى برسيم؟ و براى طالبان معرفت چه رهنمودى داريد؟

بسمه تعالى: ابتدا عمل به فرائض و اجتناب از محرمات، و سپس التزام به نوافل و دورى از مكروهات . و به عنوان نمونه كتاب خودسازى نگارش جناب آقاى امينى را مطالعه كنيد . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 18

تكميل مسائل اخلاقى

سؤال 25 . براى تكميل مسائل اخلاقى چه بايد كرد؟

بسمه تعالى: براى تكميل مسائل اخلاقى علاوه بر مطالعه كتاب جامع السعادات، كتاب نظام اخلاقى اسلام را مطالعه فرمائيد، اخيراً نيز كتاب شرح اربعين حضرت امام(قدس سره)راهنماى خوبى است . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 18

دعا براى تعجيل در فرج

سؤال 26 . در كتاب مكيال المكارم آمده است كه در خواب امام(عليه السلام) را مى بيند و ايشان مى فرمايند دعاء براى تعجيل در فرج امام زمان واجب عينى است و ترك آن معصيت شمرده مى شود فتواى شما در اين موضوع چيست؟

بسمه تعالى: با خواب حكم شرعى ثابت نمى شود ولى در عين حال توسل به حضرت و درخواست تعجيل در ظهور يك تكليف استحبابى است كه بايد شيعه به آن ملتزم شود . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 18

عيد نوروز از نظر اسلام

سؤال 27 . آيا عيد نوروز بدعت است؟

بسمه تعالى: عيد نوروز عيد ملى است و هرگز بدعت نيست زيرا به شرع نسبت داده نمى شود بلكه مردم اين روز را به عنوان آغاز سال انتخاب كرده و به جشن مى پردازند و آثار مثبتى دارد، زيرا مردم به صله أرحام و ديد و بازديد مى پردازند، البته به شرط اين كه از محرمات پيرا

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 19

نهضت ها قبل از ظهور حضرت قائم(عليه السلام)

سؤال 28 . روايتى است بدين مضمون كه هر پرچمى قبل از قيام قائم برداشته شود صاحب آن طاغوت است (كل راية ترفع قبل قيام القائم فصاحبها طاغوت) آيا اين روايت شامل تمام قيامها مى باشد؟

بسمه تعالى: مراد از «راية» اين است كه قيام كننده براى خود دعوت كند، اما اگر قيام براى إحياء امر اهل بيت(عليهم السلام) باشد اين روايت شامل آن نيست بلكه اين نوع قيام از نوع امر به معروف و نهى از منكر است . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 19

براى رفع مشكل

سؤال 29 . ذكرى به من بياموزيد كه عاقبت به خير شوم و براى رفع مشكلات مؤثر باشد؟

بسمه تعالى: ذكر «لا إله الا الله الملك الحقّ المبين» را تا مى توانيد بگوئيد ان شاء الله گرفتاريها برطرف مى شود . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 19

غُلات

سؤال 30 . غُلات چه كسانى هستند؟

بسمه تعالى: غُلات كسانى هستند كه بندگان صالح خدا را از حدِّ بشريت بالا برده، آنها را مبدأ كارهاى خدايى مى دانند . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 20

راه مقابله با وهابيون

سؤال 31 . همانگونه كه اطلاع داريد وهابيون با شيعيان رفتار كينه توزانه دارند مانند سبّ و شتم و توهين، آيا مى توان مقابله به مثل كرد؟

بسمه تعالى: ما بايد با خُلق محمّدى(صلى الله عليه وآله وسلم)، و صبر علوى(عليه السلام) و منطق قرآنى با آنها مقابله كنيم و در اين راستا لازم است از عقايد آنان و نقاط ضعف آن آگاه شويم، در اين مورد به كتب ذيل مراجعه كنيد: 1 . آئين وهابيت، 2 . وهابيت، مبانى فكر

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 20

سوگوارى يا نماز اول وقت

سؤال32 . هنگام سوگوارى براى ائمه(عليها السلام) نماز اول وقت مقدم است يا عزادارى؟

بسمه تعالى: نماز اول وقت مقدم است . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 20

عزادارى زنها

آيا جايز است خانمها در ايام شهادت حضرت زهرا(عليها السلام) با پوشش كامل و پوشيه به صورت دسته عزادارى به خيابان آمده و عزادارى و نوحه خوانى نمايند؟

بسمه تعالى: شايسته مقام زن اين است كه در همان حسينيه عزادارى كند و اين كار به اخلاص نزديكتر است . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 20

عزادارى صحيح

سؤال 33 . در ايام محرم برخى از گروه هاى عزادارى به همراه عزادارى به پيروى از كاروان اباعبدالله(عليه السلام) با اسب و شتر وارد مكانهاى مذهبى مثل مرقد مطهر دانيال نبى(عليه السلام)مى شوند آيا اين امور جايز است؟

بسمه تعالى: بايد حرمت مراقد انبياء رعايت شود و هرچيزى كه با اين اصل در تعارض باشد حرام خواهد بود ولى جزئيات مسأله نياز به آگاهى از وضعيت و فرهنگ حاكم بر محيط شوش دارد . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 21

ازدواج حضرت قاسم

سؤال 34 . در يكى از هيئات، در ايام عزادارى حجله اى به نام حجله دامادى حضرت قاسم برپا مى شود كه محل جمع آورى نذورات مى باشد آيا مسأله ازدواج حضرت قاسم(عليه السلام)صحيح است و نيز مبالغى كه به عنوان نذورات جمع آورى مى شود در چه مورد مصرف شود؟

بسمه تعالى: مراسم عزادارى بايد به صورتى باشد كه بر عظمت و قداست خاندان رسالت بيافزايد، ازدواج ياد شده از نظر تاريخى صحيح نيست، بنابراين از برپا كردن حجله دامادى صرف نظر كنيد، اما دادن نذر به هيئت هاى عزادارى براى صرف در عزاى خاندان رسالت، امر كاملاً صحيحى

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 21

ولايت بر طفل پس از بازگشت به اسلام

سؤال 35 . مسلمانى كه مرتد شده است، سپس مسلمان شده، آيا ولايت بر بچه هايش را دارد؟

بسمه تعالى: اسلام او پذيرفته مى شود هرچند مسقط حدّ نيست و طبعاً ديگر احكام مانند ولايت را خواهد داشت و حتى پس از اسلام اگر نماز از او قضا شود، پس از درگذشت، فرزند بايد از جانب او قضا كند . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 21

يكسان سازى احكام حقوقى بين المللى

سؤال 36 . طى چند دهه گذشته سازمانهاى بين المللى اقدام به تصويب قواعد يكسان سازى حقوق نموده اند، آيا پذيرش آنها با قوانين اسلام سازگار است؟

بسمه تعالى: همان طورى كه اشاره فرموده ايد اگر پيوستين به حقوق بين الملل ملازم با تغيير قوانين اسلامى است، جايز نمى باشد . والله العالم

Website Security Test