welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
موضوعات

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 169

اجراى تئاتر زن با مرد

سؤال 538. آيا بازى تئاتر مختلط زن و مرد و برگزارى سرود جمعى دختر و پسر جايز است؟

بسمه تعالى: هرگاه بازى در تئاتر ملازم ارتكاب حرام يا فساد اخلاق باشد چنين بازى حرام است، سرود دسته جمعى دختر و پسر هرگاه مايه فتنه و تحريك جوانان است جايز نيست. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 169

كسب درآمد با مدرك خريدارى شده

سؤال 539. شخصى با پول، مدرك ليسانس خريده و وارد كار شده است و حقوق مى گيرد. آيا دريافت اين حقوق جايز است؟

بسمه تعالى: حقوقى كه در برابر اصل كار تعيين شده مى گيرد، مشروع است، ولى حقوق اضافى كه در مقابل مدرك غير صحيح دريافت مى كند، مشروع نيست. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 170

اخذ اجرت براى تعليم دين يا قضاوت

سؤال 540. اكثر فقهاى اماميه معتقدند اخذ اجرت براى تعليم احكام دين جايز نيست. از طرفى وظيفه ى علما يا قضات، تعليم و اجراى احكام است آيا گرفتن مبالغى از مردم يا از دولت براى اين افراد جايز است؟

بسمه تعالى: قاضى و كسان ديگرى كه واجبات كفايى همگانى را انجام مى دهند، دو تكليف دارند: 1. تأمين زندگانى خود و خانواده; 2. قيام به واجبات كفايى مانند قضاوت و تعليم احكام; چون جمع بين اين دو كار امكان پذير نيست، حكومت اسلامى يا افراد ديگر بايد با دادن حق

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 170

تقلّب در كنكور

سؤال 541. اگر سؤالات كنكور از طريق غير قانونى بدست آيد و در كنكور قبول شوم، استفاده از مزاياى دانشگاه جايز است يا خير؟

بسمه تعالى: هرگاه دانشگاه خصوصى باشد و مى داند كه صاحب آن به ورود چنين افراد راضى نيست در اين صورت حق استفاده ندارد . والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 170

دستكارى در كارت هاى اعتبارى

سؤال 542. برخى از افراد پس از تمام شدن شارژ كارت هاى تلفن اعتبارى، با دست كارى در مدار مغناطيسى، كارت را دوباره خودشان پر مى كنند. آيا اين كار جايز است؟

بسمه تعالى: حرام است. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 171

گرفتن اجرت براى تعليم قرآن

سؤال 543. برخى از مراكز قرآنى براى اجراى برنامه يا تشكيل كلاس هاى قرآنى پول مطالبه مى نمايند آيا اخذ اجرت جايز است؟

بسمه تعالى: اخذ اجرت بر تعليم غير واجب مانند تعليم قرآن مكروه است البته اگر معلمان قرآن راهى براى تأمين زندگى خود ندارند مى توانند براى آن اجرت اخذ كنند و بهتر است اجرت براى آموزش هاى جنبى باشد نه براى اصل تعليم قرآن، بنابراين درخواست پول براى اداره مؤسسه

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 171

توليد مواد مخدر

سؤال 544. آيا كاشت و توليد مواد مخدر و حمل و نگهدارى آن و خريد و فروش و مصرف آن و هرگونه همكارى با قاچاقچيان مواد مخدر و نيز توليد، نگهدارى، فروش و مصرف قرص هاى روانگردان جايز است؟

بسمه تعالى: مجموع آنچه كه در سؤال نوشته شده است، كار حرام و معاملاتى كه روى آن انجام مى گيرد باطل است و در حقيقت اين مورد مشمول ضابطه اى است كه از امام صادق(عليه السلام)نقل شده است:«أمّا وجوه الحرام من البيع والشراء فكلّ أمر يكون فيه الفساد ممّا هو منهى ع

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 171

فرد معتاد

سؤال 545. فتواى حضرت عالى در خصوص فرد معتاد چيست؟ آيا گنهكار است يا بيمار؟

بسمه تعالى: گنهكار است; همانند كسى كه با خوردن دارو خود را بيمار كند. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 172

توبه معتاد

سؤال 546. اگر فردى مبتلا به استعمال مواد مخدّر و روان گردان باشد، مستوجب چه عقوبتى است و چگونه بايد توبه نمايد؟

بسمه تعالى: استغفار كافى است، ولى اگر ديگران را نيز معتاد سازد، بر طبق نظر حاكم شرع تعزير مى شود. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 172

كشيدن سيگار

سؤال 547. آيا كشيدن سيگار، قليان و ترياك جايز است؟

بسمه تعالى: استعمال دخانيات از لحظه اى كه احساس ضرر مى نمايد، حرام است، حتماً بايد ترك كند. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 172

قرص اكس و امثال آن

سؤال 548. فتواى حضرت عالى در خصوص مواد روانگردان مثل قرص هاى اكس و امثال آن چيست؟

بسمه تعالى: حكم هروئين را دارد و استفاده از آن حرام است. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 172

تراشيدن ريش با ماشين

سؤال 549. تراشيدن ريش و سبيل به وسيله ى ماشين ريش تراش چه حكمى دارد و تا چه حدى جايز است كه كوتاه شود؟

بسمه تعالى: فرد مسلمان بايد در صورت خود مو داشته باشد و همين مقدار كه عرفاً بگويند ريش دارد، كافى است، امّا كوتاه كردن سبيل مطلوب است.

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 173

تراشيدن ريش به قصد تشبه به زنان

سؤال 550. اگر مردى به قصد تشبّه به زنان، ريش و سبيل خود را بتراشد، آيا مرتكب دو گناه شده است: حرمت ريش تراشى و حرمت تشبّه به زنان يا فقط يك گناه مرتكب شده است؟

بسمه تعالى: در فرض سؤال يك گناه بيشتر ندارد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 173

تراشيدن ريش به خاطر رشد بهتر

سؤال 551. آيا براى رشد بهتر ريش يا براى رفع خارش، مى توان ريش را تراشيد؟

بسمه تعالى: به خاطر رشد يا خارش نمى توان مرتكب حرام شد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 173

كشتن مورچه

سؤال 552. آيا كشتن حيواناتى كه ضررى به زندگى ما وارد نمى كنند، جايز است؟

بسمه تعالى: هر حيوانى كه طبيعتاً موذى است يا موجب ضرر در محيط زندگى مى شود، كشتن آن مانعى ندارد. در غير اين صورت از كشتن آن اجتناب شود. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 173

تهيه تصاوير مستهجن براى تهديد

سؤال 553. تهيه ى تصاويرى مسأله دار يا مستهجن جنسى براى تهديد و اخاذى يا دام گذارى براى ضبط تصاوير جنسى جايز است؟

بسمه تعالى: اين نوع كارها كه مايه ى كشف ستر و يا وسيله ى اخاذى و آبروريزى است، شرعاً حرام مى باشد. والله العالم

جلد شماره:1 - صفحه شماره : 173

انگشتر در دست چپ

سؤال 554. در برخى روايات نقل شده كه ائمه ى اطهار انگشتر را در دست چپ مى كردند، آيا مى توان به اين روايت عمل كرد؟

بسمه تعالى: انگشتر در دست راست كردن، مستحب است و در دست چپ كردن، مكروه و شعار امويان است . روايت مورد نظر از وهب بن وهب است كه كاملاً تضعيف شده است. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 239

رساندن سلام

سؤال 780 . اگر شخصى بگويد سلام ما را برسان آيا رساندن واجب است؟

بسمه تعالى: رساندن واجب نيست، ولى اگر رسانيد احتياط اين است كه بگويد عليه و عليك السلام . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 240

ريش پروفسورى

سؤال 781 . آيا ريش پرفسورى كه اخيراً در ميان عده كثير به ويژه نسل جوان رايج شده به نظر حضرت عالى كافى است و حلق لحيه صدق نمى كند.

بسمه تعالى: كفايت نمى كند.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 240

مقدار كم مو در صورت

سؤال 782 . كسى كه مردم به او مى گويند در صورتش مو نيست ولى مقدارى مو در صورت دارد (مقدارى در چانه و مقدارى در كنار گوش) آيا مى تواند صورت خود را با تيغ بزند؟

بسمه تعالى: جايز نيست، مگر بسيار كم باشد. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 240

سلام اخبارگو

سؤال 783 . معمولاً گوينده اخبار صدا و سيما در آغاز خبر سلام مى دهند آيا رد سلام وى بر شنوندگان واجب است؟

بسمه تعالى: واجب نيست.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 240

جواب سلام به زبان ديگر

سؤال 784 . اگر فردى سلام عليكم بگويد و فرد مخاطب جواب انگلسى و يا لاتينى بدهد آيا جواب كفايت مى كند و نيز اگر سلام به زبان انگليسى داده شود و جواب اين سلام هم واجب مى باشد و اگر واجب است بايد به چه زبانى باشد ؟

بسمه تعالى: بايد مطابق سلام او جواب بگويد.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 240

چفيه يا لباس نظامى پوشيدن طلبه در ميان مردم

سؤال 785 . آيا چفيه انداختن طلبه ها وبسيجى ها در بين مردم لباس شهرت محسوب مى شود و همچنين پوشيدن لباس نظامى ؟

بسمه تعالى: چون انداختن چفيه فعلاً شايع است لباس شهرت حساب نمى شود ولى اگر فردى كه نظامى نيست به صورت كامل در ميان مردم لباس نظامى بپوشد، لباس شهرت حساب مى شود.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 241

سوزاندن موى صورت

سؤال 786 . مستدعى است نظر مبارك خويش را در مورد ورزشهاى بانوان از قبيل دوچرخه سوارى ، اسب سوارى ، قايقرانى ، دو ميدانى در اماكن و معابر عمومى بيان فرماييد در ضمن بفرمائيد تماشاى اين نوع برنامه ها از تلويزيون چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: جايز نيست و از تماشاى اين نوع فيلمها كه مايه فساد اخلاقى است خوددارى شود. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 241

ريا در غير عبادات

سؤال 787 . آيا ريا كردن در غير عبادات اثر تكليفى دارد ؟ و آيا شخصى كه به طرز خاصى راه برود و بطور خاصى لباس بپوشد و با شيوه خاصى سخن بگويد و همه اينها به ملاحظه جلب خشنودى و توجه مردم باشد عملى گناه انجام داده است ؟

بسمه تعالى: هرگاه لباس، لباس شهرت نباشد و مايه وهن ديگران نباشد، اشكال ندارد. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 242

تقليد لهجه

سؤال 788 . آيا تقليد لهجه اقوام مختلف در فيلمها و سريالها جايز است؟

بسمه تعالى: هرگاه اهانت حساب شود حرام است . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 242

اجبار به گناه و حد و كفاره آن

سؤال 789 . اگر شخصى را مجبور به گناه كبيره اى كنند آيا حد و كفاره بر او واجب مى شود؟

بسمه تعالى: هرگاه آنچه به آن تهديد مى شود قابل تحمّل نباشد حد و كفاره برداشته مى شود . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 242

منع والدين از آشنايى با مسائل دينى

سؤال 790 . آيا در انتخاب رشته علمى اعم از حوزه مقدسه علميه و يا ساير مراكز تحصيلى (با تشخيص صلاح آن نسبت به دنيا و آخرت) اوّلاً منع والدين چه اثرى دارد؟ آيا مسأله والدينى كه مى خواهند فرزندان خود را از رفتن به حوزه و عالم دين شدن منع نمايند اطاعت اولاد از

بسمه تعالى: نهى والدين در اين مورد مؤثر نيست هرگاه با پدرو مادر خوشرفتارى كند در انتخاب رشته زندگى آزاد است.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 242

رفتن به جلسات دينى و نهى پدر و مادر

سؤال 791 . رفتن اولاد به نمازجمعه و نماز جماعت و جلسات آموزشى دينى در صورتى كه والد و يا والدين عكس العمل منفى نشان دهند چگونه است؟ با توجه به اينكه بعضى والدين به اينگونه مسائل روى خوشى نشان نمى دهند؟

بسمه تعالى: اگر با والدين خوشرفتارى كند و احترام آنها را در نظر بگيرد در اين موارد كه تشخيص مى دهد كه مصلحت دين و دنياى اوست نهى آنها مؤثر نيست. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 243

بازرسى كيف و جيب فرزندان

سؤال 792 . بازرسى لباس و كيف و جيب اولاد از طرف والدين و برداشتن پول از كيف فرزندان بدون اطلاع او شرعاً چه حكمى دارد؟ و اگر بازرسى به جهات تربيتى منتهى شود چگونه است؟

بسمه تعالى: پدر مى تواند در صورت لزوم براى حفاظت و صيانت آنان از لغزش بازرسى كند اما استفاده از اموال آنها در صورتى جايز است خود فقير باشد.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره :

سؤال 793 . زنى با اعتراف خود سالهاى متمادى به اعمال منافى عفت مبتلا بوده و از اين راه كسب معيشت مى نموده و با در آمد نا مشروع خانه و زندگى تاًمين كرده است اكنون كه مى خواهد توبه كند تكليف دارائيهاى موجود اعم از خانه و اساس و اسباب و...چيست؟

بسمه تعالى: اگر صاحبان پول ها را مى شناسد به خود آنها برگرداند و در غير اين صورت به عنوان رد مظالم به فقراء پرداخت كند. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 243

دور ريختن غذاهاى اضافى

سؤال 794 . آيا دور ريختن غذاهاى اضافى و يا كاغذى كه پشت آن سفيد است جايز است؟

بسمه تعالى: اسراف مطقا حرام است، بالاخص در غذاهايى كه مورد نياز عموم مردم است، هر نوع غذايى كه قابل استفاده براى انسان و يا براى طيور و حيوانات باشد دور ريختن آن حرام است و همچنين كاغذهايى كه پشت آن سفيد است نبايد دور ريخته شود مرحوم امام خمينى(قد

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 244

زدن دو ليوان به يكديگر

سؤال 795 . آيا زدن دو ليوان به يكديگر كه همانند زدن دو بطرى شراب به يكديگر است حرام است؟

بسمه تعالى: هرگاه زدن دو ليوان به يكديگر تشبيه به كار افراد شرابخوار باشد حتماً بايد ترك شود . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 244

رعايت قوانين راهنمايى

سؤال 796 . آيا رعايت قوانين راهنمايى از جهت شرعى واجب است؟

بسمه تعالى: براى حفظ جان شهروندان اعم از راننده و غيره رعايت قوانين راهنمايى و رانندگى لازم است و تخلف از قوانين، تخلف از حكم ولايى است كه قطعاً تعزير دارد . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 244

بسمه تعالى: ارتباط با ارواح اگر براى پيشرفت دانش باشد جزءِ سحر نيست و در غير اين صورت خوددارى شود.والله العالم

بسمه تعالى: ارتباط با ارواح اگر براى پيشرفت دانش باشد جزءِ سحر نيست و در غير اين صورت خوددارى شود.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 245

هيبنوتيزم

سؤال 798 . هيبنوتيزم ويا تنوئم مغناطيسى كه اخيراً ميان افراد (خصوصاً تحصيل كرده جوان) رايج شده و شخص مورد نظر در اجراى برنامه قبلا رضايت خود را اعلام مى نمايد سپس استاد فن شروع بكار هيبنوتيزم مى كند .آيا شرعاً جايز است؟

بسمه تعالى: بهره گيرى از اين علم براى پيشرفت علوم نافع انسانى و يا جراحى و يا اثبات عالم ماوراء طبيعت اشكال ندارد و در غير اين موارد جزء تسخير حرام است. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 245

قهر كردن

سؤال 799 . آيا پرهيز از قهر كردن فرد مسلمان با مسلمان ديگر بيشتر از سه روز حكم اخلاقى است يا فقهى؟

بسمه تعالى: ظاهر روايت حرمت شرعى است ولى فقهاء فتوى به مضمون آن نداده اند به شرح ارشاد اردبيلى ج 12 مراجعه شود . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 245

طلبه شدن

سؤال 800 . طلبه شدن در اين زمان براى افراد مستعد آيا واجب است؟

بسمه تعالى: واجب كفايى است .والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 245

شبيه سازى انسان

سؤال 801 . آيا شبيه سازى در مورد انسان را جايز مى دانيد؟

بسمه تعالى: شبيه سازى جايز نيست چون تصرف در خلقت است و علاوه موجب اختلال نسل و به هم خوردن نظام بشرى مى شود.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 246

كمك معلم به شاگرد در جلسه امتحان

سؤال 802 . اگر معلمى در جلسه امتحان به دانش آموز براى حل سؤالات كمك كند آيا كار وى حرام است؟

بسمه تعالى: معلم و دانش آموز بايد مقررات مربوط به جلسه امتحان را رعايت كنند . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 246

رفتن به كليسا جهت شفا

سؤال 803 . آيا جايز است براى شفاى مريضى به كليسا بروم و از حضرت عيسى(عليه السلام)شفا بخواهم؟

بسمه تعالى: شما مى توانيد از همه پيامبران و حضرت عيسى (عليه السلام)درخواست دعا كنيد تا در پرتو دعاى آنان خدا به شما شفا دهد و اين كار در همه جا صورت مى پذيرد و ولى نبايد براى اين كار به كليسا برويد . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 246

تبديل مسكونى به تجارى

سؤال 804 . اگر مالك طبقه همكف در مجموعه ساختمانى 6 طبقه بخواهد كاربرى طبقه خود را از مسكونى به تجارى تبديل نمايد در حالى كه مزاحمتى براى ديگران ندارد آيا مالكان طبقات فوقانى حق ممانعت دارند؟

بسمه تعالى: هرگاه هيچ نوع مزاحمتى براى طبقات بالا نبوده و بر خلاف قرارداد نباشد اشكال ندارد . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 247

گذاشتن گوشت در روزنامه

سؤال 805 . گذاشتن سبزى يا گوشت يا لباس درون روزنامه جايز است؟

بسمه تعالى: هرگاه مشتمل بر اسماء خداوند و يا آيات قرآنى و اسامى معصومين باشد از آن اجتناب كنند . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 247

رقص

سؤال 806 . آيا رقص زن در مجلس عروسى جايز است؟

بسمه تعالى: فقط رقص زن براى شوهر جايز است آن هم نه در مجلس عروسى كه همراه با نامحرم است . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 247

عكس تبليغاتى زن

سؤال 807 . مردى، عكس همسرش را كه بدون حجاب و بدون رضايت از وى به صورت كارت تبليغاتى چاپ نموده و براى تبليغ از كار خود آن را در خارج از كشور توزيع مى نمايد وظيفه زن در اين مورد چيست ؟

بسمه تعالى: در فرض سؤال كار مرد حرام است و طبق نظر حاكم تعزير مى شود و زوجه مى تواند اقدام قانونى كند . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 247

تفاوت سحر و كرامت

سؤال 808 . آيا سحر يا ورزش يوگا يا تمركز فكر و برخى رياضتهاى فكرى بدون ارتكاب حرام جايز است؟

بسمه تعالى: سحر اين است كه غير واقع را واقع نشان مى دهد و چنين كارى نتيجه قدرت نفسانى انسان ساحر است ولى كرامت لطف الهى است كه از طريق بندگانش ظاهر مى شود حضرت مريم داراى كرامت بود و همچنين دخت گرامى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) داراى كرامت بودند ولى ك

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 248

كنترل تلفن

سؤال 809 . آيا تفحص در امور اجتماعى مثل كنترل تلفن جايز است؟

بسمه تعالى: تجسس جايز نيست مگر در مواردى كه امنيت به خطر بيفتد . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 248

سؤال 810 . غيبت كسى كه هر دو طرف ( گوينده و شنونده) آگاه است حكمش چيست؟

بسمه تعالى: هرچند عيب آن شخص از نظر اين دو نفر پنهان نيست ولى اگر نوعى تعرض و تنقيص به عرض مردم است حرام است مگر اينكه انتشار عيب او فراتر از اين دو نفر باشد.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره :

سؤال 811 . آيا كسى از كسى حلاليت گرفت طرف مقابل دوباره مى تواند بعد از حلال كردن بگويد حلال نمى كنم ؟

بسمه تعالى: اگر حلال كرد يعنى حق خود را ساقط كرد بازگشت معنا ندارد.والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 249

جريمه اضافه بناء و انشعاب آب

سؤال 812 . اگر سازمان آب انشعاب آب را به مالك فروخته و ماهيانه نيز قبوض آب را دريافت كرده است در صورتى كه مالك اضافه بنا داشته باشد آيا سازمان آب مى تواند جريمه يا خسارت بگيرد؟

بسمه تعالى: در فرض سؤال بايد طبق قرارداد با سازمان عمل شود . والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 249

رعايت قوانين راهنمايى

سؤال 813 . آيا رعايت تمام قوانين نظام جمهورى اسلامى ايران واجب است مثل قوانين راهنمايى و رانندگى؟

بسمه تعالى:قوانين راهنمايى لازم المراعاة است. والله العالم

جلد شماره:2 - صفحه شماره : 249

شعبده بازى

سؤال 814 . آيا تردستى جهت اجراى نمايش و سرگرمى جايز است؟

بسمه تعالى: هرگاه در حواس طرف تصرف نكند بلكه بر اساس نبوغ و صنعت كارى را صورت بدهد اشكال ندارد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 192

اختلاط زن و مرد

سؤال 607 . آيا اختلاط زن و مرد حرام است؟

بسمه تعالى:مادامى كه تماس بدنى نداشته باشد و مفسده ديگر بر آن مترتّب نباشد اشكالى ندارد .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 192

غيبت در حركات و نوشتار

سؤال 608 . آيا اگر انسان با انجام حركاتى نازيبا، حركات كسى را حكايت كند، غيبت حساب مى شود؟

بسمه تعالى:اگر طرف شناخته شده باشد غيبت حساب مى شود. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 192

طنز درباره يك نفر از يك شهر يا يك قوم

سؤال 609 . آيا طنزهايى كه به يك نفر ناشناخته از قوم يا شهرى خاص نسبت داده مى شود غيبت و حرام است؟

بسمه تعالى:اگر فرد مشخص باشد اشكال دارد و اگر فرد مشخص نباشد و محذور ديگرى پيش نيايد اشكال ندارد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 192

غيبت جمع

سؤال 610 . آيا اگر عيبى را به يك جمع مثل اهل يك شهر نسبت دهد غيبت جمع را نموده است؟

بسمه تعالى: غيبت است . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 193

استفاده از مطالب ديگران با ذكر منبع

سؤال 611 . استفاده از مطالب كتب و نشريات و سايت هاى اينترنتى بدون ذكر منبع چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: به مقدارى كه متعارف است اشكال ندارد. پس اگر همه كتاب طرف را استخراج كند و منتشر سازد مسلماً اين جايز نيست.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 193

تالار عقد و كارهاى حرام

سؤال 612 . اگر در تالار عقد مشاهده شود در مجالس زنانه نوار موسيقى و رقص و يا از مشروبات الكى استفاده شود و با تعهد قبل و نيز واكنش پرسنل پس از ارتكاب به حرام نيز فايده اى نداشته است وظيفه اينجانب به عنوان سرپرست تالار چيست؟

بسمه تعالى: هرگاه مطمئن هستيد كه تالار به همين حالت در بسيارى از موارد با كارهاى حرام مواجه خواهد بود كاربرى آنجا را عوض كنيد و به اين كارها اجازه ندهيد; راه ديگر اين كه تا از اشخاص تضمين قطعى نگرفته ايد كه كار حرام انجام ندهند تالار را در اختيار آنها نگذ

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 193

كارهاى عمرانى بدون درخواست

سؤال 613 . نمايندگان روستاى مجاور بدون مشورت با نمايندگان روستاى ما كارهاى عمرانى انجام داده اند كه هر دو روستا از آن بهره مند مى شوند اكنون انتظار دارند كه همه در تأمين هزينه هاى انجام شده شركت كنند آيا اهالى روستا ضامن و بدهكار مى باشند؟

بسمه تعالى:اگر با روستاى شما توافقى انجام نشده اهالى روستا ضامن نيستند اما اخلاقاً بايد همكارى كنند . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 194

تقسيم عايدات درخت كارى

سؤال 614 . شخصى زمينى را در اختيار ديگرى قرار مى دهد تا در آن جا درخت بكارد و مدت قرارداد در دو سال تعيين مى گردد و پس از آن از عوايد آن قلمستان به صورت نصف شريك باشند آيا اين قرارداد صحيح است؟

بسمه تعالى: اين مسئله اختلافى است برخى از فقهاء آن را باطل مى دانند زيرا معتقدند مساقات جايى است كه درخت قبلاً كاشته شده و طرف براى اداره باغ مورد قرارداد قرار گيرد. ولى از نظر ما يك مسئله مستقلّى است كه مخالف با قواعد شرع نيست، مدّت معيّن است و غررى در ك

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 194

دستمزد كاشت ناخن و مژه

سؤال 615 . گرفتن اجرت براى كاشت ناخن و يا مژه كه مانع رسيدن آب در وضو و غسل است حلال است؟

بسمه تعالى:چنين كارى كمك به حرام است طبعاً حلال نخواهد بود مگر اين كه احتمال دهد خانمى كه اقدام به اين كار مى كند در ايام عادت است و اين كاشت هم موقت باشد البته اين در صورتى است كه انجام دهنده آن زن و يا محرم باشد .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 194

دروغگويى در فيلم

سؤال 616 . آيا دروغگويى در فيلم ها به عنوان طنز جايز است؟

بسمه تعالى: اگر قرينه بر عدم جدّ باشد دروغ حرام محسوب نمى شود هر چند خلاف اخلاق است. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 195

مجسمه معصومين(عليهم السلام)

سؤال 617 . ساختن مجسمه هاى منسوب به اهل بيت(عليهم السلام) جهت نشان دادن صحنه هاى عاشورا و مانند آن چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: اين كار در شأن امامان معصوم(عليهم السلام) نمى باشد و از اين كارها خوددارى شود.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 195

استفاده از تيتر خلاف خبر

سؤال 618 . استفاده از عنوان هاى تحريك كننده كه حاوى خلاصه موضوع خبر است، در صورتى كه با متن خبر منطبق نباشد چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: شرحى كه پس از تيتر مى آيد قرينه بر آن است كه مقصود چيز ديگر است و به اصطلاح، شرح، قرينه متصله بر خلاف ظاهر است، البته اين كار بر خلاف اخلاق است و در علوم اسلامى گفته شده مادامى كه انسان از سخن خود فارغ نشده است نمى توان به ظهور كلام او اعتماد

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 195

ختم سوره انعام

سؤال 619 . كيفيت ختم سوره انعام را بيان كنيد؟

بسمه تعالى: از پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) نقل شده است كه: روز يك شنبه پس از ظهر دو ركعت نماز خوانده و يازده بار «افوض امرى الى الله» بگويد و سپس شروع به خواندن سوره انعام نمايد وقتى به (ذلِكَ الفَوْزُ المُبين) رسيد بار ديگر يازده بار «أفوض أمرى الى ا

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 196

كپى از فيلم و ضرر صاحبان فيلم

سؤال 620 . دولت اسلامى به جهت مقابله با شبكه هاى ماهواره اى و فيلم هاى خلاف اخلاق، اقدام به تهيه فيلم هاى مجاز نموده است اما عده اى سودجو اقدام به كپى از اين فيلم ها نموده و آن را به طور غير مجاز وارد بازار مى نمايند و صاحبان فيلم را متضرر مى كنند، آيا خر

بسمه تعالى: هرگاه سازنده فيلم اجازه تكثير آن را نداده است اين كار خلاف شرع است و اگر ازا ين طريق ضررى متوجه سازنده فيلم شده است بايد جبران كند و كسانى كه اين نوع فيلم ها را خريد و فروش مى كنند به نوعى به گناه كمك مى كنند ولى در اينجا از تذكر نكته اى ناگزي

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 196

تخلف در دوخت پارچه

سؤال 621 . اگر خياط، پارچه را طبق سفارش مشترى ندوزد آيا مشترى مى تواند پول پارچه را از او مطالبه كند؟

بسمه تعالى: هرگاه تخلف از قرارداد به گونه اى باشد كه لباس حكم تلف را پيدا كند مثل اين كه به جاى پيراهن شلوار بدوزد بايد قيمت پارچه را به مشترى بپردازد و اگر به گونه اى است كه از قرارداد كمتر عمل كرده مثلاً به جاى اين كه دو جيبه بدوزد يك جيبه دوخته است در

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 197

دريافت درصدى از حقوق پس از استخدام

سؤال 622 . اگر در كاريابى شرط شود در صورت پيدا كردن فلان كار درصدى از حقوق ماهيانه به كارياب داده شود آيا اين شرط صحيح است؟

بسمه تعالى: شرط مزبور شرط مجهول است و نافذ نيست چون حد حقوق كارگر مشخص نيست همچنان از نظر مدت نيز معيّن نيست.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 197

دادن پول به مأمور براى تسريع در كار

سؤال 623 . دادن مبلغى به مأمورين شهردارى براى سرعت دادن در صدور مجوز و جلوگيرى نكردن از ادامه كار ساختمانى كه هيچ گريزى از آن نباشد جايز است؟

بسمه تعالى: اگر موجب تضعيف حقوق ديگران نباشد اشكال ندارد، مشروط بر اين كه كارمندان شهردارى در غير وقت ادارى اين كارها را انجام دهند.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 197

نقل مطالب غير مطمئن

سؤال 624 . نقل مطالب تأييد نشده و استناد به «گفته مى شود» يا «منابع آگاه» و يا «به نقل از فلان خبرگزارى» چه حكمى دارد؟ اگر گوينده خبر به دروغ بودن خبر مطمئن نيست و در راست بودن آن هم ترديد دارد آيا مى توان آن را نقل كند؟

بسمه تعالى: اگر مدرك را نقل كند اشكال ندارد ولى مراقب باشد به ضرر نظام و لو با ذكر مدرك نباشد و يا باعث اغوا و تحريك و مفسده ديگران نشود.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 198

استفاده از دروغ بر عليه دشمن

سؤال 625 . دشمنان از طريق خبرهاى دروغ عليه ما تبليغ مى كنند آيا ما هم مى توانيم بر عليه آنان از همين شيوه استفاده كنيم؟

بسمه تعالى: جايز نيست.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 198

كلاس درس دخترانه با تدريس معلم مرد

سؤال 626 . آيا تشكيل كلاس درس دخترانه در مقطع دبيرستان با تدريس معلم مرد به شرط آن كه دانش آموزان با چادر حاضر شوند و ضوابط شرعى رعايت شود جايز است؟

بسمه تعالى: از تشكيل چنين كلاس هايى با معلم جوان خواه مجرد، خواه معيل اجتناب شود مگر معلمى كه سن و سالى از او گذشته باشد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 198

صله رحم و شيوه آن

سؤال 627 . آيا صله رحم فاميل سببى (مثل مادر شوهر) را نيز شامل مى شود يا فقط مختص فاميل نسبى (مثل مادر، برادر، عمه و...) مى باشد؟

بسمه تعالى: تنها نسبى مراد است.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 198

حفظ نفس و خودكشى

سؤال 628 . حفظ نفس حق است يا تكليف؟ از آيات چه برداشت مى شود؟ در تعارض آن با ساير واجبات كدام مقدم است؟ حكم خودكشى چيست؟

بسمه تعالى: حفظ نفس از اوجب واجبات است آيه(وَلا تُلْقُوا بِأَيْديكُمْ إلَى التَهْلُكَة)( )به يك معنا بر اين نظر دلالت دارد، و لذا كسانى كه خودكشى كنند هرگز گناه آنان بخشوده نمى شود و در هر حال هيچ واجبى با حفظ نفس تعارض پيدا نمى كند مگر در موارد خاصى، مان

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 199

افراد فريب دهنده مردم

سؤال 629 . آيا خراب كردن چهره دروغين افرادى كه موجب فريب مردم مى شوند جايز است؟

بسمه تعالى: مادامى كه عيب آنها مستور است حق بازگو كردن آن ها نيست فقط مى توان طرفى را كه مورد فريب قرار مى گيرد متوجّه ساخت. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 199

ماهواره و پارازيت

سؤال 630 . اگرچه آزاد گذاشتن ماهواره باعث آسيب هاى جدى فرهنگى مى شود ولى ارسال پارازيت روى آن، اختلالات عصبى و آسيب هاى جسمى به مسلمين مى زند، آيا اين كار مجاز است؟

بسمه تعالى: مورد سؤال از قبيل (به اصطلاح فقها) متزاحمان است و در اين موارد اهم بر مهم مقدم داشته مى شود و تشخيص اهم و مهم به عهده فقيه نيست، بلكه بايد در اين مورد به كارشناسان مراجعه كرد و پس از تشخيص اهم، نظام وارد عمل شود.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 200

باز كردن حساب كاربرى به نام افراد

سؤال 631 . باز كردن حساب كاربرى (ايميل، فيس بوك،...) به نام افراد و بدون اجازه آنها چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: اين عمل نوعى دخالت در شئون افراد است، هر چند ضررى متوجّه آن نباشد و قطعاً جايز نيست.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 200

سؤال 632 . آنچه در اين گونه سايت ها منتشر مى شود اگر از سوى فردى كه به او منتسب مى شود مورد تأييد نباشد، آيا عليه آن فرد قابل استناد است؟

بسمه تعالى: تا نزد قاضى ثابت نشود قابل اعتماد نيست.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 200

پوشيه

سؤال 633 . آيا پوشاندن قرص صورت توسط برخى اندك از بانوان مؤمنه حكم لباس شهرت پيدا مى كند و جايز نيست؟

بسمه تعالى: لباس شهرت نيست بالاخص در عراق و كشورهاى عربى كه مرسوم است. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 200

كارهاى جايز و حرام

سؤال 634 . آيا مى توان براى پيشگيرى از وقوع دعوا بين طرفين (در صورت يقين به وقوع آن) دروغ گفت؟

بسمه تعالى: مسأله از مصاديق اهم و مهم است و در اين مورد، اهم بر مهم مقدم است، براى جلوگيرى از خونريزى اشكال ندارد و تا امكان دارد توريه كند.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 201

فرق اسراف و تبذير

سؤال 635 . فرق بين اسراف و تبذير چيست؟

بسمه تعالى: اسراف زياده روى است ولى تبذير از بين بردن چيز مفيدى است. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 201

ريا در غير عبادات

سؤال 636 . آيا ريا در غير عبادات هم حرام است؟

بسمه تعالى: ريا در عبادات موجب بطلان است و در غير آن مادامى كه مفسده اى بر آن مترتب نشود اشكال ندارد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 201

امضاى الكترونيكى

سؤال 637 . نظر خود را درباره امضاى الكترونيكى بفرماييد؟

بسمه تعالى: با علم به اين كه امضاء، امضاى طرف است و امكان تقلب نيست، كفايت مى كند.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 201

ويروس رايانه اى

سؤال 638 . اگر كسى ويروس ايجاد كرده و در فضاى مجازى منتشر كند و باعث خسارت شود حكمش چيست؟

بسمه تعالى: هرنوع تصرف در مال غير اگر مالش محترم باشد جايز نيست و ضامن است.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 202

دريافت اجرت براى واجبات و مستحبات

سؤال 639 . برخى از مداحان قاريان روحانيون براى كار خود تلويحاً يا صريحاً نرخ تعيين مى كنند حكم دادن و گرفتن آن چيست؟

بسمه تعالى: براى واجبات نمى شود اجرت گرفت ولى براى غير آن اگر چه كار خوبى نيست ولى اشكال ندارد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 202

قليان

سؤال 640 . با توجه به رواج استعمال قليان و مضرات زياد اعلام شده، حكم آن چيست؟

بسمه تعالى: هر موقع احساس ضرر كرد ادامه ندهد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 202

احضار جن

سؤال 641 . آيا احضار جن حرام است؟

بسمه تعالى: تسخير جن حرام است مگر اين كه يك غرض عقلايى و شرعى در آن باشد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 202

دروغ به خانواده

سؤال 642 . آيا دروغ گفتن به خانواده در هر قالبى جايز است؟

بسمه تعالى: دروغ مطلقاً حرام است و در مورد خانواده اگر مجبور شد توريه كند. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 202

لزوم حلاليت در غيبت

سؤال 643 . آيا گرفتن حلاليت از غيبت شونده و استغفار براى او لازم است؟

بسمه تعالى: بايد طلب رضايت كند و اگر ممكن نيست استغفار كند. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 203

بردن نام ولى عصر(عليه السلام)

سؤال 644 . آيا در زمان غيبت كبرى باز هم بردن نام حضرت ولى عصر(عليه السلام) حرام است؟

بسمه تعالى: جايز است ولى با احترام.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 203

اجاره براى كار غير قانونى و سوء استفاده از مجوز و در آمد آن

سؤال 645 . شخصى محلى را به طور رسمى براى كار حلالى اجاره كرده ولى از آن به شيوه حرام استفاده مى كند، وجه اجاره او چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: هرگاه مورد اجاره كار مشروع باشد اجاره صحيح است و كارهاى نامشروع مستأجر كه جزء اجاره نبوده سبب بطلان اجاره نمى شود و وجه اجاره مشكل نيست .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 203

دريافت مبلغى براى مداوا با دست كشيدن

سؤال 646 . شخصى براى مداوا با كشيدن دست بر بدن مريض حق الزحمه اى دريافت مى كند، آيا دريافت حق الزحمه جايز است؟

بسمه تعالى: هرگاه با طيب خاطر وجهى را به طرف پرداخت مى كنند اشكال ندارد، در صورتى كه كلاه بردارى نباشد و كارش شرعى باشد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 203

ختم قرآن بدون مراعات ترتيب جزءها

سؤال 647 . اگر قرآن را بدون مراعات كردن ترتيب جزءها خوانده شود ختم قرآن محسوب مى شود؟

بسمه تعالى: اگر در خواندن قرآن اجير نشده است خلاف ترتيب مشكلى ندارد .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 204

اجرت براى دعانويسى

سؤال 648 . آيا اجرت گرفتن براى دعانويسى براى گشايش كار، ازدواج، رزق و... جايز است؟

بسمه تعالى: دعاهايى كه از معصومين(عليهم السلام) وارد شده است اخذ اجرت براى نوشتن آنها اشكالى ندارد زيرا طرف فايده اى از آن مى برد و اجرت درباره فايده حلال اشكالى ندارد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 204

استفاده ديگران از كارت سوخت

سؤال 649 . آيا جايز است كارت سوخت راننده آژانس به راننده همان آژانس يا به ديگر اشخاص داده شود؟

بسمه تعالى: هرگاه كارت سوخت جنبه شخصى دارد و شرط شود كه فقط طرف از آن استفاده كند و به ديگرى نفروشد، نمى توان آن را به شخص ديگر خواه راننده آژانس باشد يا خارج آن منتقل كرد و يا در اختيار او قرار داد. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 204

گريم توسط نامحرم

سؤال 650 . آيا گريم كردن توسط نامحرم جهت فيلمبردارى و بازيگرى جايز است؟

بسمه تعالى: حرام است . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 204

مجسمه هاى نيمه عريان

سؤال 651 . خريد و فروش مجسمه هاى نيمه عريان و نشان دادن صحنه هاى مستهجن زن و مرد توسط مجسمه ها و تابلوها براى فروش جايز است؟ و آيا ديدن اين صحنه ها جايز است؟

بسمه تعالى: در معرض قرار دادن مجسمه هاى نيمه عريان زن و مرد مايه فساد اخلاق و كشيده شدن جوانان به راه هاى زشت است طبعاً حرام خواهد بود و حكم نگاه از مطلب فوق روشن شد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 205

زير ميزى

سؤال 652 . وجه زيرميزى گرفتن پزشكان متخصص به بهانه كم بودن تعرفه مصوب در بخش دولتى و خصوصى چيست؟ آيا رضايت بيمار مجوز دريافت آن مى شود؟

بسمه تعالى: هرگاه پزشك در برگ استخدام بيمارستان (چه دولتى و چه خصوصى) اين شرط را بپذيرد كه براى هر عملى و يا معاينه اى فلان مبلغ را دريافت كند در اين صورت حق دريافت بيش از آن را ندارد. همچنين پزشكى كه به صورت خصوصى معاينه و يا عمل مى كند او نيز حق دريافت

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 205

مصاحبه ساختگى با خدا و اولياء او

سؤال 653 . آيا مى توان به انگيزه مثبت مصاحبه ساختگى با خدا و پيامبر و امام ترتيب داد و جواب سؤالات را از آيات و روايات نوشت؟

بسمه تعالى: اگر قرائنى گواهى دهد كه مصاحبه به صورت جعلى و ساختگى است اشكال ندارد. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 206

رفت و آمد با وهابى

سؤال 654 . نظر شما در مورد فرقه وهابيت چيست و آيا رفت و آمد با آنها جايز است؟

بسمه تعالى: كسانى كه قدرت دفاع از عقايد خود را ندارند بايد از هرگونه تماس با هر فرقه گمراه كننده خوددارى كنند.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 206

محافظت از اشخاص و صدمه زدن

سؤال 655 . محافظ يكى از شخصيت هاى مهم سياسى هستم در محافظت موظفيم كه هركس جلو آمد او را دور كنيم،گاهى افراد را با ضربه هاى محكم دست عقب مى زنيم و گاهى دستمان به زنان مى خورد تكليف من چيست؟

بسمه تعالى: محافظ بايد آداب اسلامى را در نظر بگيرد و ضربه هايى كه مايه ناراحتى ديگران است كار صحيحى نيست بنابراين بهتر است شخصيت را از محلى عبور دهند كه چنين موضوعى پيش نيايد. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 206

ترك سيگار

سؤال 656 . من كه عمرى است سيگاريم و قادر به ترك سيگار نيستم وظيفه ام چيست؟

بسمه تعالى: اگر احساس مى كنيد سيگار براى شما ضرر مهمى دارد بايد ترك كنيد. امروزه پزشكان ضررهاى دخانيات بر اعضاى بدن را از قبيل ريه و معده و حلق و... تشريح مى كنند و ما هم بايد درس بگيريم. والله العالم انتقال «ژن» از گياهان و حشرات به يكديگر

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 206

انتقال «ژن» از گياهان و حشرات به يكديگر

سؤال 657 . انتقال «ژن» از يك موجود زنده مثل گياه يا حشره به موجود زنده ديگر جهت توليد يك خصيصه و يا افزايش خصيصه موجود چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: انتقال جزئى از گياه يا حشرات به گياه يا حشره ديگر اشكال ندارد.والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 207

جايزه در برابر مشاهده پيامك تبليغاتى

سؤال 658 . يك مجرى امور تبليغاتى، براى تشويق صاحبان گوشى همراه به خواندن پيامهاى تبليغاتى ارسال شده، به ازاى مشاهده پيامها به آنها جايزه مى دهد مثلاً به ازاى مشاهده هر پيام ده تومان هديه دريافت مى كنند آيا اين روش و درآمد آن چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: اگر اين كار به صورت عقد جعاله باشد به اين معنا كه شركت فراخوان عمومى دهد كه هركس پيام ما را مشاهده كند براى هر مشاهده فلان مبلغ دريافت مى كند، در اين صورت اشكال ندارد. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 207

سد معبر براى برگزارى يادواره شهداء

سؤال 659 . آيا بستن خيابان و سد معبر براى برگزارى يادواره شهداء جايز است؟

بسمه تعالى: تجليل از شهداء يك وظيفه ملى و مذهبى است و اگر آنان نبودند الان مملكت در اشغال اجانب بود ولى در عين حال بايد ترتيبى بدهند كه به حداقل اكتفا شود و مزاحمت به حقوق ديگران پيدا نكند. خلاصه موضوع از موارد تزاحم دو امر مهم است از يك طرف تجليل حفظ شود

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 208

الگو گرفتن از ديگران و كسب جوائز

سؤال 660 . آيا الگو گرفتن از آثار خوشنويسى ديگران و حضور در جشنواره و كسب جوايز از اين طريق جايز است؟

بسمه تعالى: اشكال ندارد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 208

گرفتن گواهينامه به واسطه سفارش ها

سؤال 661 . چند سال قبل در آزمون اخذ گواهينامه شركت كردم و به وسيله سفارش ها(نه توانمندى خودم) گواهينامه را گرفتم آيا جايز است رانندگى كنم؟

بسمه تعالى: مادامى كه توانمندى براى انجام وظيفه پيدا نكرديد از آن گواهى نامه استفاده نكنيد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 208

جواب سلام فاسق

سؤال 662 . آيا جايز است كسى كه كار حرامى انجام مى دهد براى تنبيه او جواب سلامش را ندهيم؟

بسمه تعالى: جواب سلام لازم است حتى سلام فاسق . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 208

حكم ظروف طلا و نقره براى تزيين

سؤال 663 . حكم استعمال ظروف طلا و نقره براى تزيين چيست؟

بسمه تعالى: نگهدارى براى تزيين اشكال ندارد، استعمال صدق نمى كند . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 208

ظروف طلا يا نقره

سؤال 664 . اگر ظرفى از طلا يا نقره شك شود كه مصداق آنيه است يا خير حكم آن چيست؟

بسمه تعالى: سؤال به صورت فنى مطرح نشده است. شك درباره استعمال اوانى يكى از دو منشأ را دارد: الف. گاهى شبهه موضوعيه است مانند آن كه به جهت تاريكى نمى داند آيا آن كه از نقره يا طلا ساخته شده شكل آنيه دارد يا نه. ب. گاهى شبهه مفهوميه است زيرا در سعه و ضيق

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 209

توهين به علما

سؤال 665 . توهين به علما و محدثين بزرگ مثل شيخ صدوق(رحمه الله) و شيخ مفيد(رحمه الله)چه حكمى دارد؟ با كسانى كه جاهلانه اين كار را انجام مى دهند چه بايد كرد؟

بسمه تعالى: اهانت بر مسلمان حرام است تا چه رسد به استوانه هاى علمى كه آيين ما به وسيله آنان به دست ما رسيده است. البته چنين افرادى را بايد از طريق موعظه و نصيحت هدايت كرد .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 209

كراوات

سؤال 666 . آيا خريد و فروش و معامله كراوات كه نمادى از فرهنگ غرب است جايز است؟

بسمه تعالى: خريد و فروش اشكال ندارد ولى استفاده آن در ايران به عنوان حكم ثانوى جايز نيست . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 210

دستمزد كارگر ساختمان بدون مجوز

سؤال 667 . اگر شخصى ساختمانى را بدون مجوز ساخت احداث كند دستمزد كارگران كه از اين مسأله آگاه هستند اشكال دارد؟

بسمه تعالى: اشكال ندارد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 210

غيبت فرد مجهول و غيبت فرزند نزد معلم

سؤال 668 . آيا غيبت شخصى كه شنونده او را نمى شناسد جايز است و نيز غيبت فرزند نزد معلم يا مربى به جهت اصلاح و بررسى عيوب فرزندشان جايز است؟

بسمه تعالى: اگر طرفى كه درباره او نكوهش مى شود براى شنونده شناخته شده نيست اشكالى ندارد و هرگاه تذكر نزد معلّم به عنوان اصلاح فرزند باشد اشكال ندارد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 210

داستان هاى تخيلى

سؤال 669 . آيا نوشتن داستان هاى تخيلى و ساختگى مصداق دروغ است؟

بسمه تعالى: بايد در آغاز داستان يادآور شود كه داستان تربيتى است و نه واقعى يا قرينه اى بر اين مطلب وجود داشته باشد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 210

دروغ با غير زبان

سؤال 670 . آيا دروغ تنها در گفتن و شنيدن است؟ يا در قالب نوشته، علامت، اشاره، تابلو، آگهى، و تصويرسازى (ميكس و مونتاژ) هم مى آيد؟

بسمه تعالى: در دروغ گفتار شرط نيست . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 211

ملاك دروغ مصلحتى

سؤال 671 . ملاك دروغ مصلحتى چيست؟

بسمه تعالى: دروغ مصلحت آميز جايى است كه چيزى كه با دروغ گفتن به دست مى آيد اهميتش از نظر شرع بيش از مفسده خود دروغ باشد مثل دروغ براى نجات جان يك انسان بى گناه. هر چند بهتر است راه توريه را پيش بگيرد . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 211

توريه

سؤال 672 . توريه در فضاى مجازى بدون محقق بودن شرايط جايز است؟

بسمه تعالى:توريه بدون مجوز در حكم دروغ است .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 211

انكار فضيلت و غيبت

سؤال 673 . اگر فضيلتى را براى فردى انكار كنيم مثل اين كه فلانى مورد تأييد نيست آيا غيبت است و اگر غيبت باشد اكنون براى حلاليت طلبيدن به او دسترسى نداريم وظيفه مان چيست؟

بسمه تعالى:اگر در مقام شهادت باشد اشكال ندارد در غير اين صورت غيبت حساب مى شود و براى او استغفار كنيد .والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 211

نقل حدس و گمان

سؤال 674 . آيا حدس و گمان را مى شود به عنوان نظر و خبر منتشر نمود؟

بسمه تعالى:بايد به گونه اى مطرح شود كه طرف بفهمد ظنى است نه قطعى . والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 212

گفتن خوبى هاى فردى و عدم رضايتش

سؤال 675 . اگر خوبى ها و فضيلت هاى فردى را در حالى كه حضور ندارد و راضى نيست بگوييم غيبت است؟

بسمه تعالى: گفتن فضائل ديگران غيبت نيست ولى اگر راضى نباشند باعث ايذاء اوست. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 212

استفاده از مدرك

سؤال 676 . داراى مدرك ناظر فنى هستم ولى در اداره فقط از مدركم استفاده مى شود و نيازى به حضور در محل كار نبوده است، آيا مى توانم حقوق دريافت كنم؟

بسمه تعالى: حقوق در مقابل كار است بنابراين بدون كار حقوق براى شما مشروع نيست. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 212

ترجمه كتاب هاى مخالف اسلام

سؤال 677 . ترجمه كردن كتاب هايى كه در مورد حقوق بشر و دموكراسى است و بعضاً ديدگاه هاى مخالف اسلام دارد، چه حكمى دارد؟

بسمه تعالى: اگر ترجمه آن كتب موجب گمراه كردن نباشد اشكالى ندارد و اگر ضرورتى براى ترجمه هست حتماً بايد با بيان حقوق اسلامى همراه شود و به نوعى به برترى حقوق اسلام استدلال شود و مسلماً چنين مترجمى بايد مسلط بر حقوق اسلام باشد. والله العالم

جلد شماره:3 - صفحه شماره : 212

انتخابات در بلاد كفر

سؤال 678 . شركت در انتخابات ملى در كشور كفر جايز است؟

بسمه تعالى: اگر انتخاب يكى به نفع مسلمانان و انتخاب ديگرى به ضرر مسلمانان باشد پشتيبانى از اولى اشكال ندارد.والله العالم

Website Security Test