welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
دوران پس از ظهور
شبهه 131
از ابو جعفر نقل شده که گفت: اگر مردم می‏دانستند که قائم هنگام خروج چکار خواهد کرد، بیشترشان دوست نداشتند او را ببینند، از مردمانی که می‏کشد و او با کشتن قریش شروع می‏کند و جز شمشیر چیزی رد و بدل نمی‎شود، تا جایی که بسیاری می‏گویند که این از آل محمد نیست و گرنه مهربان می‏بود!

از ابو جعفر نقل شده که گفت: اگر مردم میدانستند که قائم هنگام خروج چکار خواهد کرد، بیشترشان دوست نداشتند او را ببینند، از مردمانی که میکشد و او با کشتن قریش شروع میکند و جز شمشیر چیزی رد و بدل نمیشود، تا جایی که بسیاری میگویند که این از آل محمد نیست و گرنه مهربان میبود! (بحار الانوار، 52/354؛ نعمانی، الغيبة، ص 238؛ الزام الناصب، 2/247).
آیا این کار موافق کلام پیامبر (ص) است که فرمود: «خداوند را در مورد اهل بیتم به یاد داشته باشید» (به روایت مسلم در صحیح خود، کتاب فضائل الصحابة، باب فضائل علی بن ابی طالب  شماره 2408 ). [ر.ک: همان، ص 143-142]

پاسخ

سخت گیری در مورد ستمگران

مهربانی در جای خود بسیار خوب است؛ نه در همه جا! مهربانی به ستمگر، ظلم به شخص ستمدیده است. بنابراین حضرت مهدی (عج) برای برقراری عدالت فراگیر ناچار است ستمگران را که سد راه اقامه حق هستند، از سر راه خود بردارد. سنت الهی در مورد ستمگران این چنین است: 
وَ قَضَيْنَا إِلىَ بَنىِ إِسْرَ ءِيلَ فىِ الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فىِ الأرْضِ مَرَّتَينِْ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا؛ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَئهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلىِ بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُواْ خِلَلَ الدِّيَارِ  وَ كاَنَ وَعْدًا مَّفْعُولًا؛ ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيهْمْ وَ أَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْنَاكُمْ أَكْثرَ نَفِيرًا؛ إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكمُْ  وَ إِنْ أَسَأْتمُْ فَلَهَا  فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الاَخِرَةِ لِيَسُواْ وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبرِّواْ مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا؛ عَسىَ رَبُّكمُْ أَن يَرْحَمَكمُْ  وَ إِنْ عُدتمُْ عُدْنَا  وَ جَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا؛[316]
به بنى اسرائيل اعلام كرديم كه در زمين [فلسطين] دو بار فساد خواهيد كرد و طغيان بزرگى به وجود خواهيد آورد. پس چون وعده انتقام اولى برسد، بندگانى كه بسيار نيرومند هستند، بر شما خواهيم فرستاد كه خانههاى شما را [تفتيش] كنند و اين وعده عملى است. سپس دولت و قدرت را به شما برمىگردانيم و شما را با اموال و اولاد و اقوام نيرومند مىگردانيم. اگر نيكى كنيد براى خود نيكى كردهايد و اگر بدى كنيد براى خود كردهايد و چون وعده طغيان دوم در رسد [آنها را مىفرستيم] تا چهره شما را غمگين كنند، و مانند دفعه اول داخل مسجد شوند و بر هر چه دست يافتند تباه و نابود كنند. شايد پروردگارتان به شما رحم كند، و اگر به طغيان بازگشتيد، به انتقام بازمىگرديم و جهنم را براى كافران مجلس قرار دادهايم.
پس برنامه خداوند مهربانی به ستمگران و گردن‌کشان نیست. پیامبر (ص) و اهلبیت او هم این گونه هستند؛ یعنی، در برابر مؤمنان با نهایت مهربانی رفتار می‌کنند، ولی در برابر گردن‌کشان و کافران با نهایت شدت و سختگیری برخورد می‌کنند قرآن کریم می‌فرماید:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم؛[317] محمد فرستاده خداست، و كسانى كه با اويند بر كافران سرسخت و در ميان خود مهربانند.
البته روشن است که مراد از قریش در روایت یاد شده، قبایل دیگر قریش است و بنی هاشم مراد نیست. [720]

[316]. اسراء، آیات 4- 9.
[317]. فتح، آیه 29.
[318]. ر.ک: پاسخ شبهه 16.
[319]. ر.ک: شبهۀ 31 در جدول پیوستی به آخر کتاب.
[320]امام مهدي حقيقتي تابناک، مرتضی ترابي، ص 334.

Website Security Test