welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی عربی
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
دوران پس از ظهور
شبهه 127
هفتم: کعبه و مسجد رسول الله را ویران می‎کند. از مفضل بن عمر نقل شده که او از جعفر بن محمد سؤال‌هایی را در مورد مهدی و احوال او می‎پرسد؛ از جمله: سرورم او با خانه خدا چکار می‎کند؟ گفت: آن را نابود می‎کند و جز ستون‌های آن چیزی باقی نمی‎گذارد که اولین خانه‎ای بود که در مکه و در زمان آدم ساخته شد، و به وسیله ابراهیم و اسماعیل اوج گرفت.و از ابوبصیر از ابوعبدالله نقل شده که گفت: وقتی که قائم بیاید، خانه خدا و مسجد پیامبر (ص) و مسجد کوفه را به روز اولش بر می‎گرداند.

هفتم: کعبه و مسجد رسول الله را ویران میکند. از مفضل بن عمر نقل شده که او از جعفر بن محمد سؤال‌هایی را در مورد مهدی و احوال او میپرسد؛ از جمله: سرورم او با خانه خدا چکار میکند؟ گفت: آن را نابود میکند و جز ستون‌های آن چیزی باقی نمیگذارد که اولین خانهای بود که در مکه و در زمان آدم ساخته شد، و به وسیله ابراهیم و اسماعیل اوج گرفت (بحارالانوار، 53/11؛ الزام الناصب، 2/226).
و از ابوبصیر از ابوعبدالله نقل شده که گفت: وقتی که قائم بیاید، خانه خدا و مسجد پیامبر (ص) و مسجد کوفه را به روز اولش بر میگرداند (الحدائق الناظرة، 11/461؛ الکافی، 4/543؛ طوسی، تهذيب الاحکام، 5/452 ) [ر.ک: همان، ص 140]

پاسخ:

تحریف آشکار در نقل روایت

یکی از حربه‌های اصلی کسانی که در صدد مقابله با حق بر می آیند، تحریف و وارونه جلوه دادن حقایق است. اینجا نیز همین روش در پیش گرفته شده است:
اولاً: با تحریف آشکار این روایت و نقل ابتدای یک جمله در حدیث و حذف انتهایِ همان جمله، سعی شده حق و حقیقت سیاه و ناپسند جلوه داده شود. برای روشن شدن حقیقت جمله‌ای را که وی تحریف کرده، به صورت صحیح نقل می‌کنیم:
مفضل [به امام صادق] عرض کرد: پس با بیت (کعبه) چه کار خواهد کرد؟ امام فرمود: آن را خراب می‌کند و به جز ستون‌ها (پایه های) آن -که در عهد آدم برای مردم در سرزمین مکه بنا نهاده شده است - چیزی از آن فرو گذار نمی‌کند؛ همان خانه ای که ابراهیم و اسماعیل آن را از پایه‌ها بالا بردند. آنچه که پس از آن دو ساخته شده توسط پیامبر یا وصی او نبوده است و سپس آن بیت را آن چنان که می‌خواهد بنا می‌کند.
چنان که روشن است در این روایت به روشنی بازسازی مسجد الحرام و مساجد مهم دیگر در زمان حضرت مهدی (عج) بیان شده است. این در حقیقت در جهت احیای معنوی آن مساجد و مراکز است؛ چون در طول دوره‌های مختلف ستمگران تغییرات و تصرفاتی در این مراکز انجام داده‌اند و جز در زمان حاکمیت معصوم، امکان اصلاح آن وجود ندارد. پس سخن از  بازسازی و عمران است؛ نه از بین بردن و تخریب.
اینها از افتخارات اعتقاد صحیح به مهدویت است که در شیعه وجود دارد؛ چون آمدن مهدی (عج) برای اصلاح گسترده در همۀ زمینه‌هایی است که در آنها تغییری و یا تبدیلی توسط نابکاران و ستمگران در امور دینی و یا دنیوی ایجاد شده است. [1]

[1]امام مهدي حقيقتي تابناک، مرتضی ترابي، ص 328.

Website Security Test