welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان
شیعیان همیشه به مروان بن حکم حمله می‌کنند و هر زشتی را به او نسبت می‌دهند، سپس در کتابهایشان روایت می‌کنند که حسن و حسین پشت سر مروان نماز می‌خوانده‌اند!
شیعیان همیشه به مروان بن حکم حمله می‌کنند و هر زشتی را به او نسبت می‌دهند، سپس در کتابهایشان روایت می‌کنند که حسن و حسین پشت سر مروان نماز می‌خوانده‌اند!

پاسخ
شیعیان همیشه به مروان بن حکم حمله می‌کنند و هر زشتی را به او نسبت می‌دهند، سپس در کتابهایشان روایت می‌کنند که حسن و حسین پشت سر مروان نماز می‌خوانده‌اند!
پاسخ
این شیعه نیست که مروان بن حکم را لعن می‌کند، بلکه پیامبر است که او و پدر او را لعن کرده است. ابن عساکر نقل می‌کند: عبداللَّه‌بن زبیر بالای منبر، در کنار مسجدالحرام گفت: به خدای این خانه و بلد حرام، حَکَم بن عاص و فرزندش (مروان)، از زبان محمدصلی الله علیه و آله لعنت شده‌اند.
آن‌گاه که مروان با یزید فرزند معاویه بیعت کرد و گفت: این سنت ابی بکر و عمر است. عبدالرحمان گفت. این سنت هرقل و قیصرهای مردم است که سلطنت موروثی بنا نهادند. تو هم خلافت را موروثی پی‌ریزی کردی.
سرانجام عایشه از سخن مروان آگاه شد و گفت: پیامبر خدا بر پدر او، آن‌گاه که در پشت پدرش بود، لعنت کرد. «1» حاکم در مستدرک نقل می‌کند هرکس که دارای فرزندی می‌شد، به حضور پیامبر می‌آوردند. وقتی مروان متولد شد، او را حضور رسول خدا آوردند، فرمود: «الْوَزَغُ بْنُ الْوَزَغِ الْمَلْعُونُ بْنُ الْمَلْعُونِ»؛ «این، قورباغه‌ای فرزند قورباغه دیگر و ملعونی زاده ملعون دیگر است». «2»
و نیز ابن اثیر در اسد الغابه نقل می‌کند: روزی چشم پیامبر خدا بر حَکَم بن عاص افتاد. گفت: وای بر امت محمد از تو و از فرزندانت. «3» بنابراین، شیعه از پیامبر پیروی می‌کند و روایات او را نقل و به آنها عمل می‌کند و با دوستان او دوست و با دشمنانش، دشمن است. ولی شما از اموی‌ها حمایت می‌کنید که دشمنان پیامبر و اهل بیت پیامبر بودند. حال کدام یک از ما اهل سنّت و کدام یک اهل بدعت هستیم؟
و امّااینکه می‌گوید: حسنین پشت سر مروان نماز خوانده‌اند و آن را به بحارالأنوار نسبت می‌دهند، نسبتش کاملًا بی اساس است و در کتاب مذکور در آن قسمت که وی ذکر کرده چنین مطلبی نیست.
و امّا این‌که فرزندان علی با نوه‌ها و ذریه مروان ازدواج کرده‌اند، پاسخ آن را بارها گفتیم.«4»

1- مستدرک حاکم، ج 4، ص 481؛ تفسر قرطبی، ج 18، ص 197، و منابع دیگر.
2- مستدرک حاکم، ج 4، ص 479
3- اسدالغابه، ج 4، ص 348
2. اصول کافی، ج 1، ص 35، باب روایة الکتب، حدیث 14
2. در کتب حدیث، خصائص نسائی، ص 84، حدیث 73 و سنن ترمذی، ج 5، ص 275، حدیث 3090؛ مستدرک حاکم، ج 4، ص 178 وغیره این مطلب را آورده 3 اند.
2. الفقیه، ج 2، باب نوادر الحج، ص 519، شماره 3112
2. الغدیر، ج 1، ص 41- 311
2. تاریخ دمشق ابن عساکر، ج 3، ص 83، چاپ دوم؛ مستدرک حاکم 3، ص 107؛ الریاض النضرة، ج 3، ص 165
2. النجم: 38
4- پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان، محمد طبری، ص 317

Website Security Test