فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان
سنت‌های تکوینی و تشریعی شهادت می‌دهند که یاران هر پیامبری، بهترین افراد آن امت‌اند، پس چرا شیعیان یاران و اصحاب پیامبر ما را کافر می‌خوانند؟
سنت‌های تکوینی و تشریعی شهادت می‌دهند که یاران هر پیامبری، بهترین افراد آن امت‌اند، پس چرا شیعیان یاران و اصحاب پیامبر ما را کافر می‌خوانند؟

پاسخ
دروغ‌های خود ساخته به جای ارائه مدرک و سند، همچنان تکرار می‌شود و به اشکال گوناگون بازگو می‌گردد.
روشن است که ادعا کردن آسان و اقامه دلیل مشکل است! می‌گوید:
اگر از پیروان تورات پرسیده شود بهترین افراد امت شما چه کسانی هستند؟ خواهند گفت: پیروان موسی. عجیب است که از پیروان تورات سؤال می‌کند و به رخ ما می‌کشد! و نمی‌پرسد که قرآن درباره پیروان موسی چه می‌گوید؟ مگر غالب آنان در غیاب موسی مرتد نشدند؟ و به جای خداپرستی گوساله نپرستیدند؟
حضرت موسی زبده‌ترین افراد بنی اسرائیل را همراه خود به میقات برد ولی به خاطر لجاجتشان، سفیهان امّت نامید و فرمود: أَ تُهْلِکُنا بِما فَعَلَ السُّفَهاءُ مِنَّا ... «1»
قرآن درباره پیروان دست اوّل حضرت موسی فرموده است:
وَ أُشْرِبُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ ... «2» «دل‌های آنان بر اثر کفر و بی‌ایمانی با محبت گوساله آمیخته شد.»
شگفت اینجاست که خداوند همین پیروان دست اول را یکجا نکوهش می‌کند و می‌فرماید:
وَ لَقَدْ جاءَکُمْ مُوسی بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ. «3»
«موسی با آن همه معجزات به سوی شما آمد ولی شما در غیبت او گوساله را انتخاب کردید، در حالی که ستمگر بودید.»
برای ما روشن نیست که چرا این فرد سلفی از پیروان حضرت موسی جانبداری می‌کند!
او در ادامه می‌گوید: اگر از پیروان انجیل پرسیده شود که بهترین افراد امّت شما چه کسانی هستند، می‌گویند: یاران عیسی علیه السلام.
شگفتا! که پیروان انجیل، در انجیل می‌خوانند: یکی از همان حواریون عیسی «یهودای اسخریوطی» بود که جایگاه او را به دشمنان نشان داد تا دستگیر و مجازاتش کنند. «4» به هر حال، قانون تکوین بر خلاف ادعای او، گواهی می‌دهد؛ زیرا بشر پیوسته در حال تکامل بوده و شخصیت‌های والایی را در طول زمان در دامان خود پرورش می‌دهد. خداوند در این مورد می‌گوید:
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ. «5»
«ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هرکس از شما از آیین خود باز گردد، خداوند گروهی را می‌آورد که آن‌ها را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند. در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند. آن‌ها در راه خدا جهاد می‌کنند و از سرزنش هیچ ملامت‌گری هراس ندارند. این فضل خداست که به هرکس بخواهد می‌دهد.»
ما از ایشان درخواست می‌کنیم تفاسیر اهل سنت را در مورد این آیه مطالعه کنند تا روشن شود که آیندگان بهتر از یاران دست اوّل پیامبر بودند.
شگفت است که این آیه قرآن به نوعی باصراحت خبر از ارتداد گروهی از مؤمنان می‌دهد و آیات دیگری نیز بر زمینه ارتداد گواهی می‌دهند چنانکه می‌فرماید:
وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ. «6»
«محمد تنها فرستاده خداست که پیش از او نیز فرستادگانی آمده‌اند.
اگر او بمیرد یا کشته شود، آیا شما به گذشته خویش باز می‌گردید؟
و هرکس به عقب باز گردد به خدا زیانی نمی‌رساند و خداوند سپاسگزاران را پاداش می‌دهد.» «7»

1- . اعراف: 155
2- . بقره: 93
3- بقره: 92
4- . اوائل المقالات فی المذاهب والمختارات، ص 4، ط تبریز.
5- مائده: 54
6- آل عمران: 144
7. پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان، محمد طبری، ص 230