فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان
آیات زیادی هست که خداوند در آن، اصحاب را می‌ستاید ولی شیعیان می‌گویند: اصحاب در دوران حیات پیامبرصلی الله علیه و آله مؤمن بوده‌اند، امّا بعد از وفات او مرتد شده‌اند، این عجیب نیست؟
آیات زیادی هست که خداوند در آن، اصحاب را می‌ستاید ولی شیعیان می‌گویند: اصحاب در دوران حیات پیامبرصلی الله علیه و آله مؤمن بوده‌اند، امّا بعد از وفات او مرتد شده‌اند، این عجیب نیست؟

پاسخ
برخی از آیات را که سند فضیلت برای اصحاب شمرده شده، اختصاص به آن‌ها ندارد، بلکه بهصورت قضایای کلی است کهصحابه و تابعین و تمام مسلمانانی را که در طول زمان می‌آیند و به پیامبرصلی الله علیه و آله ایمان می‌آورند، شامل می‌شود، مانند:
الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ اْلأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ اْلإِنْجِیلِ ....
«آنان که از فرستاده و پیامبرِ امّی پیروی می‌کنند، که او را در تورات و انجیل، که نزدشان هست، ثبت شده می‌یابند ....»
اوّلًا: این آیه به قرینه «مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ» مربوط به اهل کتاب است؛ کسانی از اهل کتاب که پیامبر را با نشانه‌هایش در آن کتاب‌ها می‌یابند و به او ایمان می‌آورند و یاری‌اش می‌کنند ....
بنابراین، ارتباطی به غیر آن گروه ندارد و اگر هم کلی باشد، همه مسلمانان را در طول تاریخ در بر می‌گیرد.
ثانیاً: همچنانکه بارها در پاسخ پرسش‌هایی یادآور شدیم، این تهمتی است به شیعه؛ چرا که ما هرگز عقیده به ارتدادصحابه نداریم و بارها گفته‌ایم قریب به دویست نفر ازصحابه پیشگامان تشیع بودند و گروهی نیز ناشناخته‌اند و کسی درباره آن‌ها داوری نکرده است. اگر روایتی هم در این مورد وارد شده، خبر واحد و متشابه است.
تهیه کننده یا تنظیم کنندگان کتاب حاضر، طبق عادت خود در اغلب موارد، باز هم مدرک و شاهدی بر این تهمت ارئه نکرده‌اند و فقط به تکرار یک دروغ می‌پردازند تا آن را جا بیندازد.
در اینجا نیز خاطر نشان می‌کنیم که در مجموعصحاح شما، بیش از 10 روایت بر ارتدادصحابه وارد شده که حتی این جمله را نقل می‌کند:
وقتی که پیامبر می‌بیند اجازه ورود به حوض را به آن‌ها نمی‌دهد و می‌گوید: «أُصَیْحَابِی أُصَیْحَابِی [أَصْحَابِی أَصْحَابِی]» پاسخ می‌آید:
«إِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا أَحْدَثُوا بَعْدَکَ، إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا عَلی أَدْبارِهِمْ الْقَهْقَرَی».
درباره این روایات به کتاب «جامع الاصول» ابن اثیر که مجموعصحاح را یک جا گرد آورده، مراجعه کنید. گفتنی است، در مقدمه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.
اگر آیات الهی را، که در مدح و ثنای کلی و عام برایصحابه و دیگران وارد شده، می‌پذیرید و سند قرار می‌دهید، باید آیاتی را که در نقد و مذمّت کارهای برخی ازصحابه وارد شده است، نیز بپذیرید و ما برای اختصار می‌گوییم. «1» تنها کافی است آیات سوره توبه و یا آیه دهم سوره جمعه را مطالعه فرمایید.«2»

1- تاریخ طبری، ج 1، ص 450 و غیره.
2- پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان، محمد طبری، ص 227