فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان
در یک سو امام صادق علیه السلام می‌گوید: «من از دو طریق نواده ابوبکر هستم» و در سوی دیگر، شیعیان روایاتی از او نقل می‌کنند که ابوبکر را مذمّت کرده است. چگونه می‌توان این دو را جمع کرد؟
در یک سو امامصادق علیه السلام می‌گوید: «من از دو طریق نواده ابوبکر هستم» و در سوی دیگر، شیعیان روایاتی از او نقل می‌کنند که ابوبکر را مذمّت کرده است. چگونه می‌توان این دو را جمع کرد؟

پاسخ
جمله «وَلَدَنِی أَبُو بَکْرٍ مَرَّتَیْن» در کتاب کافی نیست که برخی به آن کتاب نسبت می‌دهند. مرحوم کلینی فقط یادآور می‌شود که مادر امامصادق علیه السلام «امّ فروه» دختر قاسم بن محمد است و مادر امّ فروه اسماء دختر عبد الرحمان بن ابی‌بکر. بدون این که عبارت یاد شده را بیاورد.
ابن عنبه در کتاب «عمدة الطالب»، جمله مزبور را از امامصادق علیه السلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: «وَلَدَنِی أَبُو بَکْرٍ مَرَّتَیْن» «1»
ولی هیچ سندی ارائه نمی‌کند.
با حدیث مرسل و بدون سند چگونه می‌توان بر مطلبی استدلال کرد؟ همچنین اربلی در کشف الغمه از کتاب عبدالعزیز الأخضر الجنابذی «2» که از علمای اهل سنت است، نقل می‌کند و می‌گوید: «قَالَ جَعْفَر علیه السلام: وَ لَقَدْ وَلَدَنِی أَبُو بَکْرٍ مَرَّتَیْن». «3»
باید گفت:
اوّلًا: ناقل حدیث فردی سنی است و گفتار او در مقام «احتجاج»، برای شیعه حجت نیست.
ثانیاً: با فرضِ حجت بودن، روایت کاملًا بی سند و در اصطلاح، حدیث مرسل است و حدیث مرسل و فاقد سند، فاقد حجیت و غیر قابل احتجاج است. آیا می‌توان با یک حدیث بی سند بر یک اصل عقیدتی استدلال کرد؟!
شما نبردهای خونین و کشمکش‌های روشن را که بعد از سقیفه رخ داد، نادیده می‌گیرید و به یک حدیث بی اصل و اساس استدلال می‌کنید و می‌خواهید بر این گذشته تلخ سرپوش بگذارید؟! «4»

1- عمدة الطالب، ج 195، چاپ نجف اشرف.
2- عبدالعزیز بن محمد بن المبارک الأخضر، حنبلی جنابذی سپس ساکن بغداد شد. در سال 524 متولد و در سال 611 درگذشته است شذرات الذهب، ج 5، ص 46.
3- کشف الغمه، ص 374
4. پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان، محمد طبری، ص 119