welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان
چرا در مدتی‌که پیامبرصلی الله علیه و آله بیمار بود، علی علیه السلام حتی یک بار امام جماعت نشد؟ امامتصغری دلیلی بر امامت کبری است؟
چرا در مدتی‌که پیامبرصلی الله علیه و آله بیمار بود، علی علیه السلام حتی یک بار امام جماعت نشد؟ امامتصغری دلیلی بر امامت کبری است؟

پاسخ
گرد آورنده پرسش‌ها، از نظر فکر و اندیشه، کودکی بیش نیست. او می‌گوید: اگر کسی به اذن پیامبر پیشنماز شد، این دلیل بر امامت کبری و رهبری جامعه به وسیله اوست.
در کجای دنیا اگر کسی به سمت پایینی منصوب شد، دلیل بر شایستگی او برای بالاترین سِمَت‌هاست؟ ابوبکر خواه امامت نماز را در دوران بیماری پیامبرصلی الله علیه و آله برعهده گرفته باشد یا نه، یا این‌که به دستور پیامبر بوده یا نه، چنین عملی گواه بر هیچ منصبی از مناصب ولایت و خلافت نیست.
شگفت اینجاست که در اینجا عدم امامت علی علیه السلام را در نماز جماعت، دلیل بر عدم خلافت و ولایت او می‌گیرد، ولی باید به خاطر بسپارد که اگر چنین ولایتی دلیل بر خلافت است، امیرمؤمنان بالاتر از این را در غزوه تبوک برعهده گرفت؛ زیرا پیامبرصلی الله علیه و آله در مدینه چهار ماه تمام، وظایف پیامبری را، که یکی از آن‌ها امامت نماز بود، برعهده وی نهاد و به او گفت:
«أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی».
شگفتا! اشخاص متعددی در غیاب پیامبرصلی الله علیه و آله امامت در نماز را به عهده گرفتند که بیشترین مورد آن از «ابن امّ مکتوم» بوده است ولی هرگز احدی عمل او را دلیل بر شایستگی او برای امامت ندانسته است.
در پایان، یادآور می‌شویم که هرگز دلیلی بر عدم امامت جماعت حضرت علی علیه السلام در دوران بیماری پیامبر وجود ندارد. «1»

1. پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان، محمد طبری، ص 104

Website Security Test