فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان
این مسأله که امیرمؤمنان، علی علیه السلام دخترش امّ کلثوم را به عقد عمربن خطاب درآورد، نشانه داشتن رابطه حسنه نیست؟
این مسأله که امیرمؤمنان، علی علیه السلام دخترش امّ کلثوم را به عقد عمربن خطاب درآورد، نشانه داشتن رابطه حسنه نیست؟

پاسخ
تزویج امّ کلثوم به عمربن خطاب، از مسائل اختلافی در تاریخ است.
به‌طوری که این قطعه تاریخی به تعابیر مختلف وصورت‌های متناقض نقل گردیده است. بنابر این، برای اثبات چیزی، نمی‌توان به چنین مسأله‌ای تکیه و اعتماد کرد؛ مانند:
1. علی علیه السلام او را به عقد عمر درآورد.
2. این کار به وسیله عباس عمومی علی علیه السلام انجام پذیرفت.
3. این کار از روی تهدید انجام گرفت.
4. عروسی انجام گرفت و عمر از او دارای فرزندی به‌نام زید شد.
5. خلیفه پیش از مراسم عروسی کشته شد.
6. زید نیز دارای فرزندی بود.
7. او کشته شد و وارثی نداشت.
8. او و مادرش در یک روز کشته شدند.
9. مادرش پس از وی زنده بود.
10. مهریه او چهل هزار درهم بود.
11. مهریه او چهار هزار درهم بود.
12. مهریه او پانصد درهم بود.
این اختلاف‌ها در ذهن انسان تردید ایجاد کرده و اصل تزویج را زیر سؤال می‌برد. «(1)» فرض کنیم این ازدواج رخ داده است، با توجه به مطالب زیر، هرگز نمی‌توان گفت این تزویج از روی طیب نفس و طوع و رغبت بوده است، زیرا:
1. شکی نیست که روابط خاندان رسالت با خلیفه وقت کاملًا تیره و تار بود و یورش به خانه وحی و هتک حرمت دختر گرامی پیامبرصلی الله علیه و آله چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد؛ زیرا مدارک معتبر آن را ثابت می‌کند. «(2)» 2. عمر فردی خشن و تندخو بود، هنگامی که خلیفه اول او را به خلافت برگزید، گروهی ازصحابه به این امر اعتراض کردند و گفتند:
فردی خشن و تند خو را بر ما مسلّط کردی!
3. طبری می‌نویسد: خلیفه، نخست از دختر ابوبکر، به نام امّ‌کلثوم خواستگاری کرد ولی دختر ابوبکر به خاطر تندی اخلاق خلیفه، این خواستگاری را رد کرد. «(3)» بنابراین، نمی‌توان این ازدواج را نشانه حسن روابط دانست.
اگر واقعاً ازدواج نشانه همبستگی فکری و حسن روابط باشد، باید گفت ازدواج پیامبرصلی الله علیه و آله با امّ حبیبه دختر ابو سفیان، نشانه همفکری پیامبرصلی الله علیه و آله با او بود؛ مردی که جنگ‌های خونینی را بر ضدّ اسلام به راه انداخت و دست او در جنگ احد و احزاب کاملًا مشهود است.
همچنین پیامبر خداصلی الله علیه و آله با دختر حُییّ بن اخطب، به نامصفیه ازدواج کرد، آیا این نشانه همفکری رسول اللَّه با حییّ بود؟!
علما و دانشمندان شیعه، رساله‌های متعدد در نقد این رویداد تاریخی نوشته‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند به کتاب «راهنمای حقیقت» مراجعه کنند.
1- . الذریة الطاهرة، نگارش ابی بشر دولابی 224- 310 صص 157، 162 این اختلافات را ذکر می‌کند.
2- . هجوم به خانه وحی و هتک حرمت دخت گرامی پیامبر صلی الله علیه و آله در معتبرترین مدارک اهل سنت آمده است؛ مانند المصنف تألیف ابن ابی شیبه، استادِ بخاری، متوفای 235، ج 8، ص 490، شماره 4549؛ انساب الاشراف، تألیف بلاذری، ج 1، ص 586، چاپ دارالمعارف، قاهره؛ الإمامة والسیاسه، تألیف ابن قتیبه 213- 276، ج 1، ص 13012 چاپ مکتبة تجاری کبری مصر؛ تاریخ طبری، تألیف طبری 224- 310، ج 2، ص 443؛ اسیتعاب، تألیف ابن عبد البر، 368- 463 ج 3، ص 972 و دیگر مدارک.
3- تاریخ طبری، ج 5، ص 58