welcome to official website of Grand Ayatollah Sobhani
فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی گالری تصویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
مسائل متفرقه
در فقه شيعه، زن از زمين و عقار ارث نمي‌برد، پس چگونه حضرت زهرا(ها) فدك را از پدر به ارث برد؟
در فقه شيعه، زن از زمين و عقار ارث نمي‌برد، پس چگونه حضرت زهرا(ها) فدك را از پدر به ارث برد؟

پاسخ
اين شبهه مصداق مثل معروف است كه مي‌‌گويند خَسن و خسين هر دو دختران معاويه‌اند، كه اولاً خسن و خسين نبودند، بلكه حسن و حسين بودند، از آن معاويه نبودند، بلكه از آن علي بن ابي‌طالب بودند و سرانجام پسر بودند نه دختر.
درست، اين مثل بر اين مورد تطبيق مي‌‌كند.
1. اگر در فقه شيعه آمده كه زن از عقار و زمين ارث نمي‌برد، مراد زوجه و همسر است، و زهرا دختر پيامبر بود، دختران و پسران، همگي از همه چيز ارث مي‌‌برند: (يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ).(نساء: 11)
2. فدك ميراث نبود، بلكه نحله و هديه پيامبر اكرم ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) به دخترش زهرا(ها) بود، آن‌گاه كه آيه مباركه (وَ آتِ ذَا الْقُرْبي حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ
السَّبِيلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً)؛ ‹به خويشاوند نزديك حقشان را بده و به مستمند زمين گير و در راه مانده نيز و هرگز اسراف كار مباش›. (بقره: 156) نازل شد. پيامبر گرامي ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) فدك را كه جزء انفال بود، به دخترش زهرا(ها) بخشيد و سال‌ها در اختيار زهرا بود و كارگران او در آنجا كار مي‌‌كردند، بعداً به خاطر يك حديث مجعول، ‹نحن معاشر الأنبياء لا نورث› از دست زهرا گرفتند و در زمان عثمان از آن مروان و بعدها هم از آن آل‌مروان شد. (1)

1. جدال احسن (نقد و بررسی شبهات وهابیان)، آیت الله سبحانی، ص 311.

Website Security Test